گوناگون
مصطفی طبری۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴ جمعه ۱۵ خرداد

فوک های مجهز به سنسور به مدت بیش از یک دهه است که در دریاهای قطب جنوب مورد استفاده قرار گرفته اند و حالا گنجینه اطلاعات ارزشمند آنها در اختیار دانشمندان قرار گرفته است. این تحقیقات که توسط کنسرسیومی متشکل از 11 کشور جهان صورت گرفته قصد دارد اثرات تغییرات اقلیم آب و هوایی در اقیانوس های حساس این منطقه را بررسی کند. این سنسورها مکان، دما و فشار دریا و شوری آب را ثبت می کند و بر روی فوک هایی نصب می شوند که در طول روز 60 بار تا عمق 2100 متری آب می روند. از سال 2004، این فوک ها بیش از 300 هزار پروفایل شامل اطلاعات محیطی را ثبت کرده اند.
دانشمندان این سنسورها را بر روی سر فوک های فیلی با چسب محکم می کنند تا بر اثر شرایط محیطی جدا نشوند. این دستگاه ها اطلاعات هیدروگرافیک را از طریق ماهواره در اختیار دانشمندان قرار می دهند.


جمع آوری این اطلاعات توسط انسان، حتی با توجه به پیشرفت های اخیر در قایق های بدون سرنشین، بسیار گران تمام می شود. علاوه بر این، از این طریق می توان به الگوی مهاجرت این فوک های دریایی نیز دست پیدا کرد، چرا که با تغییرات گسترده آب و هوایی آنها نیز به نقاط جدید کوچ می کنند.
دانشمندان می گویند باتوجه به افزایش تمرکز مطالعات بر روی این گونه تجهیزات از راه دور و بخش های دست نیافتنی دریا، این گونه اطلاعات فوق العاده مهم و باارزش هستند.
گروه های فعال در این کنسرسیوم پیش از این نیز بر روی بخش های مهمی نظیر جریانات اقیانوسی تحقیقاتی را انجام داده اند. اما به لطف همکاری دانشمندان و فوک های دریایی اکنون این امکان فراهم شده تا تحقیقات موثری بر روی موضوعات بحرانی آب و هوایی نظیر یخ های قطبی و از آن مهمتر، سطح آب دریاها در آینده صورت بپذیرد.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

Need for Speed Reboot سال آینده با کلی هیجان و امکانات جدید منتشر می شود