گوناگون
اندیشه سبز خزر۹:۰ - ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ مرداد

به گزارش پیوست، شبکه اجتماعی فیس‌بوک در حال استخدام تیم کوچکی از روزنامه‌نگاران است تا بتواند به کمک آنها از انتشار اخبار کذب جلوگیری کند. به گزارش فوربس، شرکت فیس‌بوک در روز سه‌شنبه (۲۰ آگوست ۲۰۱۹) اعلام کرد که اخبار انتخاب‌شده از سوی این روزنامه‌نگاران در بخش جدیدی به اسم News Tab نشان داده خواهد شد.
روند استخدام خبرنگاران و روزنامه‌نگاران و در کل متخصصان حوزه خبر، در صنعت فناوری در حال رشد است. اپل، گوگل، توییتر، لینکدین نیز روزنامه‌نگارانی را استخدام کرده‌اند تا به شرکت‌هایشان در زمینه‌ اخبار کمک کنند. برای نمونه اپل در ژوئن ۲۰۱۷ لورن کرن (Lauren Kern) مدیرمسئول سابق مجله نیویورک را به عنوان سردبیر اپلیکیشن Apple News استخدام کرد. توییتر نیز از سال ۲۰۱۵ روزنامه‌نگارانی را استخدام کرده است تا روند انتخاب و انتشار خبرها به صورت انسانی و دستی، انجام شوند.
فیس‌بوک در طی چند سال اخیر تحت فشار بوده تا میزان اطلاعات نادرست خود را کاهش دهد؛ در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) شبکه‌اجتماعی فیس‌بوک متهم شد که کوششی برای جلوگیری از پخش اخبار جعلی و گزارش‌های نادرست با اهداف سیاسی انجام نمی‌دهد. در نهایت تحقیقات نیز همین امر را اثبات کرد.
گزارش مولر، بازرس ویژه این پرونده دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ امریکا را نشان داد. بر اساس این گزارش روسیه به طور ماهانه ۱.۲۵ میلیون دلار صرف تبلیغات دیجیتالی خود برای تاثیرگذاری بر روند انتخابات امریکا کرده بود. به این ترتیب، فیس‌بوک در پی این فشارها در ماه آوریل سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که قصد دارد با جدیت بیشتری با خبرهای جعلی مقابله کند و در همین رابطه حساب‌های مشکوک را خواهد بست.
تا کنون صدها حساب در این شبکه به خاطر این موضوع بسته یا غیرفعال شده‌اند. در واقع News Tab که هنوز عمومی نشده است، در مقابل بخش Trending Topics قرار دارد که در سال ۲۰۱۶ و در پی فشار کابران، تعطیل شد. فیس‌بوک تصمیم دارد News Tab را در پاییز راه‌اندازی کند.
کمپبل برون (Campbell Brown) مدیر بخش اخبار فیس‌بوک در این زمینه می‌گوید: «اکثر داستان‌هایی که کاربران مشاهده خواهند کرد، از طریق انتخاب الگوریتمی ارائه خواهد شد. ما برای اینکه مطمئن باشین روایت‌های صحیح را ارائه می‌دهیم، تیم کوچکی از روزنامه‌نگاران را استخدام کرده‌ایم». به این ترتیب، این تیم کنترل حساب‌ها، صفحه‌ها و همچنین اخبار را در دست خواهند داشت. همکاری‌های جدید فیس‌بوک با افراد و روزنامه‌های مختلف شامل قراردادهایی می‌شود که میلیون‌ها دلار ارزش دارد. به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، واشینگتن پست، بلومبرگ، نیویورک‌تایمز روی دریافت ۳ میلیون دلار در سال با فیس‌بوک مذاکراتی داشته‌اند.
حتی با وجود حضور تیم‌های داخلی خبرنگاری، شرکت‌ها هنوز در کشاکش با اخبار جعلی‌اند. توییتر در روز دوشنبه (۱۹ آگوست) اعلام کرد که دیگر تبلیغات هیچ دولتی را نخواهد پذیرفت؛ بخشی از این مساله واکنش به کمپین‌های دروغین دولت چین برای مبارزه با معترضان هنگ‌کنگ بود. فیس‌بوک نیز به کمپین چین واکنش نشان داد و اعلام کرد هدفش از استخدام روزنامه‌نگاران بررسی عمیق‌تر کیفیت اخبار است.
باید اشاره کرد که فیس‌بوک در همین روز (۱۹ آگوست) به دلیل دریافت پول از دولت چین برای پخش اخبار غلط در مورد اعتراضات هنگ‌کنگی‌ دوباره مورد انتقاد واقع شد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه