ایران
اندیشه سبز خزر۱۷:۰ - ۱۳۹۷ جمعه ۱۲ بهمن

نشستی به منظور بررسی مطالبات فعالان حوزه‌ی فناوری اطلاعات از دفتر برق و الكترونيك وزارت صمت با حضور فعالان حوزه فناوری اطلاعات، معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی و مديركل دفتر صنايع برق الكترونيك وزارت صمت در كميسيون ICT اتاق بازرگاني ايران برگزار شد.
در اين جلسه محمدرضا طلايی رييس كميسيون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد و رسانه اتاق بازرگانی ايران با ذكر اينكه مشكلات زيادی در حوزه ثبت سفارش، گمرك، ارز و موارد ديگر برای فعالان فاوا وجود دارد گفت: متاسفانه وزارت ارتباطات خودش را از واردات، صادرات و توليد كنار كشيده لذا اداره برق الكترونيك وزارت صمت تنها پايگاهي است كه برای ما باقي مانده و مجبور هستيم تمام مشكلاتمان را به دفتر صنايع برق و الكترونيك وزارت صنعت منتقل كنيم.
وی افزود: از سوی ديگر به نظر می‌رسد كه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به نوعی در كشور مغفول مانده و كسي پيگير مشكلات حوزه فناوری اطلاعات نيست. در اين ميان دولت نيز به ICT به عنوان واگن آخر قطار اقتصاد كشور نگاه می‌كند و هنوز به اين جمع‌بندی نرسيده كه اين صنعت می‌تواند تبديل به موتور محرك اقتصاد كشور شود.
در ادامه اين جلسه مظفر علي خانی معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگاني ضمن تاييد وجود مشكلات عديده براي فعالان حوزه فناوري اطلاعات گفت: واقعيتي كه وجود دارد اين است كه مشكلات موجود زياد است و كشور نيز در دام جلسات گرفتار شده است؛ به نظرم لازم است تعداد شوراها و جلسات كاهش يافته تا زمان بخش دولتی و خصوصی كمتر گرفته شود.
وي افزود: از سوي ديگر ناهماهنگی‌ها و بخشی‌نگری‌ها از ديگر مشكلات بخش خصوصی است كه لازم است به آن رسيدگی شود.
در ادامه اين جلسه مسعود شنتيايی رييس اتحاديه حفاظت الكترونيك با بیان مشكلات فعالان حوزه ICT در سال جاري گفت: به طور كلي در سال جاري فعالان اقتصادی حال و روز خوشی نداشته‌اند و مرتب با دستورالعمل‌های جديد مواجه شده و متضرر شده‌اند. از سوی ديگر به نظر می‌رسد كه تمركزی كه به حوزه خدمات می‌شود به حوزه توليد و صادرات وجود ندارد.
وی افزود: توجه داشته باشيد كه بازرگان می‌تواند در صورت مواجهه با مشكل شيوه تجارت خود را تغيير دهد اما توليدكننده چنين امكاني ندارد لذا بايد به اين حوزه توجه بيشتری شود.
شنتيايي مشكلات مرتبط با ثبت سفارش، تخصيص ارزی و مشكلات گمركي را از جمله مشكلات حوزه فاوا قلمداد كرد كه نياز به راه‌حل‌های سريع دارند.
رييس اتحاديه حفاظت الكترونيك با بیان مشكلات عديده ارزی به وجود آمده براي فعالان حوزه فناوری اطلاعات گفت: شايد اگر اعلام شود كه ارز نيست مناسب‌تر باشد تا اينكه در ابتدا اعلام شود ارز اختصاص می‌يابد اما در نهايت اين امكان فراهم نشود.
از جمله ديگر مشكلاتی كه اعضای سنديكاهای عضو كميسيون ICT اتاق بازرگانی در اين جلسه به آن پرداختند تغيير پی درپی قوانين در كشور، مشكلات در ثبت سفارش‌ها و صف‌های طولانی آن، محدوديت‌های اعمال شده برای كارت‌های بازرگانی، تفاوت كاليبراسيون سنجش وزن در بندرهای داخلی و خارجی و مشكلات به وجود آمده پيرامون تخصيص ارز توسط بانك‌ها بود.
در ادامه این جلسه علي ميرنژاد مديركل دفتر صنايع برق الكترونيك وزارت صمت پس از استماع تمام صحبت‌ها و گلايه‌های بخش خصوصی حوزه فاوا قول مساعد برای حل آن‌ها را داده و گفت: دغدغه‌های موجود كه مطرح شده درست است؛ در خصوص مشكلات ارزی به وجود آمده بايد بگويم مابه التفاوت به وجود آمده برای نرخ ارز باعث شده عده‌ای به دنبال كسب سود از اين بابت باشند و همين امر عامل بروز مشكلات است.
وی با ذكر حجم بالای كاری كه در وزارت صنعت بابت ثبت سفارش‌ها با آن مواجه هستند گفت: از تير ماه تاكنون بيش از ۲۸ هزار پرونده را بررسی كرده‌ايم و اين حجم بالای كار گويای وضع موجود است.
ميرنژاد در خصوص علت صدور دستورالعمل ها نيز گفت: متاسفانه برخی افراد صرفا به دنبال كسب سود هستند و لذا دولت ناچار می‌شود ناخواسته دستورالعمل‌هايی را صادر كند؛ هرچند چه بسا در شرايط عادی هرگز چنين اتفاقاتی رخ نمی‌داد.
ميرنژاد ضمن دلجويی از فعالان حوزه فاوا اعلام كرد: علی رغم تمام مشكلات عنوان شده در خصوص گمرك و نرخ ارز ما سعی می‌كنيم تمام مواردی كه به همكارانمان منتقل می‌شود را به دقت بررسی كنيم و تمام مشكلات توليدكنندگان فاوا را بررسی كرده و در صورت امكان مرتفع كنيم. همچنين تعامل مناسبی بين سازمان صنعت معدن و استان‌ها وجود دارد و مسئوليت سه استان را شخصا به عهده گرفته‌ام تا مشكلات را سريع‌تر برطرف كرده و مانع ايجاد عبور و مرور اضافي شويم.
ميرنژاد در پایان گفت: واحدهای توليدی كه مشكل در زمينه تخصيص ارز دارند در صورتی كه به ما اعلام كنند موضوع را پيگيری می‌كنيم چراكه اولويت ما توليد است اگرچه بخش تجارت را نيز رها نمی‌كنيم و اگر كسی مشكلی در گمرك دارد آمادگي بررسی مشكلات و موارد طرح شده را داريم. همچنين جهت رفع مشكلات موجود آماده دريافت پيشنهادات و صحبت‌های تشكل‌ها هستيم.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه