گوناگون
اندیشه سبز خزر۱۳:۰ - ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۵ شهريور

به گزارش آی‌تی ایران، بانک مرکزی چین اخیرا اعلام کرد که این کشور به زودی نسخه دیجیتالی ارز رسمی‌ خود را عرضه خواهد کرد. بدین ترتیب ارز دیجیتال جدید به عنوان جایگزینی برای ارز رنمینبی (RMB) وارد بازار خواهد شد و چینی‌ها می‌توانند از آن به جای پول نقد برای خرید و فروش‌های خود استفاده نمایند.
البته سوالات زیادی در خصوص نحوه علمکرد این ارز دیجیتال وجود دارد که هنوز پاسخی برای آن‌ها ارائه نشده است. علی‌رغم تمامی‌ این ابهامات، اخیرا بانک مرکزی چین اطلاعاتی را منتشر کرده که با دقت در آن می‌توان به زمان احتمالی عرضه و اهداف چینی‌ها برای راه‌اندازی این ارز دیجیتال پی برد.
از صحبت‌های «وانگ ژین»، مدیر اداره تحقیقات بانک مرکزی چین در ماه جولای می‌توان به این نتیجه رسید که این کشور قصد دارد تا قبل از آنکه فیسبوک ارز دیجیتال اختصاصی خود موسوم به لیبرا را عرضه کند، ارز دیجیتال چینی‌ها به بازار عرضه خواهد شد. گفته می‌شود که تصمیم فیسبوک برای عرضه لیبرا، سرعت توسعه ارز دیجیتال چینی‌ها را افزایش داده است.
در اوایل ماه آگوست نیز «مو چانگ» قائم مقام اداره پرداخت‌های بانک مرکزی چین اعلام کرد که چیزی تا عرضه این ارز دیجیتال باقی نمانده است. گزارش نشریه فوربس در اواخر همین ماه نیز نشان می‌دهد که احتمالا این ارز در ماه نوامبر سال جاری ارائه خواهد شد.
چند سالیست که پرداخت‌های الکترونیک در کشور چین رایج شده و بسیاری از کاربران از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی نسبت به این کار اقدام می‌کنند. درواقع، تریلیون‌ها دلار در هر سه ماهه از طریق پرداخت‌های الکترونیک صورت می‌گیرد و پول نقد کم‌کم در حال حذف و محو شدن است.
«مو چانگ» در مصاحبه اخیر خود گفت چرا فکر می‌کنید که بانک مرکزی، علی‌رغم آنکه پرداخت‌های موبایلی تا به این اندازه فراگیر شده‌اند و مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند، اقدام به راه‌اندازی ارز دیجیتال کرده است؟ پاسخ ساده است: حفاظت از استقلال مالی و وضعیت ارز قانونی.
وی در ادامه افزود یکی از مزیت‌های ارز دیجیتال ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی در مقایسه با پلتفرم‌های پرداختی که توسط شرکت‌های خصوصی همچون تنسنت و علی‌بابا مدیریت می‌شوند، این است که ممکن است این پلتفرم‌ها روزی ورشکست و افراد با زیان‌های مالی مواجه شوند.
طبق گفته مو وانگ، یکی دیگر از نگرانی‌های بانک مرکزی چین این است که ممکن است ارز لیبرای فیسبوک منجر به افزایش قدرت و نفوذ دلار آمریکا در سیستم مالی جهانی شود. از این رو، باید چاره‌ای برای این مساله اندیشید.
به گزارش رویترز، وانگ مو، در گفت‌وگویی اعلام کرد که ارز دیجیتال چین از شباهت‌هایی با لیبرا، محصول فیسبوک برخوردار است و می‌تواند علاوه بر فراهم کردن امکان نظارت فعال بر پرداخت‌ها، زمینه هرگونه پول‌شویی را نیز از بین ببرد.
وی افزود این ارز دیجیتال به گونه‌ای طراحی شده که حتی می‌توان بتوان اتصال اینترنت نیز از آن استفاده کرد که فیسبوک هنوز هیچ حرفی در رابطهب این قابلیت لیبرا نزده است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه