تکنولوژی
حمید رضا مازندرانی۱۲:۰ - ۱۳۹۵ جمعه ۸ مرداد

قانونی در زمینه صنعت تراشه های الکترونیکی موسوم به قانون مور وجود دارد که می گوید ابعاد ترانزیستورها هر 18 ماه نصف می شود. فارغ از این که قانون مور واقعاً درست باشد یا نه، همه می دانیم که سازندگان ترانزیستور همواره ابعاد ترانزیستورها را کاهش داده و چیپ های قدرتمندتری بدون افزایش سایز یا مصرف توان طراحی کرده اند. اما ممکن این روند دیگر ادامه پیدا نکند. انجمن صنعت نیمه هادی در آمریکا (که شرکت های بزرگی چون اینتل و آی بی ام عضو آن هستند) با انتشار یک نقشه راه اعلام کرده: از سال 2021 به بعد دیگر ابعاد ترانزیستورها کم نخواهد شد. به زبان ساده، دیگر کاهش ابعاد ترانزیستور برای سازندگان صرف ندارد. در عوض، آن ها به فناوری ساخت تراشه سه بعدی روی خواهند آورد. با استفاده از این فناوری، از فضای موجود بر روی چیپ بهتر استفاده می شود.
نشانه هایی از درست بودن این پیش بینی وجود دارد. تعداد شرکت های سازنده تراشه روز به روز کمتر شده و در حال حاضر اینتل، GlobalFoundries، سامسونگ و TSMC تنها بازیگران صحنه هستند. پیشرفت آهسته شرکت اینتل به تنهایی نشان می دهد که قدرتمندسازی تراشه ها بدون روبرو شدن با مشکلاتی همچون نشت توان، واقعاً سخت است.
البته قانون مور ممکن است به قوت خود باقی بماند. بسیاری از پیش بینی ها نیز در ارتباط با صنعت فناوری اطلاعات هرگز به حقیقت نرسیده اند. در واقع، دغدغه اصلی این نیست که شرکت های سازنده تراشه به بن بست رسیده اند، دغدغه اصلی چگونگی یافتن راهکارهای جایگزین (همچون طراحی سه بعدی) برای پیشرفت در ساخت تراشه است.

برچسب هاTransistors
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

شرکت Tor سرانجام نسخه بتای برنامه پیام رسان چندپلتفرمی خود را که مدتی از انتشار آن می گذرد، ارائه داد