تکنولوژی
الناز فرجی۳:۲۱ - ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۰ بهمن

یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه ساسکاچوان یک راه ارزان و سازگار با محیط زیست برای بازیافت طلا از جواهرات و الکترونیک پیدا کرد.با استفاده از یک راه حل که طبق جدول قابل استفاده مجدد است , تیم نشان داده که برای CAD$66 (حدود US$47) میتواند یک کیلوگرم طلا(2.2 پوند) به همراه 100 لیتر (26 گالن) آب اتلاف شده قابل استفاده مجدد تولید کند که در مقایسه با روش های فعلی میتواندهزینه ای بیش از CAD$1,500(1070US$) داشته باشد و باعث تولید 5000 لیتر(1321 گالون) اتلاف سمی غیر قابل استفاده مجدد میگردد.
به گفته استفان فولی,دانشیار گروه شیمی و رهبر این پروژه , 80 درصد از 50 میلیون تن(4.5 میلیون تن)زباله های الکترونیکی تولید شده در سطح جهانی هر سال در محل های دفن زباله ریخته میشود و به طور جدی اثرات بسیار مخربی بر محیط زیست  و جمعیت اطراف آنها میگذارد.
مشکل طلا این است که یکی از عناصر شیمیایی است که کم واکنش است و این مسئله انحلال آن را دچار مشکل میکند.بنابراین روش های استاندارد صنعت در حال حاضر برای حذف آن از لوازم الکترونیکی ضایعات استفاده میکند که باعث آزاد شدن گازهای سمی و سیانید  میشود و مواد آن غیر قابل بازیافت است و یا با استفاده از حرارت دادن طلا آن را واکنش میدهند که این روش نیز تولید گازهای سمی در فرآیند میکند.
روشی که فولی و تیم او ابداع کردند درواقع جایگزین این دو روش با هزینه کمتر, عدم تولید مواد و گاز سمی و همچنین قابل بازیافت است.
فولی توضیح داد"ما با استفاده از یک ماده شیمایی تولید انبوه , استیک اسید , در 5 درصد غلظت ,یعنی محلول اسید استیک ضعیف استفاده کردیم,با انحلال یک دقیقه ای یک اسید و یک اکسیدان راه حل را یافتیم"
فولی اشاره کرد که راه حل توسعه یافته توسط تیمش به عنوان سبز ترین حلال بعد از آب است که باعث میشود بسیاری از نگرانی های زیست محیطی در مورد استخراج طلا از بین برود.
گام بعدی دانشندان این است که شرکای صنعتی خود را انتخاب کنند برای حرکت این برنامه های کاربردی در مقیاس بزرگ به منظور بازیافت طلا از مواد طلایی.فولی معتقد است که این روش در نهایت برای استخراج طلا در معادن نیز استفاده خواهد شد که در حال حاضر تولید سیانید سدیم سمی برای معدن چی ها میکند.
در طول چند سال گذشته , تیم های تحقیقاتی در مکان های دیگر در پی یافتن راه حلی متفاوت برای از بین بردن مضرات زیست محیطی استخراج طلا بوده اند.از موارد آنها شامل استفاده از نشاسته ذرت,عصاره طلا در فاضلاب و سیستم بازپس جیوه بوده است.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

خانه های شبکه ای و هواپیما های تا شده