ایران و جهان
سارا محمد علیئی۱:۰ - ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۸ مرداد

در حالیکه لایحه‌ی صیانت از داده‌های شخصی اخیراً توسط سازمان فناوری اطلاعات کشور رونمایی شده، افراد می‌توانند با مطالعه‌ی پیش‌نویس این لایحه، نسبت به‌ نقد آن اقدام کنند.
به گزارش ایسنا، داده‌های شخصی و حفاظت از آن‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در استفاده از ابزارهای الکترونیکی مورد توجه قرار می‌گیرد و با پیشرفت‌هایی که در حوزه‌ی فناوری اطلاعات شاهدیم، حفاظت از این اطلاعات و داده‌ها از اهمیت بیش‌تری برخوردار می‌شوند. یکی از اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رونمایی از لایحه‌ی صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی، به‌ منظور حمایت از حریم خصوصی کاربران فضای مجازی است.
در بند هشتم منشور حقوق شهروندی با عنوان «حق دسترسی به فضای مجازی» آمده است که حق شهروندان است که از امنیت سایبری و فناوری‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی، حفاظت از داده‌های شخصی و حریم خصوصی برخوردار باشند. پیش‌ از این هم در قانون تجارت الکترونیکی، درباره‌ی حفاظت از داده‌های شخصی مطالبی ذکر شده بود که با توجه به مواد تصویبی این قانون، کسانی که این قوانین را نقض کنند، مجرم محسوب می‌شوند.
از طرفی اخیرا لایحه‌ی صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران رونمایی و مقرر شد برای تصویب به هیات دولت ارسال‌ شده و پس‌ از آن به مجلس برود تا در نهایت به‌ صورت قانون در بیاید. هدف اصلی این لایحه، صیانت از حیثیت و کرامت اشخاص موضوع داده‌ها است که شامل تبیین حقوق اشخاص موضوع داده‌ها، به‌ ویژه در تعامل با سایر حق‌های مشروع، ضابطه‌مندی فرایند پردازش داده‌های شخصی، مسئولیت‌پذیری پردازش، هم‌افزایی امور تنظیمی و نظارتی پردازش و جبران‌پذیری زیان‌ها و آسیب‌های پردازش است.
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این لایحه و با تأکید بر لزوم صیانت از داده‌های مردم در سرویس‌های موجود در فضای مجازی بیان کرد: پیش‌ از این در فضای مجازی و برای سرویس‌هایی که هر روز با سرعت بیشتری در حال رشد هستند، لایحه‌ای نداشتیم. همچنین اطلاعاتی از شهروندان ایرانی در سرویس‌های بین‌المللی ضبط و ثبت می‌شد که قابلیت پیگیری نداشت. به همین دلیل برای رعایت صیانت از داده‌های مردم در حوزه‌ی سرویس‌های بین‌المللی هم در تلاشیم. برای این قانون نیاز به تعاملات بین‌المللی داریم.  
وی با بیان اینکه اعتماد مهم‌ترین حلقه‌ی زنجیره‌ی خدمات در هر سرویس است، افزود: سرویس‌های مجازی هر روز در حال رشد هستند. کسانی که اطلاعات شهروندان را نگه می‌دارند، باید از قبل فرآیند شفاف‌سازی را انجام دهند و دسترسی به اطلاعات مردم باید کار مشکلی باشد. در نتیجه باید ضریب حریم خصوصی را به نحو قابل‌ بهبودی افزایش دهیم.
در این راستا رسول سراییان، رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور به ایسنا گفت: لایحه‌ی صیانت از داده‌های شخصی سندی است که اگر مردم نگرانی و دغدغه‌ای درباره‌ی داده‌هایشان دارند با مطالعه‌ی این سند و تضامینی که به آن‌ها داده‌ شده، می‌توانند اعتماد کنند؛ مثل سایر قوانین و مقررات همه‌ی دنیا هم همین کار را می‌کنند.
او با بیان اینکه همه‌ی دنیا این قوانین و مقررات را دارند، افزود: در اروپا هم قانونی هست تحت عنوان GDPR که درباره‌ی حفاظت از حریم داده‌ها است. این لایحه اگر در هیات وزیران تصویب شود و به مجلس برود قانون می‌شود و قانون هم برای همه لازم‌الاجرا است. هم با تصویب این قانون می‌توانیم بسیاری از دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم را حل کنیم.
بر این اساس به گفته‌ی وزیر ارتباطات، برای نقد پیش‌نویس لایحه‌ی صیانت از داده‌های شخصی هنوز زمان وجود دارد؛ این پیش‌نویس از طریق وب‌سایت وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات در دسترس قرار دارد و افراد می‌توانند با مراجعه به این بخش، انتقادات و نکات موردنظر خود را مطرح کنند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه