ایران
اندیشه سبز خزر۱۹:۰ - ۱۳۹۷ دوشنبه ۶ اسفند

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد آذری جهرمی در دیدار با «دلبر نظری» وزیر امور زنان و خانواده افغانستان و «صداقت آوا» رییس کمیته دولتی امور زنان جمهوری آذربایجان گفت: جمهوری اسلامی ایران با کشورهای افغانستان و آذربایجان روابط گرم و صمیمانه‌ای دارد و از توسعه بیشتر روابط با دو کشور استقبال می‌کند.
وزیر ارتباطات با اعلام آمادگی برای همکاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با دو کشور افغانستان و آذربایجان گفت: حوزه ارتباطات دو خصلت دارد. نخست آنکه دانش IT دانش جوانان است و در حال حاضر هم جوانان بیشترین فعالان در این عرصه هستند. خصلت دوم این است که فناوری اطلاعات امکان برابری جنسیتی را در فضای کاری فراهم می‌کنند.
وی با بیان اینکه عصاره و مهم‌ترین نکته در استارت‎اپ‌های حوزه فناوری، خلاقیت است و خلاقیت هم زن و مرد نمی‌شناسد، ادامه داد: توسعه نسل ۳ و ۴ موبایل در سطح کشور منجر به افزایش سطح اشتغال زنان شده است. در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان، یعنی همسایگی پاکستان، روستایی به اسم «کلپورگان» داریم، در این روستا هنری ۲۵۰۰ ساله به یادگار مانده و آن هنر، ساخت ظروف سفالی است که بسیار هنر ارزشمندی هم محسوب می‌شود.
وزیر ارتباطات گفت: زنان این روستا این ظروف را با دست تولید می‌کردند و با وجود هنری که داشتند از درآمد خوبی برخوردار نبودند و همین امر سبب شده بود تا خانواده‌ها در فکر ترک روستا باشند؛ اما اتفاقی که افتاد و کمکی ساده بود این است که ابتدا اینترنت را به این روستا بردیم و در ادامه گروهی را برای آموزش به آنجا اعزام کردیم تا زنان بیاموزند چگونه از موبایل، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برای فروش محصولاتشان استفاده کنند.
وی ادامه داد: زنان روستای کلپورگان امروز برای فروش صنایع‌دستی خود از طریق شبکه‌های اجتماعی اقدام به بازاریابی می‌کنند و محصولات خود را از طریق دفتر پستی که در منطقه ایجاد کرده‌ایم به دست مشتریان می‌رساند و همین امر منجر به افزایش سطح کیفیت زندگی، توقف مهاجرت از روستا و حتی آغاز روند مهاجرت معکوس شده است.
آذری جهرمی تصریح کرد: در نزدیکی مرز افغانستان در استان خراسان هم روستایی به نام «خراشاد» هست. زنان خانه‌دار این روستا با پنبه و نخ، دستمال‌های حوله‌ای مخصوصی درست می‌کنند که رفتن ICT به این روستا موجب شده تا درآمد خانوارها تا چهار برابر افزایش پیدا کند.
وی تصریح کرد: برنامه ویژه‌ای هم توسط مشاورمان در امور بانوان پیگیری می‌شود که برنامه بسیار حائز اهمیتی است و آن بحث «توانمندسازی زنان با استفاده از فناوری اطلاعات» است. این طرح از مجموع ۳۱ استان، در ۲۵ استان پیاده‌سازی شده و نتایج بسیار درخشانی هم داشته است.
وزیر ارتباطات گفت: سال گذشته در نشست جامعه اطلاعاتی (WSIS ) در ژنو، برنامه اینترنت و کودک ایران توانست در شاخه حفاظت از کودکان در فضای مجازی جایزه اول را به خود اختصاص دهد. این‌ها بخشی از برنامه‌های ویژه ما برای زنان، کودکان و تقویت خانواده‌ها است و اتفاقا جزو برنامه‌های دست اولی است که رئیس‌جمهور ایران در برنامه‌های انتخاباتی خود روی آن تاکید داشته و در این زمینه هم سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام‌ شده است.
آذری جهرمی افزود: امروز در ایران بیش از ۷۰ میلیون نفر از نسل ۳ و ۴ موبایل استفاده می‌کنند و در میان کشورهای منطقه تا پیش‌ازاین ترکیه در رتبه نخست بود و در حال حاضر به لحاظ بازار، ایران رتبه نخست را کسب کرده است.
وی با بیان اینکه خوب است سه کشور (ایران، افغانستان و آذربایجان) با برنامه و نشست‌های مشترک در زمینه توانمندسازی زنان با یکدیگر همکاری داشته باشند گفت: ما با آذربایجان برنامه مشترک دو جانبه و یک برنامه‌ی مشترک چهارجانبه در کنار ترکیه و روسیه داریم. حال می‌توانیم سرفصل مشترک جدیدی در ارتباط با تقویت زنان با استفاده از فناوری اطلاعات و در نهایت بهبود شرایط زندگی داشته باشیم.
وزیر ارتباطات تأکید کرد: در افغانستان هم علاقه‌مند هستیم که برنامه‌های مشترکی داشته باشیم. البته در انتهای فروردین‌ماه سفری به افغانستان خواهم داشت و امید است بتوانیم در این سفر زمینه همکاری‌ها در ارتباط با توانمندسازی زنان از طریق ICT را فراهم کنیم.
آذری جهرمی ادامه داد: هر سه کشور با یکدیگر ارتباطات تاریخی و سیاسی بسیار نزدیکی دارند و جدا از آن ارتباطات مردمی بسیار زیادی هم برقرار است. بیش از ۲ میلیون نفر از مردم افغانستان در ایران زندگی می‌کنند و ارتباطات فرهنگی بسیار نزدیکی با ایران دارند. با جمهوری آذربایجان هم ارتباطات سیاسی و فرهنگی زیادی با توجه به اشتراکات میان دو کشور داریم.
وی افزود: ما آمادگی داریم در حوزه ICT، ارتباطات را رشد دهیم و همکاری‌های مشترکی بین ایران با افغانستان و آذربایجان با محوریت موضوع زنان، کودکان و خانواده و در چارچوب برنامه کلی معاونت زنان ریاست جمهوری تحت هدایت خانم ابتکار داشته باشیم.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه