تکنولوژی
الناز فرجی۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴ جمعه ۶ شهريور

ماهی رباتیک چاپ 3 بعدی کوچک تر از عرض موهای انسان میتواند روزی دارو ها را به قسمت هایی از بدن و احساس ما منتقل کند و مسمومیت را از بین ببرد به لطف محققان در دانشگاه کالیفرنا,سان دیاگو.
به اصطلاح این میکرو فیش ها خود بارور و خود رو هستند ,هدف مغناطیسی بدن را قرار میدهند و طراحی شده با نانو ذرات پراکسید هیدروژن است.و ممکن است آنها اولین تراشه خارج از بدنه و بلاک باشند برای آینده ای پر از میکرو ربات ها که با الهام از سایر موجودات مانند پرنده ها ساخته شده اند و هر کدام قابلیت تخصصی خود را دارند.اگرچه این میکرو فیش ها اولین ربات های با سایز میکرو نیستند که ساخته شده اند.بقیه شامل ربات میکروی گوش ماهی ,که اسم خود را از سیستم نیرو محرکه مانند گوش ماهی گرفته اند ,میکرو ربات حباب لیزری و میکرو ربات های مغناطیسی معلق که مانند اسمش شناور در هواست و با میدان مغناطیسی قابل کنترل است.


میکرو فیش ها در 2 حالت اینکه چگونه ساده تر ساخته میشوند و یا پیچیده تر متفاوت اند.انها با استفاده از تکنولوژی چاپ 3 بعدی و چاپ مستمر نوری ساخته میشوند.این فرآیند به محققان اجازه میدهد تا در یک لحظه میکرو فیش هایی به طول 120 میکرون و 30 میکرون ضخامت چاپ کنند.و آنها میتوانند به سرعت طراحی را برای آزمایش تغییر دهند مانند کوسه با اشعه منتا و حتی اشکال پرندگان با استفاده از یک برنامه کمکی طراحی کامپیوتری (cad ).
هر میکرو فیش شامل نانو ذرات پلاتین در دم و نانو ذرات اکسید آهن در سر آن است.
زمانی که در یک محلول حاوی هیدروژن پرواکسید قرار میگیرد نانو ذرات دم تحت یک واکنش شیمیایی قرار میگیرند که ماهی را به سمت جلو هدایت میکند.نانو ذرات موجود در سر به ماهی این اجازه را میدهد که تحت تاثیر مغناطیس پخش شود.


محققان یک ضد آزمایش انجام دادند تا ببینند که میکرو فیش ها برای سم زدایی چگونه عمل میکنند-پیش بینی یکی از کاربردی ترین برنامه ها.
آنها نانو ذرات آن سم را در بدن خنثی میکرو فیش به صورت پراکنده یافتند و ان را داخل یک محلول پر شده با سموم انداختند .میکروفیش ها تبدیل به فلوئور سنت شدند و به عنوان نانو ذرات سم خنثی شده را به صورت سایه های پروتئینی قرمز از خود خارج کرد .
محققان نتیجه گرفتند که این بدین معنی است که میکرو فیش ها همزمان میتوانند سیستم سم زدایی و حساس به سم را داشته باشند .همچنین آنها معتقدنند که میشود از میکروفیش ها برای انتقال مستقیم دارو ها,درمان شخصی,حفاظت از محیط زیست,و بسیاری برنامه های دیگر استفاده کرد.و نویسنده شرکت اظهار امیدواری کرد که در آینده ای نزدیک میتوان از این میکرو ربات ها در جراحی ها برای عملکرد امن تر و دقیق تر استفاده کرد.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
naasim
۱۶:۴ - ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۷ مرداد
لطفا منبع را ذکر کنید
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

فن آوری چاپ 3D، کمک به درمان سرطان