ایران
اندیشه سبز خزر۱۱:۰ - ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۹ اسفند

به گزارش پیوست، همه‌گیر شدن ویروس کرونا در کشور، زندگی اجتماعی انسان‌های زیادی چه در ایران و چه در دنیا را تحت تاثیر قرار داده؛ حالا خبرها حکایت از این دارد که احتمالا این بیماری تا چند ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت و ممکن است سلامتی صدها نفر انسان همچنان در خطر باشد. در این میان شرکت‌های مختلفی دست به کار شد‌ه‌اند و تلاش می‌کنند با کمک فناوری ابزارهایی برای مراقبت از سلامتی افراد تولید کنند تا خسارات‌های انسانی ناشی از شیوع این ویروس را کاهش دهند. شرکت ایرانی آلفا ریلتی، فعال در حوزه‌های واقعیت افزوده، هوش مصنوعی و بینایی ماشین، از جمله همین شرکت‌ها است. این شرکت در جدیدترین گام از فناوری‌های توسعه داده شده در این شرکت جهت مقابله با این بحران استفاده کرده و دست به تولید سیستم‌های حرارت سنج صورت به‌وسیله هوش مصنوعی و سنسورهای مخصوص زده است.
مجتبی طباطبایی، مدیرعامل مجموعه آلفا ریلیتی، در توضیح علت ساخت این دستگاه به پیوست گفت: «تکنولوژی تشخیص چهره از قبل در مجموعه آلفا ریلیتی وجود داشت؛ با توجه به این اتفاق ناخوشایند و ناخواسته، همچنین ضعف‌هایی که در سیستم‌های به‌نسبت مشابه وجود داشت، تصمیم‌ گرفتیم با جهت‌دهی جدید به تکنولوژی تشخیص چهره و مجهز کردن آن به قابلیت تشخیص دمای بدن، در راستای خدمت‌رسانی به مردم، سیستم حرارت‌سنج هوشمند را تولید کنیم.» به گفته طباطبائی، دستگاه حرارت سنج آلفا به‌صورت خودکار چهره افرادی که از کنار آن می‌گذرند را با استفاده از فناوری هوش مصنوعی ردیابی کرده و در لحظه حرارت سنجی می‌کند. آنطور که طباطبایی می‌گوید در صورتی که حرارت صورت و پیشانی این افراد از حد مشخصی بیشتر باشد؛ دستگاه تصویر شخص را ثبت کرده و هشدارهای لازم به افراد مسئول می‌دهد. این هشدارها می‌تواند نشان دادن تصویر فرد روی نمایشگر باشد یا در قالب ارسال پیامک و ایمیل صورت گیرد. این سیستم در حال‌حاضر در قالب کیوسک طراحی شده که در فازهای بعدی قابل ارائه به‌صورت گجت‌های رومیزی، استندهای دیواری و نصب روی پهپادها است.
طباطبایی در پاسخ به این سوال که این دستگاه با نمونه‌های موجود چه تفاوت و مزیتی دارد گفت: «ایده این تکنولوژی برای این بحران نبوده، چرا که این یک مشکل جدیدی است که به وجود آمده و نمونه‌های خارجی که برای مسائل دیگری به وجود آمده بودند در مورد این بحران به کار گرفته شدند. اما ما به‌صورت اختصاصی برای مقابله با بیماری کرونا این دستگاه را توسعه دادیم و به‌صورت مشخص هم برای تشخیص حرارت صورت افراد طراحی شده است. این دستگاه خودکار عمل می‌کند و نیاز به اپراتور ندارد. کارایی آن هم عمومی است. مانند فروشگاه‌ها، شرکت‌ها، مجتمع‌های مسکونی، کارخانجات و مراکز درمانی می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند.»
مدیرعامل آلفا ریلیتی در مورد حدود قیمتی این دستگاه و میزان تولید آن توضیح داد: «در حال حاضر اصلا به بحث قیمت‌گذاری آن فکر نشده است. هدف اصلی ما تولید این محصول بر اساس مسئولیت اجتماعی بوده تا با کمک به نهادها و اماکن عمومی، گامی در حل این مشکل اجتماعی برداشته و با تولید حداکثری این محصول و ورود به بازار در طول ماه‌های آینده، به جلوگیری از همه‌گیر شدن این بیماری کمک کنیم.»
او ادامه داد: «ایده این محصول از ۲ هفته پیش شکل گرفت و با توجه به در اختیار داشتن تکنولوژی، به‌سرعت نمونه اولیه آن تولید شد. باتوجه به درخواستی که از سمت شرکت‌ها یا مردم ایجاد شود میزان تولید آن افزایش خواهد یافت.» طبق اعلام طباطبایی، مجموعه ایران مال، کارخانه نان‌آوران و برخی از فرودگاه‌های کشور این محصول را  سفارش داده‌اند.
شرکت آلفا ریلتی، که در حوزه‌های واقعیت افزوده، هوش مصنوعی و بینایی ماشین فعالیت می‌کند توانسته محصولات مختلفی در زمینه مسیریابی داخلی و سیستم تشخیص چهره تولید کند. این شرکت با وجود داشتن تکنولوژی تشخیص چهره و سیستم جلوگیری از کلاه‌برداری (Anti Spoofing) هنوز به بحث فین‌تک ورود نکرده است؛ اما طبق گفته مدیرعامل این شرکت و با توجه به توانایی ارائه خدمات احراز هویتی به بانک‌ها علاقه‌مند به ورود به بحث فین‌تک نیز هستند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه