تکنولوژی
بهناز زادبخش۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۸ تير

در پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد شیمیایی آزمایشگاه (آزمایشگاه ایران 2017) محصولاتی از جمله یک ربات انسانی به نام" سورنا مینی" و یک دستگاه تصویربرداری برای حیوانات کوچک به معرض نمایش گذاشته شد.
این محصول مبتنی بر فن آوری نوین بوده که روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه  پنجمین نمایشگاه  تجهیزات و مواد شیمیایی در نمایشگاه بین المللی دائمی تهران در حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد. این ربات انسان 50 سانتیمتری است که توسط محققان ایرانی در یک شرکت دانش بنیان در دانشگاه تهران وبا هدف تجاری کردن فن آوری های پیشرفته تولید شده است. دستگاه تصویربرداری کوچک حیوانات نیزبا هدف اسکن تصاویرو استفاده در طراحی و توسعه داروهای جدید تشخیصی و درمانی طراحی شده است. این دستگاه همچنین می تواند در پژوهش مولکول سلول و تحقیقات انکولوژی استفاده شود. هدف تولید کنندگان این محصول آن است که از این ربات برای کمک به کودکان اوتیست و ناشنوا نیز استفاده کند. اندام‌های آن، مفصل‌دار و متحرک است و سر گردی دارد که روی آن دو دوربین در نقش چشم، تعبیه شده است. دوازده موتور کنترل نیز کمک می‌کنند تا ربات بازوها، پاها و گردن خود را حرکت دهد برای گرفتن اشیاء طراحی نشده است، اما می‌تواند با آن‌ها بر اجسام کوچک فشار وارد کند. این ربات با حس‌گر سه‌بعدی و سامانه کامپیوتری خود که با سیستم کار می‌کرد، می‌توانست بطری را در دست نگه دارد، حرکات انسانی را تقلید کند، و روی یک پا بایستد.
یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پروژه مینی سورنا، پیاده‌سازی قابلیت‌هایی همچون تشخیص چهره و تشخیص صدا است که سطح خودمختاری ربات را افزایش می‌دهد. پنجمین نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی و شیمیایی (آزمایشگاه ایران 2017) در 24 تا 27 آوریل 2017 در تهران در حال انجام است. هدف این نمایشگاه، ارائه فرصت برای سازندگان وتولید کنندگان داخلی برای تبلیغ محصولات خود و تشویق دانشگاه ها، شرکت ها، مراکز تحقیقاتی و موسساتی است که به دنبال خرید تجهیزات و مواد شیمیایی با کیفیت بالا هستند. سال گذشته، بیش از 400 شرکت در این رویداد حضور داشتند و بیش از 9000 محصول را به نمایش گذاشتند. سومین نسل از رباتهای انسانی ایران که «سورنا» نامیده می شوند، در نوامبر 2015 به نمایش درآمد. براساس گزارش یک موسسه وابسته به انجمن بین‌المللی مهندسان برق و الکترونیک، ایران یکی از 5 کشور جهان است که به اهداف ساخت و ویژگی‌های سورنا مینی پرداخته است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه