تکنولوژی
الناز فرجی۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۰ ارديبهشت

اکثر لیزرهای مورد استفاده در وسایلی مانند دی وی دی پلیر ها و ماوس های نوری از نوع غیر ارگانیک هستند. یعنی در ساخت آنها به جای ترکیبات آلی، از ترکیبات معدنی استفاده می شود. لیزرهای غیرارگانیک نسبت به لیزرهای ارگانیک (که از ترکیبات آلی کربنی برای تقویت نور استفاده میکنند)، بادوام تر، اما گرانتر و پیچیده تر هستند. همچنین دامنه طول موجشان کمتر است. یکی از راه حلهای این مسئله، ساخت لیزرهای ارگانیک بادوام است، اما گروهی از محققان اروپایی راه حل دیگری ارائه کرده اند: به جای ساخت لیزرهای ارگانیک  بادوام تر ، آنها را ارزان و قابل تعویض بسازیم.
با استفاده از یک چاپگر جوهرافشان و یک ترکیب تجاری از جوهر و رنگ، دانشمندان توانستند یک پیکسل مربعی را بر روی یک اسلاید از جنس کوارتز چاپ نمایند. از آنجایی که چاپگرهای جوهر افشان دقت بالایی برای چاپ بر روی یک ناحیه کوچک دارند، میتوانیم نقاط مورد نظر را دقیقا برروی اسلاید چاپ کنیم و دیگر نیازی به پوشاندن همه اسلاید نیست. و اتلاف رنگ بسیار کمی اتفاق می افتد.
به این اسلایدها، "کپسول لیزری" گفته میشود. و هریک از پیکسل های چاپ شده بر روی آن، در یک لیزر ارگانیک بعنوان محیط بهره ی لیزر عمل میکند. منظور از محیط بهره لیزر ، ماده ای است که به عنوان تقویت کننده نور لیزر استفاده می شود. مشکل محیط بهره آن است که زود تمام میشود و در نتیجه عمر لیزرهای ارگانیک کم است. محیط بهره پیکسلی که در کپسول لیزری استفاده می شود، نسبت به محیط بهره های قبلی با دوام تر نیست، اما قابل تعویض است، شما میتواند در موقع نیاز براحتی آن را تعویض کنید درست مانند تعویض تیغ یک ریشتراش.


دانشمندان معتقدند با تولید تجاری این محصول، می توان هر کپسول لیزری را تنها به قیمت چند سنت ساخت. همچنین با تغییر رنگ مورد استفاده در پیکسلها ، میتوان بسادگی رنگ لیزر را تغییر داد. و بالاخره امید است که این تکنولوژی بتواند برای ارسال داده بر روی الیاف پلاستیکی کوتاه و  همچنین بعنوان ابزاری برای آنالیز نمونه های شیمیایی و بیولوژیکی استفاده شود.
این تحقیقات با مشارکت دانشمندانی از دانشگاه Paris 13 و موسسه Ecole Nationale Supérieure des Mines de Saint Etienne فرانسه و SEMILAB مجارستان انجام شده و در مجله Journal of Applied Physics به چاپ رسیده است.

برچسب هاDisposable laser
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

روش نصب پیشنمایش فنی ویندوز 10