ایران و جهان
سارا محمد علیئی۱:۰ - ۱۳۹۶ يکشنبه ۳ دي

رئیس اداره ی پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در خصوص شگردهای مجرمانه ی کلاه‌برداران و مجرمان سایبری گفت: دریکی از شگردهای جدید این مجرمان، شاهد برقراری تماس با شهروندان عزیز هستیم که خود را  پرسنل پلیس معرفی کرده و اعلام می‌نمایند، با توجه اینکه از شما شکایت شده و پرونده ی قضایی شما به این پلیس ارجاع داده‌ شده، شما باید با حضور در اداره پلیس پاسخگوی سؤالات ما باشید.
سرهنگ دوم مهدی شکیب تصریح کرد: در این شگرد با ایجاد دلهره و ترس در مخاطب تلاش دارند تا افکار وی را به‌ هم‌ ریخته و در این تشویش فکری از قربانی می‌خواهند که برای تکمیل پرونده می‌توانند با دادن شماره ی دوستان، آشنایان و همکاران مورد اعتماد، از آن‌ها به‌عنوان شاهد و تائید کننده ی شخصیت وی جویا شوند. وی ادامه داد: متأسفانه فرد قربانی در این شرایط تمامی اطلاعات دوستان همکار و آشنایان خود را در اختیار مجرمان قرار می‌دهد.
سرهنگ شکیب با اشاره به شروع فاز دوم شگرد مجرمانه بعد از جمع‌آوری این اطلاعات، گفت: در اینجا مجرمان حرفه‌‎ای با تماس با فرد معرفی‌ شده ادعا می‌‎کنند که مثلاً شما در قرعه‌کشی تلویزیون برنده‌ شده‌اید و با دادن اطلاعات کسب‌ شده از قربانی اول فرد را قانع می‌کنند که حتماً برنامه آن‌ها را اجرا نماید و این اجرای برنامه هدایت قربانی به‌ سوی دستگاه خودپرداز است و در پی آن شاهد برداشت غیرمجاز از حساب فرد با کمک خودش هستیم.
رئیس اداره ی پیشگیری از جرائم سایبری تصریح کرد: هم‌وطنان عزیز باید مراقب این‌گونه افراد و تماس‌های برقرار شده باشند و به‌ هیچ‌ عنوان به این‌گونه تماس‌ها توجه نکنند. هم‌وطنان عزیز باید این نکته را در نظر داشته باشند که تمامی جشنواره‌ها و قرعه‌کشی‌های معتبر، برندگان خود را از طریق رسانه‌های رسمی معرفی می‌کنند نه از طریق تماس تلفنی و یا ارسال پیامک.
سرهنگ شکیب تأکید کرد: برابر ماده ی 555 مجازات اسلامی بخش تعزیرات و مجازات بازدارنده هر کس بدون سمت رسمی یا اذن از طرف دولت خود را در مشاغل دولتی اعم از کشوری یا لشگری و انتظامی که از نظر قانون مربوط به او نبوده است دخالت دهد یا معرفی نماید، به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد و چنانچه برای دخالت یا معرفی خود در مشاغل مذبور، سندی جعل کرده باشد، مجازات جعل را نیز خواهد داشت.
این مقام مسئول تأکید کرد: احضار افراد به اداره پلیس فقط با دستور مقام محترم قضایی و از طریق ارسال فرم احضاریه برای وی صورت می‌گیرد، لذا هم‌وطنان عزیز به تماس‌ها و پیامک‌های این‌چنینی اصلاً توجه نکنند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه