ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت

به گزارش فناوران، پس از تلاش و پیگیری‌های مستمر اتحادیه‌ی صنف فناوران رایانه‌ی تهران، محاسبه‌ی پرداخت ضرایب ارزش افزوده از ۹ درصد به ۵ درصد کاهش یافته و در اولین اظهارنامه‌ی ارزش افزوده قابل اجرا است.
مهدی میرمهدی کمجانی، رییس اتحادیه‌ی صنف فناوران رایانه‌ی تهران گفت: پس از پیگیری و جلسات مداوم اتحادیه فناوران با نمایندگان مجلس، وزیر اقتصاد، رییس سازمان امور مالیاتی و همچنین نامه به ریاست جمهوری، سرانجام ضرایب ارزش افزوده‌ی صنف فناوری اطلاعات از ۹ درصد به ۵ درصد کاهش پیدا کرد.
وی توضیح داد: سود فعالان صنف فناوری اطلاعات ۳ درصد است، اما در سازمان امور مالیاتی ۱۴ درصد محاسبه می‌شد. یعنی اگر واردکننده‌ای ۱۰ میلیون تومان کالا وارد می‌کرد، ضرب در ۱۴ درصد و نتیجه‌ی آن ضرب در ۹ درصد می‌شد و در مجموع می بایست ۱۲۶ هزار تومان را مالیات بدهد.
وی افزود: اما اکنون این رقم ضرب در ۵ درصد می‌شود و در مجموع ۴۵ هزار تومان مالیات می‌دهد. در واقع مالیات فعالان صنف فاوا ۶۵ درصد کاهش یافته است.
میرمهدی با بیان اینکه جرایم ارزش افزوده صنف بسیار سنگین است، گفت: با این اقدام اتحادیه مبنای سود شرکت‌ها ۵ درصد لحاظ می‌شود و از طرفی جلوی سوء استفاده‌ی ممیزان مالیاتی نیز گرفته می‌شود.
وی همچنین با بیان اینکه ضرایب مالیاتی در کتاب ضرایب، برای عمده فروشان صنف فناوری اطلاعات ۱۴ و در خرده فروشی ۱۸ درصد درج شده بود، گفت: پس از سال‌ها دفاع در کمیسیون ضرایب، اتحادیه موفق شد این ارقام را در عمده فروشی به ۳ درصد و در خرده فروشی به ۶ درصد کاهش بدهد؛ اما طبق قانون، ارزش افزوده از این موارد مستثنی بوده است.
به گفته‌ی رییس اتحادیه‌ی صنف فناوران رایانه تهران، به علت ضرایب سود در این صنف که شاید در بعضی مواقع کمتر از ۱ درصد باشد، با ۹ درصد ارزش افزوده در نظر گرفته شد؛ البته که بین درآمد و ارزش افزوده ناهمخوانی وجود دارد؛ اما اجرای آن برای افراد حقوقی لازم الجراست؛ اتحادیه با درخواست‌های مکرر از سازمان ارزش افزوده خواسته با استفاده از بند "ز" تبصره‌ی ماده‌ی ۶ بودجه‌ی کشور و اینکه قانونگذار در این مورد تبصره‌های متفاوت و متغیری دارد، درصد ارزش افزوده به وزیر امور مالیاتی سپرده بشود.
وی گفت: خوشبختانه با تداوم این درخواست به صورت کتبی موافقت سازمان اعلام شد که از ابتدای سال جاری برای صنف فناوری اطلاعات قابل اجراست.
وی گفت: محاسبه‌ی پرداخت ارزش افزوده از ۹ درصد به ۵ درصد کاهش یافته و در اولین اظهارنامه ارزش افزوده قابل اجرا است و من بسیار خرسندم که توانستم در این مورد با سازمان امور مالیاتی به توافق خوبی دست پیدا کنم.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه