تکنولوژی
اندیشه سبز خزر۱۹:۰ - ۱۳۹۸ شنبه ۲۶ مرداد

به گزارش مهر به نقل از  دیجیتال ترندز، یکی از  موفقیت‌های علمی ماموریت آپولو جمع آوری نمونه از سطح ماه و ارسال آن به زمین بود. حتی ۵۰ سال پس از انجام این ماموریت هنوز هم نمونه‌های موجود به اکتشافات علمی جالبی منجر می‌شوند. در همین راستا ناسا امیدوار است با ماموریت «مریخ ۲۰۲۰» خود این موفقیت را دوباره تکرار کند. این ماموریت  ۲۰۲۰ میلادی انجام می شود و قرار است نمونه‌هایی از مریخ را جمع آوری کند.
چالش اصلی این فرایند چگونگی بازگرداندن نمونه ها به زمین است. اگر این ماموریت موفقیت آمیز باشد، این نخستین  باری خواهد بود که نمونه ای از یک سیاره دیگر جمع آوری می شود.
توماس زوربوشن معاون بخش ماموریت های علمی ناسا در بیانیه ای می نویسد: امروز ما از تجارب آپولو استفاده می کنیم و خود را برای گامی مهم در جهت جمع آوری نمونه از یک سیاره دیگر و ارسال آن به زمین آماده می کنیم.
ناسا جزئیات طرح جمع آوری نمونه از مریخ را اعلام کرده است. این عملیات نزدیکی «دهانه جزرو» انجام می شود. کاوشگر مریخ ۲۰۲۰ نیز در همین منطقه فرود می آید. این کاوشگر نمونه ها را جمع آوری و در محل تحلیل می کند. در مرحله بعد دو ماموریت دیگر انجام می شوند تا این نمونه ها را به زمین برگردانند.
نخستین ماموریت برای بازگرداندن نمونه ها به زمین  ارسال موشکی به نام mars Ascent Vehicle همراه یک فضاپیما و کاوشگر ثانویه به مریخ است. سپس نمونه ها وارد مدار مریخ می شوند. در ماموریت دوم نمونه ها از مدار جمع آوری و به زمین ارسال می‌شوند.
برای این منظور ناسا با سازمان های فضایی مختلف از جمله سازمان فضایی اروپا همکاری می کند. انجام این ماموریت به ماموریت وسیع‌تر ناسا برای ارسال فضانوردان به مریخ  وابسته است.
زوربوشن در این باره می‌گوید: ناسا و سازمان فضایی اروپا مشغول فعالیت روی طرح اولیه این ماموریت ها هستند تا نمونه های جمع آوری شده را به زمین برگردانند.  ارسال نمونه از یک سیاره دیگر به زمین  رویدادی تاریخی خواهد بود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه