ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۱:۰ - ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۶ شهريور

به گزارش ایسنا ظاهرا فیلتر سایت‌های خدمات گردشگری و فروش آنلاین بلیت در شرایطی که دریافت مجوز این کسب‌وکارهای نوپا بسیار دشوار است، در حالی اتفاق افتاده که به آن‌ها از پیش اطلاعیه‌ای داده نشده است.
در حالیکه امروزه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بخش‌های مختلف کشور، ایجاد اشتغال محسوب می‌شود و در این بین کسب‌وکارهای آنلاین هم به سمتی می‌روند که بتوانند سهم زیادی در این باره داشته باشند و تسهیلات زیادی برای کاربران اینترنتی فراهم کنند، اما همواره تعدد قوانین و فرآیند دشوار دریافت مجوز کار را برای این کسب‌وکارها که غالبا هم نوپا و کوچک هستند، سخت کرده است.
یکی دیگر از مواردی که همواره مورد انتقاد این کسب‌وکارها بوده، فرآیند فیلترینگ است. گاهی گروهی از کسب‌وکارها با فیلتر مواجه می‌شوند؛ یک روز کسب‌وکارهای کاریابی و تبلیغاتی، و اخیرا هم اخباری از فیلتر شدن تعدادی از کسب‌وکارهای فروش آنلاین بلیت و خدمات گردشگری شنیده شده و بدتر از همه اینکه فیلتر این سایت‌ها در روز پنج‌شنبه و در حالی اتفاق افتاده که به ادعای آن‌ها نه تنها هیچ اطلاعی داده نشده، بلکه نتیجه‌ی شکایت و پیگیری هم تا روز شنبه که اولین روز کاری است به تاخیر افتاده، آن هم در شرایطی که برای کسب‌وکارهای آنلاین، حتی چند ساعت در دسترس نبودن هم ضررهای بسیاری دارد.
امیر ناظمی، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات در این باره اعلام کرده است: فیلتر حدود ۱۸۰ سایت بر اساس استعلام دادستانی از سازمان هواپیمایی درباره‌ی اسامی سایت‌های فاقد مجوز فروش از این سازمان بوده است. دو اشتباه در این استعلام، نادیده‌ گرفتن دو نوع از سایت‌ها بوده است. نخست سایت‌هایی که پارتنر دارای مجوز دارند و دوم سایت‌های مقایسه و معرفی بلیت که کاربر را برای خرید به سایت اصلی هدایت می‌کنند.
وی با بیان اینکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با دادستان صحبت و پیچیدگی‌های فنی را تشریح کرده و سازمان هواپیمایی نیز نامه‌ای را برای دادستانی ارسال کرده نیز اظهار کرد: فیلترینگ بدون توجه به این موارد بوده است: ۱. عدم نیاز برخی از کسب‌وکارها به مجوز، ولو عضویت در صنف، ۲. همکاری میان چند شرکت، ۳. عدم مجوز از یک سازمان به معنای بدون مجوز بودن نیست! ۴.برخی به دلایل منافع فردی نهادهای قانونی را برای برخی تصمیمات تحریک می‌کنند.
اطلاعات دقیقی از تعداد وب‌سایت‌ها و استارتاپ‌های فیلتر شده وجود نداشت، با این حال علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توئیت کرده بود: «در کنار تلخی‌های تلاطمات ارزی شاهد رونق چمشگیری در جذب گردشگر بوده‌ایم. انسداد ایجاد شده در فعالیت برخی استارتاپ‌های خدماتی در مقطع حساس کنونی را پیگیرم. »
اما محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری این سازمان در توضیح جزئیات این اتفاق نیز به ایسنا گفته است: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان حامی استارتاپ‌ها برای فیلترینگ اقدامی نکرده و حتی تاکنون شکایت، گزارش تخلف و یا حتی درخواستی برای مسدود کردن این استارتاپ‌ها نداشته که بر اساس آن کاری انجام دهد.
او همچنین گفت: در حال بررسی و پیگیری این موضوع هستیم تا مشکلات این سایت‌ها و استارتاپ‌ها را برطرف کنیم، اما به طور کل این موضوع خیلی شفاف نیست چون پیش از این، گزارش و یا درخواستی در این ارتباط در اختیار سازمان قرار نگرفته بود و سازمان ما هم آن‌ها را فیلتر نکرده که از جزئیات و یا دلایل آن اطلاع داشته باشد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه