ایران و جهان
سارا محمد علیئی۱:۰ - ۱۳۹۷ جمعه ۵ مرداد

معاون سازمان فضایی ایران از اجرای فاز آزمایشی استفاده از داده‌های ماهواره‌ای در راستای کاهش مصرف آبیاری کشاورزی در استان فارس خبر داد.
به گزارش مهر، به نقل از سازمان فضایی ایران، علی صادقی نائینی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ی منعقد شده بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت جهاد کشاورزی و مأموریت‌های سازمان فضایی در این تفاهم‌نامه گفت: در کشور ما طی سال‌های اخیر در بخش‌های مختلف ازجمله سازمان فضایی ایران، وزارت جهاد کشاورزی و شرکت‌های خصوصی فعال در بخش سنجش‌ از دور اقدامات مؤثر و مفیدی انجام‌ شده است.
وی افزود: از جمله‌ی این اقدامات می‌توان به همکاری بین سازمان فضایی و وزارت جهاد کشاورزی در تدوین سند ملی آب اشاره کرد که در آن از ۶۰۹ دشت کشور ۱۳۰ دشت مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفت. همچنین مطالعات و پروژه‌های پژوهشگاه فضایی ایران در دشت مغان به‌ منظور محاسبه‌ی سطح و تنوع کشت، پیش‌بینی تولید، پایش آفات و برآورد نیاز آبی در اراضی کشاورزی انجام شد.
سرپرست معاونت توسعه‌ی کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران با اشاره به درآمدهای بالای شرکت‌های خصوصی در کشورهای توسعه‌ یافته در حوزه‌ی کشاورزی دقیق گفت: این امر نشان می‌دهد ورود به این حوزه یعنی استفاده از فناوری فضایی و سنجش‌ از دور در بخش کشاورزی هم به مدیریت کلان کشور کمک می‌کند و هم به اقتصاد حوزه‌ی کشاورزی و هم به شرکت‌های خصوصی فعال در این حوزه و لذا این موضوع می‌تواند موتور محرکی برای توسعه‌ی فناوری در بخش فضایی کشور باشد.
وی ادامه داد: نظر به کاربردهای روزافزون فناوری فضایی و فناوری اطلاعات در حوزه‌ی کشاورزی ظرف حدود ۴ ماه کار فشرده و مشترک بین مجموعه‌ی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت جهاد کشاورزی تفاهم‌نامه‌ی فوق تهیه شد که یکی از نکات مثبت این تفاهم‌نامه وجود یک پیوست فنی شامل پروژه‌ها و اقدامات مشترک طرفین تفاهم‌نامه به‌عنوان یک برنامه اجرائی است.
صادقی افزود: آنچه سازمان فضایی ایران به‌عنوان یک‌ نهاد حاکمیتی باید برای بخش کشاورزی کشور انجام دهد، بخش عمده‌ی آن در تفاهم‌نامه آمده که از آن جمله می‌توان به تأمین انواع داده‌های ماهواره‌ای مورد نیاز بخش کشاورزی و منابع طبیعی از روش‌های مختلف از جمله برنامه‌ی ساخت سنجنده‌ها و ماهواره‌ها، ارائه‌ی خدمات کاربردی در حوزه‌ی مدیریت انواع بلایا از جمله پایش حریق در عرصه‌های جنگلی کشور، پایش گردوغبار و تعیین کانون‌های برداشت اشاره کرد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه