ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۷ چهارشنبه ۵ ارديبهشت

با وجود آنکه کسب‌وکارهای اینترنتی به سرعت در حال گسترش و اشتغال‌زایی است اما صاحبان این مشاغل هنوز جایگاه مشخصی در قوانین و پوشش بیمه‌ای کشور ندارند. به طوری که در قانون بیمه‌ی بیکاری، بهره‌مندی مشاغل اینترنتی از مقرری بیکاری پیش‌بینی نشده و کارشناسان نبود تعریف رسمی برای مشاغل اینترنتی را تایید می‌کنند.
اگر تا چند سال قبل کسی فکر درآمدزایی از فضای مجازی و اینترنت را در سر نمی‌پروراند اما اکنون این نگاه به سرعت در حال تغییر و گسترش است. امروز بسیاری از کسب‌وکارها در بستر اینترنت و بر پایه‌ی فضای وب در حال شکل‌گیری و رواج است. شاغلان این نوع کسب‌وکارها به ارزش درآمدزایی از فضای مجازی پی برده و استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوین مجازی یکی پس از دیگری در حال راه‌اندازی است.
طی سال‌های گذشته درخواست راه‌اندازی کسب‌وکارهای مجازی و اینترنتی در ایران به شدت افزایش یافته و جهش چندین برابری در رونق این نوع کسب‌وکار را به دنبال داشته است. این امر ضرورت گرفتن مجوز شکل‌گیری این کسب‌وکارها، ساماندهی و تداوم فعالیت آن‌ها را نشان می‌دهد.
کسب‌وکارهای اینترنتی علاوه بر اشتغال‌زایی، ارائه‌ی خدمات از طریق اینترنت و فروش محصولات، درآمدزایی قابل توجهی دارند. امروز به دلیل رونق وب‌سایت‌‎ها، فروشگاه‌های آنلاین و افزایش تعداد کاربران فضای مجازی، کسب‌وکارهای اینترنتی نیز در سطح وسیعی گسترش پیدا کرده است.
راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی مزایای بسیاری دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به برقراری ارتباط با مشتریان و ارائه‌ی جدیدترین محصولات به آن‌ها، کاهش زمان خرید و فروش و هزینه‌های بازاریابی حضوری، رقابت سالم با شرکت‌های مشابه و پاسخگویی به نیاز مشتریان در سریع‎‌ترین زمان ممکن اشاره کرد.
با این حال بیشتر کاربران اینترنتی در گروه سنی جوان هستند و به همین منظور عمده‌ی ‌کالاهایی که در فروشگاه‌های مجازی و آنلاین عرضه می‌شود، باید متناسب با نیاز و سلیقه‌ی این قشر باشد تا موفقیت این فروشگاه‌ها را به دنبال داشته باشد.
اخیرا قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیر شورای عالی فضای مجازی از پرداخت بیمه‌ی بیکاری به کسب‌وکارهایی خبر داده که با کوچ از پیام‌رسان‌های خارجی نظیر تلگرام متضرر می‌شوند.
به گفته‌ی یکی از کارشناسان این حوزه، در حوزه‌ی کسب‌وکار اینترنتی موردی وجود ندارد که کسب‌وکار به معنای واقعی ثبت شده و مجوز جدی گرفته یا ارتباط سازمانی با اداراتی نظیر بیمه و مالیات داشته باشد.
این کارشناس حوزه‌ی کار معتقد است: بسیاری از این مشاغل کد کارگاهی نگرفته‌اند و سازمان تامین اجتماعی باید به طور تخصصی و رسمی اعلام کند، چه تعداد از کسب‌وکارهای مجازی که روی پیام‌رسان‌های خارجی هستند، کد کارگاهی گرفته‌اند و تعداد نیروهای کارشان چقدر است که در صورت بسته شدن پیام‌رسان‌های خارجی دچار بیکاری می‌شوند.
او با بیان اینکه در قانون بیمه‌ی بیکاری، بهره‌مندی کسب‌وکارهای اینترنتی از مقرری بیمه‌ی بیکاری پیش‌بینی نشده است، می‌گوید: بیمه‌ی بیکاری و اینکه به چه افرادی تعلق بگیرد، ملاحظاتی دارد و تعریف رسمی از کسب‌وکارهای مجازی در قانون بیمه‌ی بیکاری وجود ندارد.
صاحبان کسب‌‌وکارهای مجازی با استفاده از بیمه‌های توافقی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند. پیشتر، معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با ایسنا، از شناسایی و مذاکره با ۱۱ استارتاپ و کسب‌وکار نوین برای پوشش بیمه‌ای پرسنل خبر داده و درباره‌ی بیمه‌ی مشاغل تحت وب و استارتاپ‌ها گفته بود: شاغلین مجازی تحت هر شرایطی بیمه خواهند شد ولی اگر با کارفرمایان توافق شود، کارها بهتر پیش خواهد رفت.
آن طور که محمد حسن زدا گفته، تحت پوشش گرفتن مشاغل مجازی در دستور کار اداره‌ی کل امور بیمه شدگان قرار دارد و جلسات متعددی هم با صاحبان این مشاغل برگزار شده است.
او می‌افزاید: مذاکرات زیادی با تعدادی از شرکت‌های بزرگ مرتبط با حوزه‌ی استارتاپ‌ها داشته‌ و تلاش کرده‌ایم که شاغلین در این نوع کسب‌وکارها با استفاده از بیمه‌های توافقی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند.
به گفته‌ی معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی، اولویت اصلی سازمان تأمین اجتماعی این است که با بیمه‌ی توافقی این گروه از مشاغل را تحت پوشش قرار دهد و با توجه به اینکه نوع رابطه‌ی کارفرمایان و صاحبان این مشاغل با پرسنل خود، یک رابطه جدید است، اگر از طریق توافق به نتیجه برسیم بهتر است اما در صورت به نتیجه نرسیدن تلاش‌ها و اقدامات در نهایت تکلیف قانونی سازمان تأمین اجتماعی، پوشش بیمه‌ی اجباری برای این مشاغل است و ناچاریم که از طریق قانون بیمه‌ی اجباری وارد شویم که در این حالت موسسه‌ی حسابرسی سازمان حسب دستور به این واحدها مراجعه کرده و از طریق بررسی اسناد و دفاتر مالی و نرم‌افزارها، افراد مرتبط را شناسایی و برای بیمه‌ی آن‌ها اقدام می‌کند.
با توجه به آنکه در قانون بیمه‌ی بیکاری، دریافت مقرری برای صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی پیش‌بینی نشده و با توجه به اعلام حمایت دبیر شورای عالی فضای مجازی از کسب‌وکارهای مجازی و پرداخت بیمه‌ی بیکاری به صاحبان مشاغل اینترنتی به شرط کوچ به پیام‌رسان‌های داخلی و همچنین تاکید معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی مبنی بر پوشش بیمه‌ای استارتاپ‌ها و مشاغل تحت وب ولو در قالب بیمه‌ی اجباری، باید دید که در صورت بسته شدن پیام‌رسان‌های خارجی، وضعیت کسب‌وکارهای اینترنتی و انتقال آن‌ها به پیام‌رسان‌های داخلی چه تغییری خواهد کرد و اساسا چند درصد استارتاپ‌ها و دارندگان مشاغل اینترنتی امکان دریافت بیمه‌ی بیکاری وعده داده شده از سوی دبیر شورای عالی فضای مجازی را پیدا خواهند کرد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه