ایران
اندیشه سبز خزر۱۹:۰ - ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۹ فروردين

به گزارش فناوران، پرونده مالکیت فرکانس ۸۰۰ که از سال ها قبل بین وزارت ارتباطات و صدا و سیما محل اختلاف است، مجددا باز شده و این بار وزیر ارتباطات اعلام کرده با تحویل آن می تواند مشکل اینترنت را حل کند.
اختلاف میان وزارت ارتباطات و سازمان صداوسیما بر سر مالکیت باند فرکانسی پخش آنالوگ برنامه های رادیویی و تلویزیونی (۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز) سابقه ای چندین ساله دارد. به نحوی که در سال ۹۷ این موضوع برای حل و فصل و تصمیم گیری به شورای عالی امنیت ملی نیز رفته است.
از سوی دیگر بر اساس آنچه وزارت ارتباطات ادعا می کند، بهره برداری از باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ می تواند به افزایش پوشش رادیویی تلفن همراه بیانجامد و مشکل مربوط به کیفیت اینترنت موبایل در بسیاری از مناطق کشور از جمله مناطق دورافتاده را مرتفع کند؛ یا اینکه می توان از آن در آینده برای بهره برداری از خدمات نسل ۵ تلفن همراه (۵G) استفاده کرد.
این در حالی است که در شرایطی که کاربران اینترنت ثابت طی هفته های اخیر با مشکل افت کیفیت و کندی سرعت اینترنت مواجه بوده و هستند، اظهارات وزیر ارتباطات در خصوص تلاش برای بازپس گیری باندهای فرکانسی در اختیار صدا و سیما، اذهان را به این سمت معطوف می کند که مشکل فعلی کیفیت اینترنت ثابت به نبود فرکانس بازمی گردد که این تعبیر نمی تواند درست باشد و اساساً عدم آزادسازی باند فرکانسی نمی تواند دلیلی برای افت کیفیت اینترنت خانگی باشد.
این درحالی است که کاربران اینترنت طی هفته های اخیر بارها در شبکه های اجتماعی به وزارت ارتباطات و سایر مسوولان موضوع کندی سرعت اینترنت خانگی را اعلام کرده اند و حتی وضعیت وخیم این سرویس، باعث برنامه ریزی برای تغییر تکنولوژی ADSL به VDSL در برخی نقاط کشور توسط اپراتورهای اینترنت شده است.
با این حال وزیر ارتباطات در پاسخ به چرایی کندی سرعت اینترنت به یکی از کاربران توییتر، دلیل افت کیفیت سرعت اینترنت را مربوط به در اختیار نداشتن فرکانس رادیویی عنوان کرد.
این اظهارات البته با واکنش توییتری برخی مسوولان سازمان صدا و سیما نیز همراه بوده است.
در همین راستا رسول جلیلی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: جای طرح این موضوع و اختلاف میان دو دستگاه حاکمیتی در توییتر نیست و باید این موضوع در شورای عالی فضای مجازی حل و فصل شود.
وی گفت: موضوع این است که شورای عالی فضای مجازی تشکیل شده تا ملاحظات مربوط به ارتقای این حوزه و فناوری های مرتبط با فضای مجازی را مورد بررسی قرار دهد و سیاستگذاری کند.
جلیلی با بیان اینکه جای بحث در خصوص این مباحث رسانه های اجتماعی نیست و باید این موضوعات به صورت کارشناسی توسط مرکز ملی فضای مجازی و شورای عالی حل و فصل شود، ادامه داد: این اشکال به وزیر ارتباطات وارد است که چرا اینگونه موضوعات را به فضای رسانه های بیگانه ای چون توییتر می کشاند.
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: پروتکل پیگیری اختلاف میان وزارت ارتباطات و سازمان صدا و سیما باید به این ترتیب باشد که این موضوع به مرکز ملی فضای مجازی سپرده شود و پس از بررسی کارشناسی به رییس جمهور به عنوان رییس شورای عالی فضای مجازی ارجاع شود تا اختلاف میان دو دستگاه نظام، حل و فصل شود.
وی تاکید کرد: جای طرح این اختلاف در رسانه های اجتماعی بیگانه نیست و شایسته نیست که در توییتر مطرح شود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه