ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۳:۰ - ۱۳۹۸ جمعه ۲۷ ارديبهشت

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در دیدار با وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی تفاهم نامه ایجاد «کارگروه‌های استانی هماهنگی، حمایت و توسعه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی» را برای گسترش و تعمیق محتوا و خدمات ایرانی- اسلامی سالم، مفید و ایمن در فضای مجازی امضا کرد.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی کشور، دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در این مراسم گفت: برای ساماندهی فضای مجازی در کشور باید خصایص ذاتی این فضا همچون شبکه‌ای، اجتماعی، تعاملی بودن و جهانی شدن را در کنار تحولات مدیریت شده آن بر پایه اقتصاد شناسایی کنیم تا بتوانیم زیست در این جهان جدید را در کشور ساماندهی کنیم.
وی با تاکید بر این که باید هویت فرهنگی‌مان را در فضای مجازی حفظ کنیم، افزود: فضای مجازی از طریق رسانه، به زندگی مردم وارد شده و در آن مدل‌های اقتصادی و فرهنگی بسیار پیچیده‌ای شکل گرفته است که بر اساس آن، رهبران این فضا به دنبال توسعه آن بر بستر اقتصاد با نگاه فرهنگی در دنیا هستند بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ در کشور باید نقش بسزایی در ساماندهی این فضا ایفا کند.
دکتر فیروزآبادی با بیان این که نوع حرکت، چگونگی حکمرانی، شناسایی بازیگران و بازتعریف نقش‌ها بر عهده این وزارتخانه در کشور است، تصریح کرد: باید آینده این فضا که در حال حاضر متکی بر پلتفرم‌ها، شبکه محور و یکپارچگی بوده و مدل اقتصادی آن بر پایه اقتصاد توجه است، ترسیم شود.
وی در خصوص موسسه‌های رصد فعال در کشور، تاکید کرد: حوزه رصد در کشور نوظهور است و به دلیل پردازش اطلاعات و دسترسی به داده‌های مردم، باید حریم خصوصی آن‌ها حفظ شده و فعالیت آن‌ها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارت شود. همچنین در حوزه‌ی ویکی‌ها باید ویکی‌های تخصصی مبتنی بر دانش بومی و مزیت سرزمینی در کشور ایجاد و توسعه یابند تا بتوانیم با کمک آن‌ها در آینده پلتفرم‌هایی ایجاد کنیم که قابل رقابت با جهان باشند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور افزود: برای ایجاد پلتفرم و بازیگری در این میدان باید از مزیت سرزمینی، فرهنگی و دانش بومی‌مان استفاده کنیم و با همگرایی آن‌ها به پلتفرم‌های بزرگ دست یابیم که اگر این مهم اتفاق بیفتد ما می‌توانیم پلتفرم‌های بزرگی ارایه کرده و بازیگر این حوزه در جهان باشیم.
گفتنی است؛ بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد تا کارگروه‌ها در حفظ و ترویج خرده فرهنگ‌ها و آداب و رسوم بومی و منطقه‌ای، ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی در فضای مجازی، پیشگیری از بروز یا گسترش آسیب‌های اجتماعی، کمک به رشد مصرف کالاهای فرهنگی ایرانی-اسلامی در فضای مجازی و تقویت بنیان خانواده و بهبود نظم و ارتباطات اجتماعی فعالیت کنند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه