گوناگون
اندیشه سبز خزر۱۳:۰ - ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۵ فروردين

روز ۲ آوریل مصادف با روز پرداخت برابر است، و به صورت نمادین این را نشان می‌دهد که یک زن در سال جاری چه میزان باید کار کند تا درامدی برابر با یک مرد در سال گذشته داشته باشد. این میزان کار اضافی برابر با سه ماه است. پرداخت‌های نابرابر در صنعت بیشتر دیده می‌شود، هر چند این وضعیت به خصوص در فناوری هم جای انتقاد دارد.
خبر بد اینکه: به طور کل زنان در بخش فناوری درآمد کمتری نسبت به مردان دارند.
خبر نسبتا خوب اینکه: شکاف دستمزد بین زنان و مردان در فناوری تا اندازه‌ای کاهش داشته است. بر اساس جدیدترین اطلاعات از Hired، وب‌سایت کار متمرکز بر جایابی شغل‌های فناوری همچون مهندس نرم‌افزار، مدیر محصول، یا دانشمند داده، زنان ۳ درصد دستمزد کمتری از مردان برای انجام کارهای تکنولوژیکی مشابه در مکانی مشابه در سال گذشته داشتند. این میزان کمی کمتر از یک سال قبل از آن بود که تفاوت دستمزد و حقوق ۴ درصد بود.
از طرفی این اوضاع برای زنان رنگین پوست از این هم بدتر است. در مقابل هر یک دلاری که مردان برای انجام کاری مشابه دریافت می‌کنند، زنان لاتین‌تبار و رنگین‌پوست به ترتیب ۹۱ و ۸۹ سنت می‌گرفتند.
بخشی از شکاف دستمزد در بخش فناوری به این خاطر است که زنان و افراد رنگین‌پوست به طور کل درخواست دستمزد کمتری دارند. درخواست کمتر آن‌ها به این دلیل است که از لحاظ تاریخی به آن‌ها حقوق کمتری داده شده است.
شکاف پرداخت‌ها در صنایع برای انجام کار و شغلی مشابه، برای زنان ۸ درصد کمتر از مردان است، بنابراین اوضاع دستمزدها در بخش فناوری بهتر است. اما عواقب بلند مدت نابرابری دستمزدها در بخش فناوری می‌تواند بدتر هم باشد، چراکه این بخش تاثیرات زیادی بر اقتصاد دارد.
از طرف دیگر، مشاغل فناوری رشد سریع‌تر اشتغال را نسبت به دیگر بخش‌ها شاهد هستند. این‌ها مشاغل آینده هستند. بنابراین دستمزد پایین‌تر برای زنان و افراد رنگین‌پوست در این حوزه‌ها اثرات بزرگ‌تری نسبت به حوزه‌های راکد و ایستا دارد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه