کسب‌وکار
اندیشه سبز خزر۷:۰ - ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۷ تير

به گزارش پیوست، اولین بار نیست که بازار موبایل کشور طی حداقل ۵ سال اخیر به دلیل نوسانات ارزی ومشکلات تحریم برای واردات این کالا با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شود که در نهایت موجب افزایش قیمت گوشی موبایل در بازار می‌شود. اما حالا در جدیدترین اتفاق، به دنبال تصمیم دولت برای ممنوعیت واردات موبایل با قیمت بیش از ۳۰۰ یورو از روز گذشته و در کمتر از ۴۸ ساعت، قیمت گوشی‌های موبایل پرچمدار بازار و همچنین میان‌رده با افزایش سرسام‌آور روبه‌رو شده است. به طوری که قیمت گوشی آیفون پرو مکس نسخه ۲۵۶ گیگابایتی در یکی از فروشگاه‌های اینترنتی از ۳۵ به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافته، یا قیمت آیفون ۱۱ از ۲۳ میلیون به ۳۰ میلیون تومان رسیده است. این افزایش قیمت در گوشی‌های پرچمدار سامسونگ هم دیده می‌شود. برای نمونه سامسونگ S10 Lite تنها در ۲۴ ساعت گذشته از قیمت ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۶ میلیون تومان رسیده است. افزایش قیمت باورنکردنی در بازار موبایل کشور در حالی اتفاق می‌افتد که امروز صبح (۱۷ تیر)‌ مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه اداره کل مقررات صادرات و واردات، هنوز هیچ ابلاغیه‌ای به گمرکات سراسر کشور مبنی بر اعمال ممنوعیت واردات گوشی تلفن همراه به ارزش بالای ۳۰۰ یورو نداشته است، اعلام کرده که آنها کماکان منتظر اعلام نظر نهایی کمیته مشترک میان بانک مرکزی و وزارتخانه‌های صمت و ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند.
در حالی که قیمت‌های اعلام شده از سوی برخی سایت‌های اینترنتی و فروشگاه‌های فیزیکی حکایت از افزایش چند برابری قیمت گوشی در بازار را دارد اما امید افتخاری، مدیر فروشگاه پارس موبایل، بسیاری از قیمت‌های اعلام شده در سایت‌ها را کاذب می‌داند که تنها باعث متشنج شدن بازار می‌شود. افتخاری در این مورد به پیوست توضیح می‌دهد: «عده‌ای با اغراق، سعی در متشنج‌ کردن جو ناسالم بازار موبایل دارند. بازار موبایل به خودی خود درگیر مشکلات بسیار زیادی است. سواستفاده از شرایط حاضر بیشتر از همه به این بازار و فعالان آن ضربه می‌زند.
افتخاری در مورد وضعیت فعلی بازار موبایل گفت: «اکثر مغازه‌داران از فروش اجناس خود منصرف شده‌اند و گوشی‌ها خود را نمی‌فروشند. چرا که تغییر قیمت‌ گوشی‌ها با فراز و نشیب بسیار زیادی همراه است و فروشنده نمی‌داند فردا می‌تواند همان محصولی که امروز فروخته را مجددا تهیه کند یا خیر. برای یک فروشنده هم موجودی کالا و حفظ سرمایه برای خرید محصول در اولیت اول قرار دارد.» او ادامه داد: «بازار در وضعیت نیمه تعطیل قرار گرفته و مردم عادی نیز در چنین شرایطی اقدام به خرید گوشی نمی‌کنند؛ چرا که می‌دانند قیمت گوشی‌ها با افزایش چندین درصدی همراه بوده و بازار ثبات ندارد.»
به گفته افتخاری بسیاری از فروشندگان و صاحبان قدرت که ارتباطات خوبی دارند در صدد جمع‌آوری گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو هستند و این وضعیت باعث چندین برابر شدن قیمت گوشی‌ها نسبت به وضعیت نادرست فعلی خواهد شد.
افتخاری از بالا رفتن آمار دزدی گوشی‌های همراه همزمان با افزایش ارزش ریالی گوشی‌ها خبر می‌دهد. او در این زمینه گفت: «اخیرا مشتریان زیادی برای سوزاندن سیم‌کارت‌ به علت دزدیده شدن گوشی‌های موبایل خود به فروشگاه مراجعه می‌کنند. این اتفاقات در محدوده میدان ولیعصر و خیابان کریمخان بیشتر دیده می‌شود.»

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه