ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۸ جمعه ۲۴ خرداد

به گزارش مهر، علی لاریجانی عصر امروز در نشست صمیمی با شرکت‌های دانش‌بنیان و مدیران پارک فناوری پردیس خطاب به مدیران شرکت‌های دانش بنیان پارک فناوری پردیس خاطرنشان کرد: اکنون در آستانه جهش‌های بزرگ هستیم و تحریم‌ها هم کمک کرده که شرکت‌های بزرگ خرید خارجی نداشته باشند و این می‌تواند رویکردی برای کمک به شما باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تردید نکنید که در کشور اراده و سمت گیری به سوی کمک به شما جوانان است چه در بخش بودجه وقانون گذاری و چه در بخش اجرایی.
وی با بیان اینکه همه نگاه‌ها به سمت توانایی شما جوانان است، خاطرنشان کرد: اصلاً مأیوس نباشید شاید در سیستم اداری کشور دست اندازهایی داشته باشیم اما شما استوار باشید و پیشنهاد دهید تا دست اندازها را بردارید.
لاریجانی تصریح کرد: مقام معظم رهبری هم تاکید دارند که از شما جوانان حمایت شود؛ یکی از مسائلی که در موضوع مرتبط با شما جوانان به قانون باز بر می‌گردد این است که ۱۰ سال از زمان تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان می‌گذرد و ملاحظاتی در اجرا دست یافته‌اند که به نفع محیط کسب و کار فناوری است.
رئیس مجلس خطاب به معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: آقای ستاری می‌تواند تیمی برای بررسی این قانون تشکیل دهد که به نفع کسب و کار فناورانه باشد.
وی خطاب به رئیس پارک فناوری پردیس و صحبت‌های وی که در خصوص ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در جوار تهران و در پارک فناوری پردیس بود، گفت: نمی دانم ایجاد منطقه ویژه چه خاصیتی دارد؟ پیشنهاد می کنم که منافعی که در مناطق ویژه اقتصادی مانند معافیت‌های مالیاتی وجود دارد را در قانون مالیات بر ارزش افزوده در نظر بگیریم.
به گفته لاریجانی این قانون تصویب شده و به کمیسیون فرستاده شده است و می‌تواند زمان مناسبی برای پیشنهادات باشد و اگر نکته‌ای در مورد مناطق ویژه در نظر دارید را پیشنهاد دهید تا به نتیجه برسیم و آن را در قانون بگنجانیم.
لاریجانی در ادامه در مورد صادرات خاطرنشان کرد: علی القاعده باید ضمانت نامه هایی برای صادرات وجود داشته باشد؛ پیشنهاد می دهم که با صندوق ضمانت صادرات کار کنید. اگر مشکلی در این زمینه بوجود آمد به ما بگویید تا ما آن را حل کنیم.
رئیس مجلس گفت: ما می توانیم سفارش شرکت های دانش بنیان را در زمینه صادرات به صندوق ضمانت صادرات کنیم.
وی همچنین با اشاره به صفر رسیدن بودجه پارک فناوری پردیس گفت: تعجب می کنیم که بودجه این پارک به صفر رسیده است. ما ۷۰ میلیون یورو برای حوزه فناوری بودجه اختصاص داده ایم که بخشی از این بودجه مختص به پارک فناوری پردیس است.
لاریجانی تاکید کرد: صندوق توسعه ملی ملاحظاتی در زمینه اختصاص بودجه دارد و به سختی پول را به بخش ها اختصاص می دهد زیرا بودجه این صندوق برای بخش خصوصی است.
رئیس مجلس افزود: اما همواره هر سال بودجه ای به معاونت علمی و فناوری از سوی صندوق اختصاص می‌یابد که این می تواند پشتیبان حوزه فناوری به شمار رود؛ ما برای معاونت علمی، صندوق توسعه ملی را ناخنک کردیم تا بودجه خوبی به معاونت علمی اختصاص یابد و اگر در این زمینه ها کمکی لازم باشد انجام می دهیم.
وی خاطر نشان کرد: مدیران شرکت های دانش بنیان می توانند پروپوزالی را در حوزه قانونگذاری ارائه دهند و بر این اساس کمکی به مجلس شود؛ ما از پیشنهادات مدیران و از نظر مردم در راستای قانونگذاری استقبال می کنیم.
وی با توصیه ای در خصوص تحریم ها گفت: تحریم ها برای کشور چیز خوبی نیست ولی منافعی دارد که می توان این گونه استنباط کرد تحریم به صورت کلی خسارت به شمار نمی‌رود.
لاریجانی افزود: تحریم ها شرایطی را ایجاد کرده است که بیش از گذشته به دستاوردهای داخلی توجه شود.
رئیس مجلس با بیان اینکه در سالهای قبل آنقدر در مضیقه نبودیم، ادامه داد: شما شرکت های دانش بنیان نیروهای فعال هستید. می‌توانید به این موضوع وارد شوید و اگر در قوانین کسب و کار موانعی وجود دارد پیشنهاداتی به مجلس ارائه دهید تا این امور برای شما سهل شود.
وی گفت: امیدواریم که در بخش‌هایی که کشور نقص دارد کمک کنید تا این نقص‌ها برطرف شود.
لاریجانی با بیان اینکه اگر تولید داخلی وجود دارد نباید به سمت خارج برویم، تاکید کرد: باید اولویت‌هایی در این زمینه در نظر بگیریم و بر اساس آن محصول تولید کنیم.
رئیس مجلس با بیان مثالی افزود: اکنون قطعاتی از خودرو در داخل کشور تولید می‌شود اما بخش‌هایی از خودرو حلقه مفقوده هستند که باید روی این موضوع کار شود و در اولویت قرار بگیرد.
وی در خصوص تولید دارو در کشور گفت: تا آنجایی که می دانم ۹۶ درصد تولید دارو در داخل کشور انجام می‌گیرد اما همین ۴ درصد، ۱.۵ میلیارد دلار بار را به دوش دولت گذاشته است.
لاریجانی با تاکید بر اولویت بندی برای تولید داخل گفت: دکتر ستاری می تواند لیستی از کالاهای اولویت دار را در حوزه‌های مختلف تهیه کند تا به استقلال در کشور در زمینه تولید برسیم؛ قطعاً این موضوع اشتغالزا خواهد بود.
رئیس مجلس تصریح کرد: تجهیزاتی که در داخل کشور تولید می شود نباید از خارج کشور وارد شود. این موضوع را همواره پیگیری می کنیم که دولت در این زمینه از توانایی شرکت های دانش بنیان استفاده و از آنها حمایت کند.
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت علاقه مند به تولید کالاهای ضروری است، افزود: می توان لیستی از این نوع کالاها را از وزارت بهداشت و سایر کالاهای ضروری را از وزارتخانه‌ها درخواست کرد.
لاریجانی تاکید کرد: در حوزه‌هایی همچون کشاورزی، صنعت، معدن نیز می توان اینگونه فعالیت کرد تا کمتر شاهد واردات کالاها باشیم؛ تولید داخل باعث استقلال کشور شده و برای کشور عزت را به همراه می‌آورد.
لاریجانی گفت: باید درخواست‌هایی که از ارگان‌های مختلف می‌شود را مورد توجه قرار داد. معاونت علمی می تواند پل ارتباطی بین ارگان‌ها و شرکت های دانش بنیان برای تولید داخل باشد.
رئیس مجلس وی اظهار داشت: نیاز مالی شرکت‌ها هم از طریق صندوق انجام می‌گیرد و اگر مشکلی وجود بیاید مجلس از آنها حمایت خواهد کرد. البته که تنها مشکل، مشکل مالی نیست بلکه ارتباطاتی است که باید بوجود بیاید.
وی تصریح کرد: ما همواره به وزیران و معاون علمی و فناوری توصیه می کنیم که سازوکاری برای این ارتباطات و پشتیبانی از آنها فراهم کنند. ما اگر به نیازها تمرکز کنیم می‌بینیم مشکل اصلی منابع مالی نیست.
لاریجانی گفت: ما همواره پشتیبان حوزه‌های بهداشت و درمان، نفت وگاز، معادن و … هستیم؛ همچنین در حوزه کشاورزی باید از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم.
رئیس مجلس تاکید کرد: تردیدی نیست که این نیروهای خلاق در کشور را ارج می نهیم و در همه زمینه ها از این نیروها حمایت می کنیم.
لاریجانی خطاب به مدیران شرکت های دانش بنیان گفت: امیدواریم در زمینه تولید داخل گام برداریم و سالهای آینده پرتوفیق تر برای شما باشد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه