تکنولوژی
سارا محمد علیئی۸:۰ - ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۷ مهر

اگر از کاربران اینترنت خانگی باشید مطمئنا تاکنون نام فیبرنوری به گوشتان خورده شده است. اگر هم نه در جای جای شهرتان پروژه‌های جایگذاری فیبر های نوری را در خیابان ها دیده اید. حال می خواهیم بدانیم فیبرنوری چیست و چه تاثیری درسرعت انتقال داده ها خواهد داشت.
فیبر نوری یا تار نوری به انگلیسی Optical Fiber رشته اي از تارهاي بسيار نازك شيشه اي است كه قطر هر يك از تارها نظير قطر يك تار موي انسان است. این فیبر ها در پوششی به نام کابل نوری قرار می گیرند و برای استفاده در فواصل زیاد استفاده می‌شوند. البته این فیبر ها به دلیل ویژگی های مفیدشان در زمینه‌هایی نظیر عکسبرداری پزشکی و معاینه های فنی در مهندسی مکانیک نیز کاربرد دارند.
مزایای فیبر نوری نسبت به سیم های مسی در چیست؟
ارزانتر
نازك تر
ظرفيت بالا( پهناي باند فيبر نوري بیشتر از سيم مسي است. با فیبر نوری می‌توان داده‌های تصویر، صوت و داده‌های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا 10 گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد)
تضعيف ناچيز در سيگنال
سيگنال هاي نوري برخلاف سيگنال هاي الكتريكي در سيم مسي ، تاثيري بر فيبر ديگر نخواهند داشت.
مصرف برق پايين
سيگنال هاي ديجيتال به منظور انتقال اطلاعات ديجيتالي
غير اشتعال زا
وزن سبک
انعطاف پذيربودن
اگر بخواهیم مثالی را برای عبور اطلاعات در فیبر نوری ارائه دهیم که قابل فهم باشد می توان به مورد زیر اشاره کرد.
فرض كنيد قصد داشته باشيم با استفاده از يك چراغ قوه يك راهروي بزرگ و مستقيم را روشن نمائيم. همزمان با روشن نمودن چراغ قوه، نور مربوطه در طول مسير مستقيم به راهرو تابانده شده و آن را روشن خواهد كرد. با توجه به عدم وجود خم و يا پيچ در راهرو در رابطه با تابش نور چراغ قوه مشكلي وجود نداشته و چراغ قوه مي تواند ( با توجه به نوع آن ) محدوده مورد نظر را روشن كند. در صورتيكه راهروي فوق داراي خم و يا پيچ باشد ، با چه مشكلي برخورد خواهيم كرد؟
در اين حالت مي توان از يك آيينه در محل پيچ راهرو استفاده تا باعث انعكاس نور از زاويه مربوطه گردد. در صورتي كه راهروي فوق داراي پيچ هاي زيادي باشد، چه كار بايستی كرد؟ در چنين حالتي در تمام طول مسير ديوار راهروي مورد نظر مي بايست از آيينه استفاده كرد. بدين ترتيب نور تابانده شده توسط چراغ قوه (با يك زاويه خاص) از نقطه اي به نقطه اي ديگر حركت كرده ( جهش كرده و طول مسير راهرو را طي خواهد كرد). عمليات فوق مشابه آن چيزي است كه در فيبر نوري انجام مي گيرد.
به منظور آگاهي از نحوه ی استفاده ی فيبر نوري در سيستم هاي مخابراتي، مثالي را در مورد سيستم رله ی فيبر نوري بیان خواهیم کرد. برای توضیح این ویژگی به یک پلان از یکی از فیلم های سینمایی جنگ جهانی دوم اشاره می کنیم. در این فیلم دو ناو جنگی بر روی آب در حال حرکتند. این دو ناو در یکی از شرایط بحرانی در دریا مجبور به برقراری ارتباط با استفاده از نورافکن با یکدیگر می‌شوند. ابتدا ناو اول پیام هایی را تحت کد مورس برای ناو دیگر ارسال میکند و ملوان آن ها را به پیام صریح ترجمه می کند و در مقابل ناو دیگر هم این پیام ها را با نورافکن پاسخ می دهد.  سيستم رله ی فيبر نوري نیز عینا ا از عناصر زير تشكيل شده است :
1. فرستنده: مسئول توليد و رمزنگاري سيگنال هاي نوري است (فيبر نوري مديريت سيگنال هاي نوري در يك مسافت را برعهده مي گيرد)
2. بازياب نوري: به منظور تقويت سيگنال هاي نوري در مسافت هاي طولاني استفاده مي گردد.
3. دريافت كننده ی نوري: سيگنال هاي نوري را دريافت و رمزگشائي مي نمايد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه