ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۷:۰ - ۱۳۹۷ جمعه ۲۱ دي

به گزارش فناوران، امروزه همه افراد بر این امر واقفند که راه‌‎اندازی هر نوع کسب و کار مستلزم داشتن مجوز مربوط به آن است و ضروری است، صاحب کسب و کار قبل از هر اقدامی در وهله اول به فکر دریافت مجوز یا همان پروانه کسب باشد. در واقع مجوز کسب از اسناد مهم اقتصادی است که از سوی اتحادیه‌‎های صنفی صادر می‌‎شود و اگر شخصی بدون طی مراحل قانونی و یا داشتن مجوزهای لازم مبادرت به راه‎‌اندازی کسب و کاری کند، بی‌تردید با مشکلات بسیاری همراه خواهد شد و چون تخلف کرده است، بر اساس قانون با او برخورد می‎‌شود.
اما مراحل صدور جواز کسب در هر صنفی متفاوت است. صنف رایانه دارای ۹ رسته شغلی است و متقاضیان جواز کسب باید به کمیسیون فنی اتحادیه فناوران رایانه مراجعه کنند. کارشناسان این کمیسیون در برخی رسته‎‌های شغلی به صورت کتبی و برخی دیگر به طور شفاهی درخواست متقاضان را بررسی می‎‌کنند. این کارشناسان در بررسی‎‌های خود معمولا به جز سطح دانش فنی و مهارت که از طریق آزمون کتبی صورت می‌‎گیرد، گواهینامه معتبر از مراکز آموزشی مجاز، اخلاق مداری، آشنایی با قیمت‎‌ها و گارانتی‎‌های معتبر را نیز در نظر می‎‌گیرند.
در ادامه مطلب برخی از کارشناسان کمیسیون فنی اتحادیه صنف رایانه تهران توصیه‌‎هایی به افراد متقاضی جواز کسب کرده‌‎اند که می‌‎خوانید.
کارشناس رسته کافی‎‌نت کمیسیون فنی اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در مورد نحوه احراز صلاحیت متقاضیان دریافت مجوز کافی‌نت، گفت: افرادی که می‎‌خواهند مجوز کافی‎نت دریافت کنند، باید علاوه بر تسلط به مبانی کامپیوتر و شبکه راجع به جزییات ثبت ‎نام دانشگاه‌‎ها، اظهارنامه مالیاتی و ... نیز اطلاعات کافی داشته باشند.
مینا خیرخواه افزود: افراد زیادی برای دریافت مجوز کافی‎‌نت به اتحادیه فناوران رایانه مراجعه می‎‌کنند که از میان آن‌ها تنها افرادی موفق به دریافت جواز کسب می‎‌شوند که دوره‌‎های مبانی کامپیوتر را به صورت تئوری و عملی گذرانده و تجهیزات مربوط به این کسب و کار را در اختیار داشته باشند.
وی با بیان اینکه فعالان رسته کافی‎‌نت باید بخشنامه‌‎های پلیس فتا در خصوص فعالیت کافی‎‌نت‌‎ها را به دقت مطالعه و رعایت کنند، گفت: آیین‌‎نامه دفاتر خدمات اینترنت و سایر قوانین و مقررات موجود در سایت پلیس فتا (cyberpolice.ir) در اختیار فعالان رسته کافی‌نت قرار گرفته است و آن‌ها می‌توانند آخرین اطلاعیه‌ها و بخشنامه‌ها را از طریق این سایت دنبال كنند.
خیرخواه همچنین تصریح کرد: متقاضیان در رسته خدمات حضوری اینترنت یا کافی‌نت وقتی به اتحادیه جهت اخذ جواز کسب مراجعه کنند که از تجهیزات کامل و نرم‌افزار کافی‌نت اطلاعات فنی و هیمن‌طور از اطلاعات ثبت نام و از اشنایی ضوابط و قوانین امنیتی و انتظامی کشور برخوردار بوده و همچنین متاهل باشند.
کارشناس بخش تعمیرات لپ‌تاپ کمیسیون فنی اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران نیز در همین رابطه با تاکید بر اینکه هنگام تعمیر قطعات کامپیوتر به خصوص لپ‎‌تاپ باید از ابزار با کیفیت و مناسب استفاده کرد، گفت: هر چند دانش و تخصص در این رسته اهمیت به سزایی دارد، اما ابزاری که برای تعمیرات استفاده می‌‏شود نیز حایز اهمیت است زیرا قیمت کالاهای کامپیوتری افزایش یافته و استفاده از ابزار بی‎کیفیت می‎تواند کالا را خراب‌‎تر کند.
داریوش سلامی افزود: در حال حاضر قیمت برخی از دستگاه‎‌های گیمینگ به ۳۸ میلیون رسیده است و اگر هنگام تعمیر از هویه بی‎‌کیفیت استفاده شود به برد دستگاه آسیب می‌‎رسد و همین منجر به شکایت کاربر می‌‎شود.
وی افزود: ضروری است، برای متقاضیان جواز رسته تعمیرات، از یک سو دوره‎‌های آموزشی استاندارد برگزار شود و از سوی دیگر فعالیت آن‌ها را مرتب رصد کرده و مورد بازرسی حرفه‌‎ای قرار دهد.
کارشناس کمیسیون فنی اتحادیه فناوران رایانه تهران هم در مورد چگونگی روند احراز صلاحیت متقاضیان دریافت مجوز فروش لوازم جانبی و لپ‎تاپ، گفت: طی جلسه‌‎ای که در کمیسیون فنی با متقاضیان مجوز فروش لوازم جانبی و لپ‌تاپ گذاشته می‎‌شود، سوالات زیادی در مورد مشخصات کالاها، کیفیت، قیمت، گارانتی پرسیده می‎‌شود. در صورتی که شخص متقاضی به همه آن‌ها پاسخ درست بدهد، می‎تواند مجوز دریافت کند.
محمد سالک افزود: فروشندگان لوازم جانبی کامپیوتر و به خصوص لپ‌تاپ باید اطلاعات فنی لازم را داشته باشند تا بتوانند جوابگوی سوالات خریداران باشند و از آنجایی که تکنولوژی مدام در حال تغییر است، فعالان این صنف باید به طور مرتب اطلاعات خود را به‌روز کنند.
سالک اضافه کرد: البته در کنار لزوم برخورداری از دانش فنی کامپیوتر، چگونگی برخورد با مشتری نیز بسیار حائز اهمیت است که به طور قطع هنگام مراجعه افراد و بررسی تقاضای آن‌ها این موضوع را مد نظر قرار می‎‌دهیم.
کارشناس فروش سخت‎افزار کمیسیون فنی اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران نیز گفت: افراد متقاضی جواز رسته‌ی سخت‌‏افزار ضمن آشنایی با کلیه کالاهای سخت‌افزاری و اشراف کامل به قیمت محصولات بایستی اطلاعات آن‌ها کاملا به‌روز باشد و گارانتی‌‎های معتبری که روی سایت اتحادیه فناوران اطلاع‌رسانی شده است را بشناسند.
حمیدرضا صبوحی افزود: معمولا افرادی که برای در یافت مجوز فروش سخت‌افزار به اتحادیه فناوران رایانه مراجعه می‌‎کنند، آشنایی کامل با علم کامپیوتر دارند. اما این مورد به تنهایی کافی نیست و این افراد باید نسبت به قیمت و گارانتی محصولات نیز آگاهی لازم را داشته باشند.
وی افزود: هنگام مراجعه این افراد به کمیسیون فنی اتحادیه، قطعا در مورد قیمت و گارانتی با اصالت کالا از آنها سوال می‌‎شود.
در همین حال کارشناس کمیسیون فنی اتحادیه فناوران رایانه در رسته تعمیرات کالاهای کامپیوتری گفت: با توجه به اینکه بخش عمده‎‌ای از حجم شکایات صنف مربوط به تعمیرات کالاست، ضروری است، افراد متقاضی جواز کسب تعمیرات دوره‌‎های آموزشی لازم را بگذرانند و مدرک کارشناسی سخت‌افزار داشته باشند.
محمد احمد حشدری با بیان اینکه متقاضیان مجوز رسته تعمیرات به راحتی نمی‎‌توانند جواز کسب از اتحادیه فناوران رایانه دریافت کنند، گفت: کار تعمیرات کالا بسیار تخصصی است و هر مراجعه‌کننده‌‎ای نمی‌‎تواند جواز دریافت کند. لازم است که افراد ضمن کارورزی و مهارت‎ورزی، دانش فنی لازم در مورد کالاهای سخت‌افزاری را نیز داشته باشند. این موضوع باعث می‎‌شود هنگام تعمیر کالا کمتر با مشکل مواجه شوند.
وی همچنین با بیان اینکه افراد متقاضی می‌‎توانند دوره‌‎های آموزشی را در این زمینه بگذرانند، توصیه کرد: افرادی که تخصص لازم را ندارند مجوز رسته تعمیرات به اتحادیه فناوران نمی‌توانند کسب کنند، چراکه هم خودشان و هم ارباب رجوع را به دردسر می‎‌اندازند و در عین حال موجب بالا رفتن حجم شکایات اتحادیه می‌‎شوند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه