ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۵ تير

به گزارش مهر، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با بازنگری مصوبه‌ی قبلی خود که مربوط به سال ۸۷ می شود، آیین‌نامه‌ی تائید نمونه تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات را اصلاح کرد.
این کمیسیون، پیشنهاد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را در خصوص بازنگری مصوبه‌ی شماره‌ی ۵۳ خود (مورخ آذرماه سال ۸۷) در مورد آیین‌نامه‌ی تایید نمونه تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار داد.
این آیین‌نامه در راستای اجرای بند ل ماده‌ی ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به استناد بند ۲ ماده ۶ اساسنامه‌ی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبنی بر لزوم اعمال استانداردها، ضوابط و نظامهای کنترل کیفی و تأییدنمونه تجهیزات (Type Approval) در ارائه‌ی خدمات و توسعه و بهره‌برداری از شبکه‌های مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات در کشور تدوین شده بود.
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با هدف حصول اطمینان از سازگاری و انطباق تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات با استانداردها و الزامات فنی ملی و بین‌المللی به گونه‌ای که ضمن حفظ سلامت و ایمنی در استفاده و کار با تجهیزات، بر عدم ایجاد اختلال آن تجهیزات در شبکه‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات و یا تجهیزات ارتباطی دیگر، اطمینان حاصل شود این مصوبه را تصویب کرده است.
از سویی دیگر تحقق شفاف‌سازی، تسهیل و روان‌سازی هرچه بیشتر در فرآیندهای آزمون سازگاری تجهیزات با استانداردهای مربوطه و صدور گواهی تأیید نمونه از دیگر اهداف اصلاح این مصوبه و جایگزینی آن با مصوبه‌ی ۱۰ سال پیش است.
بر مبنای این مصوبه، تجهیزات مورد استفاده در ایجاد ارتباط، عملیات سوئیچینگ، مسیریابی و ذخیره‌سازی اطلاعات در شبکه‌های مخابراتی و تجهیزاتی که در ارائه‌ی خدمات، توسعه و بهره‌برداری در شبکه‌های پستی و فناوری اطلاعات به کار می‌روند مشمول دریافت گواهی تایید نمونه هستند.
این گواهی صرفا به معنی مطابقت مشخصات فنی نمونه با استانداردهای اعلام شده است و رگولاتوری مسئولیتی در قبال تداخل عملکرد تجهیزات تایید شده با سایر تجهیزات و یا صدمات ناشی از کاربرد آن به سایر دستگاه‌ها ندارد.
تجهیزات اعم از تولید داخل و خارج که قبلا تائید شده‌اند، نیاز به تایید مجدد ندارند. به عبارتی تجهیزات دارای گواهی تایید نمونه در واردات مجدد، بر اساس خوداظهاری واردکننده مبنی بر تطابق با تجهیزات قبلی تایید می‌شوند.
در این آیین‌نامه، امکان جمع آوری تجهیزات توزیع شده، لغو گواهی تایید نمونه و اعمال جرایم نیز دیده شده است که به رگولاتوری اجازه می‌دهد در صورت دریافت گزارش عدم تطابق دستگاه یا بخش‌هایی از آن با استانداردها، ضوابط و یا مشخصات فنی تعیین شده و نیز ایجاد اختلال در شبکه و ارائه‌ی خدمات ارتباطی و فناورری اطلاعات، نسبت به جمع‌آوری تجهیزات و ابطال گواهی تایید نمونه آن اقدام کند.
در این زمینه معاونت بررسی‌های فنی و صدور پروانه‌ی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با انتشار پیش‌نویس این مصوبه، از فعالان این بخش خواسته که نظرات خود را در این زمینه ارسال کنند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه