کسب‌وکار
اندیشه سبز خزر۸:۰ - ۱۳۹۸ جمعه ۲۹ شهريور

به نوشته‌ی دنیای اقتصاد، سهم گوگل‌پلی در دانلودهای جهانی ۱۸۵ درصد بیشتر از اپ استور(فروشگاه موبایلی اپل) است.
کاربران موبایل در فصل گذشته، در سراسر جهان بیش از ۳۰ میلیارد بار اپلیکیشن دانلود کرده‌اند. این آمار تنها شامل نصب جدید بوده و نصب مجدد یا به‌روزرسانی برنامه را در برنمی‎گیرد. همچنین کاربران سیستم‌عامل‎های اندروید و iOS در فصل گذشته نزدیک به ۶/ ۲۲ میلیارد دلار برای خرید اپلیکیشن صرف کردند که نشان از رشد ۲۰ درصدی هزینه صرف‌شده برای خرید برنامه موبایلی در سال است. گزارش اخیر شرکت App Annie از بازار اپلیکیشن‎ها نشان می‎دهد دانلودهای گوگل‌پلی در فصل دوم سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۰ درصد رشد کرد و تا ۵/ ۲۲ میلیارد افزایش یافت. سهم گوگل‌پلی در دانلودهای جهانی ۱۸۵ درصد بیشتر از اپ‌استور(فروشگاه موبایلی اپل) و ۱۵ درصد بالاتر از فصل گذشته است.
در گوگل‌پلی، روند رو به رشد دانلود فصلی در بازارهای نوظهور ادامه داشت. هند، برزیل و اندونزی سه بازار برتر از نظر دانلود و رشد در فصل دوم سال ۲۰۱۹ بودند. از نظر رشد در سهم بازار، یعنی رشد کشور نسبت به بازار کلی، مصر دومین بازار پیشرو در جهان بود. در iOS، چین، آمریکا و ژاپن سه بازار برتر از نظر رشد سالانه دانلود و آمریکا، ژاپن و برزیل از لحاظ سهم بازار بودند. گوگل‌پلی در دانلود اپلیکیشن‌ها به‌ویژه اپ‌های غیربازی شاهد رشد سالانه قابل‌توجه ۱۵ درصدی بود. به‌ویژه، برنامه‌های حمل‌ونقل، طنز و سرگرمی بیشترین سهم را در رشد سالانه داشتند. در نسخه iOS اپلیکیشن‌های غذا، آموزش و مالی بیشترین سهم را در رشد دانلود نسبت به یک سال قبل داشتند.
کاربران جهانی در هر دو فروشگاه اپلیکیشن در فصل دوم ۲۰۱۹ سالانه ۲۰ درصد رشد داشته‌اند؛ با این‌حال، iOS پیشتازی قابل‌توجه خود را حفظ کرد.در iOS، برنامه‌های غیربازی‌ در مقایسه با آمار ۱۵ درصدی در گوگل‌پلی، نزدیک به ۳۵ درصد کاربران را در بر می‌گیرد. آمریکا، چین و ژاپن همچنان سه بازار پیشرو در رشد سالانه از نظر کل کاربران iOS بودند. سه بازار بزرگ دارای بالاترین رشد سالانه در سهم بازار، آمریکا، بریتانیا و برزیل بودند. در گوگل‌پلی، آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن بزرگ‌ترین سهم را در رشد سه‌ماهه داشتند و آمریکا، روسیه و آلمان شاهد بیشترین رشد سالانه در سهام بازار بودند. در برنامه‌های غیربازی iOS، عکس و ویدئو، سرگرمی و موسیقی بزرگ‌ترین سهم را در رشد خرید کاربران در برنامه‌های اشتراکی داشتند. درحالی‌که در گوگل‌پلی، بیشترین سهم به برنامه‎های اجتماعی و سبک زندگی اختصاص داشت.
بر اساس گزارش شرکت App Annie در سه‌ماهه ۲۰۱۹، شرکت‌های گوگل و اپل پیشرفت‌های عمیق و وسیع‌تری درخصوص محصولات خود داشتند که موبایل در کانون این ابتکارات بود. در این مدت، کاربران جهانی iOS و گوگل‌پلی بالغ‌بر ۲۲ میلیارد دلار برای خرید اپلیکیشن صرف کردند که رشد سالانه ۲۰ درصدی داشت. همچنین در سطح جهانی، ۳۰ میلیارد برنامه دانلود شد. آمار جهانی دانلود از گوگل‌پلی در این مدت، سالانه ۱۰ درصد رشد کرد. گوگل‌پلی این نرخ را مدیون رشد مستمر در بازارهای نوظهور و رشد برنامه‌های حمل‌ونقل و سرگرمی است. درحالی‌که هند، اندونزی و برزیل بزرگ‌ترین سهم را در رشد سالانه دانلود گوگل در سه‌ماه اول سال ۲۰۱۰ داشتند، مصر و پاکستان نیز رشد معنا‌داری در سهم بازار دانلود گوگل‌پلی نشان دادند. برزیل دارای سهم بزرگی در رشد دانلود از iOS بود. با این حال، بازارهای بالغ مانند آمریکا، ژاپن، کره‌جنوبی و آلمان محرک اصلی رشد دانلودها در فروشگاه اپل بودند. اما چین شاهد کاهش دانلود iOS در سه‌ماه اول سال ۲۰۱۹ بود.
اپلیکیشن‎های سرگرمی و بازی یکی از بزرگ‌ترین عاملان رشد دانلودها در هر دو اپ‌استور گوگل‌پلی و iOS هستند. قرار است در سال ۲۰۱۹ از هر ۱۰ دقیقه محتوا، چه در تلویزیون و چه در اینترنت، یک دقیقه روی جریان پخش در موبایل‌ها باشد و بازی‌های موبایلی ۶۰ درصد سهم بازار خرید کاربران را در بین تمام بازی‎ها از جمله کامپیوتری و کنسول بازی داشته باشند. گوگل و اپل هر دو آگهی‌هایی برای گسترش بیشتر در بازار بازی‎های موبایلی اعلان کردند. اپل همچنین طرح‌هایی برای راه‌اندازی  Apple TV+ و حضور جدی در عرصه پخش ویدئویی و همچنین Apple Card، کارت اعتباری جدید، اعلام کرد. تمرکز اصلی روی خدمات و محتوا است و غول‌های تکنولوژی موبایل را محور استراتژی‌های رشد خود قرار دادند. دانلود اپلیکیشن‎های حمل‌و‌نقل در گوگل‎پلی شاهد رشد قابل‌توجهی در سه‌ماه آخر سال ۲۰۱۹ بود که عمدتا به‌خاطر بازی‎های  Extreme City GT Car Stunts، Multistory Car Crazy Parking ۳D ۲  و Army Bus Driver US Soldier Transport Duty ۲۰۱۷ بود. در iOS، برنامه‌های غذایی و نوشیدنی بزرگ‌ترین رشد را در سهم بازار دانلودها در سراسر جهان داشتند که نشانه‌ای از تحول این صنعت از طریق موبایل است. سه برنامه برتر تحویل غذا به ترتیب Uber Eats، DoorDash و Grubhub بودند.
جالب است بدانید که دو سرویس اخیر فقط در آمریکا فعالیت می‌کنند. KFC چین، برنامه مک دونالد و استارباکس، سه برنامه برتر فست فود بودند. چین، آمریکا، ژاپن، تایوان و بریتانیا همچنان سهم بزرگی در رشد خرید کاربران از iOS داشتند و ۸۰ درصد درآمد فروشگاه iOS از محل فروش اپلیکیشن بود. هنگ‌کنگ و فرانسه نیز شاهد رشد چشمگیری در سهم خود از بازار iOS بودند. در گوگل‌پلی، آمریکا، ژاپن، کره‌جنوبی، آلمان و تایوان بیشترین سهم را در رشد خرید کاربران داشتند و در مجموع ۷۰ درصد کل خرید را در این فصل پرداختند. البته روسیه و اندونزی جهش معنا‌داری در رشد سهم خود از بازار داشتند. همانند دانلودها، اپلیکیشن‌های بازی‌ محرک اصلی خرید کاربران در گوگل‌پلی بودند. همین امر موجب هدایت استراتژی‌های گوگل و اپل به سوی صنعت برنامه‌های موبایلی شده است؛ به‌ویژه اینکه بازی‌های موبایلی ۲۰ درصد بیشتر از سایر پلت‌فرم‎ها از جمله کامپیوتر و کنسول‌های بازی رشد کردند. از میان اپلیکیشن‌های غیربازی، برنامه‌های سرگرمی، عامل اصلی رشد خرید کاربران در iOS در سه‌ماه اول سال ۲۰۱۹ بود که تصمیم اپل برای راه‌اندازی خدمات اشتراکی پخش ویدئو در سال ۲۰۱۹ را تقویت می‌کند.
شرکت App Annie نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۸، کاربران فروشگاه‌های برنامه موبایلی ۱۰۱ میلیارد دلار صرف خرید اپلیکیشن کرده‎اند. در واقع، ۷۵ درصد بیشتر از مبلغی که در سال ۲۰۱۶ پرداختند. این در حالی است که بسیاری از کسب‎وکارها اپلیکیشن خود را رایگان در اختیار کاربران قرار می‎دهد. به این ترتیب، در مجموع کاربران موبایل و تبلت، در سال گذشته ۱۹۴ میلیارد دانلود اپلیکیشن انجام بگیرد که حدود ۶۵ درصد آن برنامه‌های غیربازی است. در این میان، پردرآمدترین اپلیکیشن غیربازی، برنامه‎های اشتراکی بودند که در صدر آنها نتفلیکس قرار داشت.براساس این گزارش، متوسط نرخ جهانی مدت زمانی که هر کاربر صرف برنامه‎های موبایل می‎کند، روزانه سه ساعت است. این رقم در سال ۲۰۱۰ حدود ۱۰ دقیقه بود.
در این میان، حدود نیمی از این زمان صرف اپلیکیشن‌ ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی می‎شود. در واقع، کاربران در سال ۲۰۱۸ حدود ۷۲۰ میلیون ساعت صرف این برنامه‌ها کرده‌اند. همچنین ۱۸ میلیون ساعت زمان صرف اپلیکیشن‎های خرید آنلاین کردند. امروزه با رشد و توسعه اپلیکیشن‎های دیگر گوشی هوشمند صرفا یک ابزار ارتباطی برای برقراری تماس نیست و در واقع، به یک رسانه تبدیل شده است. به‌ویژه در دنیای دیجیتال امروزی که رسانه‌ها نقش چشمگیری در هدایت روابط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند و بسیاری از پیام‌های فرهنگی و اجتماعی از طریق شبکه‎های اجتماعی و بازی‌های موبایلی و... به‌راحتی و با روش‌های کارآمدی به جوامع منتقل می‌شود. آمار منتشر شده از زمان‎هایی که کاربران صرف برنامه‎های موبایل می‌کنند نیز حاکی از آن بوده که پلت‌فرم‎های موبایلی بستر خوبی برای تبلیغات مختلف هستند و به این ترتیب، در تجارت امروزی، تلفن همراه سهم عمده‌ای از هزینه تبلیغات آنلاین را به خود اختصاص داده است. تلفن همراه ۶۲ درصد هزینه تبلیغات دیجیتال جهانی را در بر دارد که بالغ‌بر ۱۵۵میلیارد دلار است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه