پوشیدنی
رضا رزمی۹:۳۰ - ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۲ شهريور

نرم‌افزارها در تشخیص چهره فوق‌العاده عمل می‌کنند. آن‌ها با آنالیز میلیون‌ها چهره‌ای که در شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک یا دیگر سایت‌ها منتشر شده‌اند، الگوریتم‌هایی می‌سازند که می‌توانند چهره‌ها و موقعیت آن‌ها را شناسایی کنند. گاهی اوقات این شناسایی مفید است مثلا از طریق یک عکس، محل و موقعیت کسانی را که در عکس هستند می‌توان پیدا کرد اما برای افرادی که نمی‌خواهند ردیابی شوند - همانند افراد مشهور که فقط می‌خواهند از سفرشان بدون تشخیص موقعیتشان توسط دیگران لذت ببرند - تشخیص چهره نامطلوب و گاهی یک خطر به حساب می‌آید اما موسسه ملی انفورماتیک ژاپن (NIII) برای حل این مشکل، عینکی طراحی کرده است که خواندن چهره افراد را توسط این نرم‌افزارها، غیر ممکن می‌کند.
پوشاندن چهره توسط عینکی که کمتر کسی از ان استفاده می‌کند، شاید مطلوب نباشد لذا سوالی که پیش می‌آید این است آیا مد با تکنولوژی منطبق خواهد شد؟ در دو نمونه قبلی ساخته شده توسط "NIII"، از نور مادون قرمز نزدیک یا منعکس‌کننده‌ها برای فریب دادن دوربین‌ها استفاده می‌شد تا چهره افراد قابل تشخیص نباشد اما آ‌ن‌ها ظاهر احمقانه‌ای به افراد می‌دهند. اما عینک‌ جدید این مشکل را ندارد. ظاهر‌ آن شبیه عینک آفتابی‌هایی است که به‌طور معمول مورد استفاده همگان است. به جای چراغ‌های مادون قرمز الکتریکی از جنس فرفورژه در این عینک از موادی استفاده شده است که نور را جذب کرده و سپس آن را در شبکه‌ای از زاویه‌ها و طرح‌های روی لنز عینک منعکس می‌کنند. آزمایشات انجام شده با دوربین گوشی‌های هوشمند نشان داده است که این عینک ۹۰ درصد مواقع تشخیص چهره را غیر ممکن می‌کند.
این عینک ژاپنی در حال حاضرآماده برای تولید انبوه است و مطابق برنامه‌ریزی موسسه "NIII"  ماه ژوئن سال جدید به قیمت ۲۴۰ دلار امریکا به فروش گذاشته خواهد شد.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

عینک Level، برای کمک به چشمان شما و نیز برای رصد وضعیت بدن شما!