ایران
اندیشه سبز خزر۱۷:۰ - ۱۳۹۸ شنبه ۲۶ بهمن

به گزارش پیوست،‌ در همین راستا نیز سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فراخوان نظرخواهی تخصصی در مورد تدوین نقشه راه گذر کشور به نسل پنجم فناوری‌های ارتباطات سیار یا 5G را منتشر کرده است. «نسترن محسنی» معاون امور رادیوئی رگولاتوری هم در گفت‌وگو با روابط‌عمومی این سازمان گفته است که تدوین نقشه راه گذر به 5G در رگولاتوری آغاز شده است و با دریافت نظر از بخش و کمیته راهبری که با حضور مدیران ارشد رگولاتوری و مدیران عامل اپراتورهای تلفن‌ همراه از سال جاری تشکیل شده در حال نهایی شدن است. به گفته او تنظیم سیاست‌های کلان رگولاتوری در گذر به 5G از اولین خروجی‌های این کمیته بوده که به عنوان یک سند بالادستی برای تدوین برنامه اقدام بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات از آن استفاده خواهد شد.
محسنی با اشاره به دریافت نظرات اپراتورهای تلفن همراه و FWA در این زمینه گفت: « در مرحله آخر تدوین نقشه راه گذر به 5G، نظرخواهی تخصصی دیگری روی پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی منتشر شده است تا از تمامی شرکت‌ها و استارتاپ‌های فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات که علاقه‌مند به نقش‌آفرینی در اکوسیستم 5G هستند، دعوت می‌کنیم نظرات خود را در مورد موضوعات طرح شده در این نظرخواهی به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی اعلام کنند.» او تاکید کرده که این  برای اولین بار در تاریخ فعالیت رگولاتوری است که از فعالان اکوسیستم دیجیتالی کشور، قبل از ورود فناوری به کشور، در تدوین نقشه راه گذار به فناوری به مشارکت فراخوانده شده‌اند.
یکی از پیش نیازهای اصلی برای ورود به فناوری 5G دسترسی به فرکانس‌های رادیویی بالا برای کاهش هزینه و امکان ارائه سرویس‌های با کیفیت است. در حال‌حاضر برخی از فرکانس‌های مورد نیاز برای این فناوری یعنی باند‌های فرکانسی ۶۰۰ تا ۸۰۰ که بهترین گزینه برای توسعه زیرساخت‌های شبکه تلفن‌همراه در بخش اینترنت اشیاء و ورود به نسل پنجم تلفن‌همراه است در اختیار صداوسیما قرار دارد.
این باندهای فرکانسی به دلیل پوشش همگانی که ایجاد می‌کنند هزینه‌های اپراتورها را برای توسعه شبکه به میزان قال توجهی کاهش می‌دهند. تاکنون وزارت ارتباطات ارتباطات بارها برای آزادسازی این باندهای فرکانسی با سازمان صداوسیما مذاکره کرده اما این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسیده است. همچنین سال گذشته نیز کمیسیون تلفیق مصوبه کمیسیون صنایع در خصوص آزاد‌سازی فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ که در اختیار سازمان صدا وسیماست را رد کرد. از سوی دیگر زمستان سال پیش در جریان بررسی بودجه سال ۹۸ مجددا نمایندگان در صحن علنی مجلس به طرح پیشنهادی واگذاری فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ صدا وسیما به وزارت ارتباطات رای ندادند و آن را خلاف اصل ۱۱۰ قانون اساسی دانستند. تاکنون رگولاتوری اعلام نکرده است که برای آزادسازی این باندهای فرکانسی در آینده چه برنامه‌هایی دارد.
علاقه‌مندان برای ارسال نظرات خود و شرکت در این فرخوان  رگولاتوری برای تهیه نقشه راه ورود به فناوری 5G تا پایان ساعت اداری پنجم اسفند سال جاری فرصت دارند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه