تکنولوژی
بهناز زادبخش۹:۵۳ - ۱۳۹۵ جمعه ۲۹ بهمن

در"موزه علوم لندن" شاهد نمایشگاهی از دنیای روباتها خواهید بود. نکته جالب توجه اینکه شواهد نشان می دهد، ساخت روباتها حداقل از پنج قرن پیش آغاز شده است.
در این موزه، بالغ بر 100 نمونه ربات، نشان داده شده است. به این ترتیب از نخستین زمان استفاده از ماشین های خودکار، که در قرن هجده میلادی ساخته شده تا روباتهای شگفت انگیز جدید، چگونگی گسترش علم ساخت روباتها نشان داده شده است. مانند دستگاههای اتوماسیون که  به شکل خود کلمه روبات، با گذر زمان کامل شده اند.
سرپرست موزه علوم لندن،"لینگ لی" می گوید: «از صدها سال پیش روباتها به عنوان دستگاههای خودکار موجود بودند. اینجا در موزه علوم، آثار و قطعاتی از پانصد سال پیش دیده می شود اما در ادبیات و در آرشیوها می توان حتی نشانه هایی یافت که بر اساس آن می توان گفت رباتها از خیلی زودتر وجود داشتند.» امروزه از رباتهای زیادی در کارخانه ها و یا در تعامل با انسان استفاده می شود."کوبوت" از دیگر تولیدات این نمایشگاه است. در اصطلاح ربات همکار نام دارد. این ها روباتهایی هوشمند با بازوهای روباتیک هستند که انعطاف پذیربوده و وظایف خود را به شکلی دقیق انجام می دهند. نقش روباتها در زندگی انسان امروزی، از موضوعات مهم مطرح در جهان علم است.

"انا دارون"، متصدی موزه می گوید: «این موضوعی است که ما از بازدید کنندگان نمایشگاه می خواهیم درباره آن فکر کنند. بازدید کنندگان می توانند با سه روبات انسان نما که در کارخانه ها در کنار مردم کار می کنند، از نزدیک تعامل داشته باشند. اما اینکه تا چه اندازه ما می خواهیم به این روباتها اجازه دهیم وارد زندگی ما شوند و تا چه سطحی می خواهیم آنها با ما کار کنند، موضوعی حائز اهمیت است.» از جمله روبات های انسان نمایی که به معرض نمایش گذاشته شد، رباتی است با نام "کودوموروید" که در ژاپن به عنوان «خبرخوان» در موزه میرائیکان در توکیو به کار گرفته شده؛ و رباتی از کودک انسان که در فیلم سازی از آن استفاده می شود و می تواند نفس بکشد، عطسه کند و دست و پاهایش را تکان دهد.
بازدیدکنندگان می توانند از نمایشگاه رباتها در موزه علوم لندن تا اوایل سپتامبر بازدید نمایند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه