تکنولوژی
اندیشه سبز خزر۱:۰ - ۱۳۹۸ شنبه ۳ اسفند

به گزارش مهر به نقل از پرس اسوسیشن، ستاره شناسان یک سیاره خارج از منظومه شمسی رصد کرده اند که هر مدار آن دور ستاره اش ۱۸ ساعت طول می کشد. این کوتاهترین مدت زمان مداری است که برای یک سیاره خارج از منظومه شمسی ثبت شده است.
این سیاره از گاز تشکیل شده و ۲۰ درصد بزرگتر از سیاره مشتری است. سیاره مذکور NGTS-۱۰b نام دارد و در فاصله هزار سال نوری از زمین قرار گرفته است.
محققان دانشگاه وارویک با استفاده از روش ترانزیت  NGTS-۱۰b را رصد کردند. جیمز مک کورمک از دپارتمان فیزیک این دانشگاه می گوید:  ما NGTS-۱۰b را کشف کردیم. این سیاره مشابه مشتری است و مداری بسیار کوتاه مدت دارد. همچنین این سیاره دور ستاره ای مدار می زند که مشابه خورشید است.
فاصله این سیاره تا ستاره آن ۲۷ بار کمتر از فاصله عطارد تا خورشید است و به همین دلیل مدار آن بسیار کوتاه است. به گفته محققان فاصله سیاره تا ستاره چنان نزدیک است که نیروهای جزر و مدی ستاره به تدریج این سیاره را از بین می برند.  همچنین به نظر می رسد این سیاره همیشه داغ باشد و دمای آن به بیش از هزار درجه سانتیگراد برسد.
ستاره مذکور ۷۰ درصد از  خورشید کوچکتر  است. به گفته محققان دمای NGTS-۱۰b نیز کمتر از خورشید است.
این سیاره با استفاده از تلسکوپ NGTS رصد شده است. تلسکوپ مذکور در شیلی قرار دارد و هدف آن رصد سیاراتی به اندازه نپتون با استفاده از روش «ترانزیت» است.
در روش «ترانزیت»، محققان ستاره ای را رصد می کنند. کاهش درخشش ستاره در این روش نشان از وجود سیاره ای است که از جلوی آن می گذرد. این تلسکوپ می تواند همزمان ۱۰۰ هزار ستاره را با روش ترانزیت بررسی کند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه