گوناگون
اندیشه سبز خزر۱۱:۰ - ۱۳۹۵ چهارشنبه ۴ اسفند

چه کسی فکرش را می‌کرد کشف قاره‌های پنهان در صدر توجه قرار گیرند؟ محققان می‌گویند وجود قاره‌ی Zealandia، تقریباً دوسوم قاره‌ی استرالیا را که پنهان در زیر اقیانوس آرام است، تأیید کرده‌اند. همان‌طور که  ممکن است حدس زده باشید نیوزلند قله‌ی این قاره  است. دانشمندان مدت‌ها بر این گمان بوده‌اند که این خشکی یک قاره است اما به‌تازگی موفق شده‌اند اطلاعات و مدارک قانع‌کننده‌ای برای اثبات آن جمع‌آوری کنند.
پستی بلندی‌ها و شکل این خشکی نشانه‌های روشنی هستند اما عوامل دیگری وجود دارد، برای مثال پوسته‌ی آن به‌طور قابل‌توجه‌ای ضخیم‌تر از کف اقیانوس است و از منظر خاک‌شناسی با دیگر نواحی متفاوت است. مدارک و شواهد مربوط به تشابه زمین‌شناختی نیوکالدونیا، در ضلع شمالی زلاندیا و جزایر نزدیک به نیوزلند در اوایل قرن بیست شناخته شد؛ آن هنگام که دانشمندان به شباهت سنگ‌ها در این دو منطقه پی بردند.
سؤال اینجاست که آیا زلاندیا به‌طور کامل شناسایی خواهد شد؟ محققان تنها به داده‌های قابل‌مشاهده بسنده کرده و از حدس و گمان دوری جسته‌اند. اما هنوز گرایشی به‌سوی این تفکر وجود دارد که بیشتر این قاره‌ها در زیر آب هستند. بایستی اضافه کرد که بر اساس تخمینی حدود 80 میلیون سال قبل زلاندیا از قاره‌ی استرالیا جدا شد، اما از آن فاصله نگرفت بلکه تنها به زیر آب رفت.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه