نرم افزار
اندیشه سبز خزر۵:۰ - ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۵ آبان

به گزارش پیوست، سال گذشته فورستر پیش‌بینی کرد که جهان نرم‌افزار در سال ۲۰۲۰ تغییر بزرگی را تجربه خواهد کرد. هیچ‌کس نمی‌دانست که شرایط خاص امسال باعث خواهد شد که تقریبا هر ارائه دهنده‌ نرم‌افزاری در حوزه دورکاری و فعالیت از راه دور فعالیت کند. در آن زمان لیستی از شرکت‌های مناسب برای دورکاری تهیه شد که اگر امروز به آن نگاهی بیندازید یادآور دورانی است که دورکاری بسیار ساده به‌نظر می‌رسید. حال با تغییر شرایط توسعه دهندگان نر‌م‌افزار بیشتر از سایر بخش‌ها خود را با شرایط جدید وفق داده‌اند و به نظر می‌رسد سال آینده یعنی سال ۲۰۲۱ سالی کاملا متفاوت برای آنان باشد.
اکثر ارائه دهندگان نرم‌افزار مطمئنابیشتر و بهتر از دیگر حرفه‌ها با تغییرات سال ۲۰۲۰ همگام شدند و با وجود افزایش ساعت‌های کاری و فعالیت فشرده‌تر، جهان دیجیتال برعکس دیگر بخش‌ها بحران را به خوبی پشت سر گذشت. آنها نه تنها خود بحران را  پشت سر گذاشتند بلکه به سایر مشاغل نیز باری پشت سر گذاشتن بحران کمک کردند.
امروز با طولانی شدن دوران بحران شاهد یک مسابقه ماراتون هستیم که به تدریج باعث شده تا تنش و اضطراب در حوزه توسعه نرم‌افزاری نمود پیدا کند.
دورکاری و توسعه نرم‌افزار از سوی تیم‌های دورکار تا سال ۲۰۲۱ بیشتر ادامه خواهد یافت و حتی ممکن است تا پس از آن نیز ادامه پیدا کند و مجریان برای تغییر وضعیت و خروج شرکت‌ها از قید و بند‌های سنتی برای ساخت اپلیکیشن‌های مدرن بر ارائه دهندگان فشار وارد می‌کنند.
حال فورستر در پیش‌بینی خود برای سال ۲۰۲۱ علاوه بر اینکه پیش‌بینی کرده که گرافیک نرم‌افزارها بهبود قابل توجهی خواهند یافت بلکه دورکاری موجب می‌شود تا همکاری دیجیتال میان تیم‌ها افزایش یابد. از سوی هوش مصنوعی و کاربرد از آن بخش‌های مختلف توسعه کسب و کارها افزایش پیدا خواهند کرد.

در زیر به برخی از پیش‌بینی‌های سال ۲۰۲۱ فورستر اشاره شده است:
استفاده بیشتر از پلتفورم‌های کم-کد که توسعه نرم‌افزاری را با فضای گرافیکی و مدرن امکان پذیر می‌سازد باعث تغییر نحوه سازماندهی تیم‌ها خواهد شد: در دوران پاندمی بسیاری از سازمان‌ها برای ساخت و استفاده سریع از اپلیکیشن‌ها به پلتفورم‌های کم-کد روی می‌آورند. این تغییرات باعث خواهد شد که اکثر فروشگاه‌های توسعه نرم‌افزار از ابزار‌های کم-کد استفاده کنند و شاهد تغییراتی در این حوزه باشیم. کاربران تجاری و متخصصان توسعه نرم‌افزاری با همکاری یکدیگر اپلیکیشن‌هایی را با ابزار‌های لو-کد برروی پلتفورم‌های ابری می‌سازند.
دورکاری بلند مدت اهمیت همکاری دیجیتال را افزایش خواهد داد. نزدیکی مکانی و در کنار هم بودن باعث چابکی و عملکرد بهتر خواهد شد. با این وجود با ادامه روند دورکاری، ابزار‌های دیجیتال یک نوع نزدیکی روحانی را امکان پذیر می‌کند که از نزدیکی مکانی اهمیت بیشتری خواهد داشت. توسعه دهندگان باید تمرکز بیشتری برروی همکاری و ابزار‌های مدیریت روند داشته باشند و همچنین همکاری ابری باید ساده تر از قبل امکان پذیر شود.
تلاش‌ برای مدرن‌ سازی به توسعه دهندگان برای یادگیری مهارت‌های جدید فشار خواهد آورد. سه چهارم از متخصصان زیرساختی و اجرایی گزارش داده‌اند که انتقال اپلیکیشن‌های فعلی به فضای ابری یکی از اولویت‌های استراتژی ابری برای شرکت‌ها است. توسعه دهندگان نرم‌افزاری باید نرم‌افزار‌ها را در فضای جدید جا داده و آنرا با محیط ابری سازگار کنند. توسعه‌دهندگان برای این کار باید در ابزارهای تازه‌، الگوهای معماری و تکنولوژی‌ها تخصص یابند و به این واسطه از مزایای مدرن سازی اپلیکیشن‌ بهره‌مند شوند.
هوش مصنوعی باعث خودکار سازی بیشتر در روند توسعه و ساخت خواهد شد. براساس پیش‌بینی فورستر بیش از یک سوم از توسعه دهندگان در سال ۲۰۲۱ از یادگیری ماشینی برای خودکارسازی فعالیت‌های ساخت و توسعه استفاده خواهند کرد. تیم‌ها از مدل‌های یادگیری ماشینی برای بهبود آزمایشات خودکار و پردازش زبان طبیعی استفاده خواهند کرد. پردازش زبان طبیعی در بررسی‌ها و حذف مشابهات کاربر خواهد داشت. پیشرفت‌های بزرگی همچون GPT-3  بحث درمورد موضوعات تازه‌ای را شدت بخشیده است.
حال این سوال مطرح می‌شود که آیا هوش مصنوعی تقاضا برای توسعه دهندگان و سازندگان تجاری را کاهش داده و یا جایگزین آن خواهد شد و یا اینکه فعالیت‌های روزانه را برعهده می‌گیرد و به حل مشکلات تجاری و افزایش نرم‌افزار‌ها کمک خواهد کرد؟

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه