موبایل و تبلت
مصطفی طبری۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴ جمعه ۱۷ مهر

در این 20 ماهی که ساتیا نادلا مدیریت مایکروسافت را برعهده گرفته، این غول نرم افزاری تغییرات زیادی را به خود دیده است. مایکروسافت در طی ده سال گذشته روند نزولی را تجربه کرده و حالا این شرکت تمام تلاشش را می کند تا در ده سال آینده شرایط مناسبی داشته باشد.
یکی از اقداماتی که برای طی کردن روندی رو به رشد باید انجام بگیرد حفظ علاقه مندی مردم به محصولاتی که تولید می کنید است. مایکروسافت این کار را در روز سه شنبه انجام داد. در مراسمی که همه منتظر معرفی Surface Pro 4 بودند، مایکروسافت به طرز غافلگیرانه ای Surface Book را نیز معرفی کرد.
برای نخستین بار پس از مدتی طولانی، مایکروسافت یک مراسم ارائه و معرفی محصول را بصورت همزمان انجام داد.
سال گذشته مایکروسافت با معرفی Surface Pro 3 نشان داد که هنوز هم می تواند امیدهای کاربران را زنده نگه دارد. در واقع این تبلت تنها دستگاهی به غیر از ایکس باکس بود که از هر نظر عالی محسوب می شد.
مایکروسافت تصمیم گرفت بازار تبلت های مصرفی که توسط دستگاه هایی مانند iPad تسخیر شده اند را رها کرده و در عوض بر روی بازار نوت بوک های مصرفی تمرکز کند البته همزمان از ویژگی های مثبت دنیای تبلت ها نیز بهره ببرد.
این بخش از بازار آنقدر جذاب بود که بسیاری از رقبای مایکروسافت در آن حضور پیدا کردند. تامین کننده های قطعات مایکروسافت نیز بارها نسخه های کپی شده از تبلت سرفیس را روانه بازار کردند. حتی اپل که برای سالها هیچ توجه ای به مایکروسافت نداشت هم با معرفی iPad Pro نشان داد که چقدر این بخش از بازار محبوب است.


گوگل نیز که پیش از این به گونه ای رفتار می کرد که انگار اصلاً مایکروسافتی وجود ندارد، تبلت Pixel C را معرفی کرده است.
صادقانه بگویم به خاطر نمی آورم چه زمانی مایکروسافت به این صورت نقش رهبر را در یک بازار ایفا کرده است!
براساس بررسی های اولیه بنظر می رسد Surface Book می تواند یک لپ تاپ ویندوزی عالی باشد. در واقع بالاخره شاهد یک نوت بوک ویندوزی هستیم که می تواند مک بوک پرو را به رقابتی سخت فرا بخواند.


بسیاری از شرکت ها سعی کردند در بازار لپ تاپ های رده بالا وارد شوند که دارای ریسک بالایی بوده و غالباً نیز شکست خورند. مایکروسافت نیز پیش از این حاضر به قبول چنین ریسکی نبود، اما حالا مایکروسافت جدیدی به روی کار آمده و این موضوع را فهمیده که اگر قرار نیست کسی یک لپ تاپ سطح بالا و تمام عیار را ارائه کند، خود این کار را انجام خواهد داد.
البته داشتن محصولاتی خوب تنها نیمی از قصیه است. مردم باید به محصولاتی که می فروشید علاقه مند باشند.
این جایی است که مایکروسافت بیشترین پیشرفت را داشته است. اگر پلتفرم عجیب ویندوز فون را کنار بگذاریم، مایکروسافت با استراتژی جدید دستگاه هایش تلاش های خوب و هوشمندانه ای را برای ایجاد هیجان بین طرفداران و مشتریان بازار تکنولوژی به انجام رسانده است.
پس از یک شروع کند و نه چندان امیدوارانه، Xbox One حالا به جایگاهی که لیاقتش را داشت دست پیدا کرد. پروژه HoloLens نیز اگرچه شاید به خوبی دموهای نمایش داده شده از آن نباشد، اما این موضوع را یادآوری می کند که مایکروسافت در مورد آینده دنیای بازی و سرگرمی دغدغه دارد.
از این مهمتر، مایکروسافت در رویداد اخیر توانست بسیاری از خبرنگاران و حضاری که حتی از محصولات اپل استفاده می کنند را تحت تاثیر قرار داده و آنها را هیجان زده کند.


بخشی از این قضیه مربوط به کیفیت بالای ارائه مایکروسافت بود. این شرکت در روز سه شنبه بسیار خوب ظاهر شده و ارائه دهندگانش نیز عملکرد خوبی داشتند. نمودارهای افزایش فروش تاثیرگذار بوده و علاوه بر این چند غافلگیری هم عاید حضار شد.
البته باید صبر کرد و دید این محصولات واقعاً در عمل چقدر خوب بوده و میزان فروش به چه صورت خواهد بود. اما اگر مایکروسافت موجی که با ارائه Surface Pro 3 ایجاد کرد را به درستی هدایت کند و با Surface Pro 4 قدرت آن را افزایش دهد، می توان امیدوار بود این شرکت طرفداران زیادی را به سوی خود جذب کند.
علاوه بر این، مایکروسافت با استراتژی وسیع خود سعی می کند در تمام پلتفرم ها حضور داشته باشد. اپل و تا اندازه کمتری گوگل، از سوی دیگر معتقدند که برای دریافت بهترین نتایج باید یک پلتفرم یکپارچه داشته باشید. بله شما می توانید از مک و گوشی اندرویدی استفاده کنید، اما برای داشتن تجربه ای بهتر باید از یک پلتفرم استفاده کنید.
مایکروسافت بطور قطع به گونه ای برنامه ریزی می کند که نتایج درخوری دریافت کند. چه از اندروید، iOS و یا ویندوز 10 استفاده کنید این شرکت تمایل دارد تا از سرویس هایش بهره ببرید. Office 365 در آیفون تقریباً به همان خوبی که در ویندوز 10 اسنادتان را ویرایش می نمایید، کار می کند.
البته بخشی از این استراتژی مایکروسافت به این دلیل می باشد که این شرکت در مهمترین دستگاه این روزها، یعنی گوشی های موبایل بسیار ضعیف عمل کرده است.
هر چقدر که مایکروسافت در بخش دسکتاپ توجهات را به خود جلب می کند، در بخش موبایل با مشکل روبرو شده است. حتی در مراسم اخیر نیز این شرکت هنگام معرفی گوشی های جدیدش آنها را رقیبی برای آیفون یا اسمارت فون های اندرویدی ندانست و در عوض این محصولات را به عنوان کامپیوترهایی کوچک که از پلتفرم ویندوز بهره می برند معرفی کرد.
برای برخی از حاضرین این مساله جذابیت خاص خودش را داشت. اما این باعث نمی شود که کاربران اندروید و iOS را رها کنند.
در واقع موبایل بخشی است که خود مایکروسافت هم نمی داند قصد انجام چه کاری را دارد. این شرکت تمایل دارد پلتفرم موبایل خودش را داشته باشد اما از سوی دیگر احساس می کند بهترین راه موفقیتش این است که سرویس های مطرح خود را برای دو پلتفرمی که در حال حاضر بازار را تسخیر کرده اند، ارائه کند.

نگاهی به آینده

برای نخستین بار پس از چند سال، مایکروسافت بالاخره به بازی برگشته است. Surface Book با طراحی عالی اش اگر براساس وعده های این شرکت عمل کند، می تواند نه تنها برای کاربران ویندوزی یک گزینه تمام عیار باشد، بلکه برای تمام کاربرانی که به دنبال یک لپ تاپ سطح بالا هستند جذابیت خواهد داشت.
سرفیس پرو 4 نیز استراتژی عالی شرکت را پس از نسخه سوم ادامه داده و رقیبی سرسخت برای مک بوک ایر اپل به حساب می آید.
HoloLens نشان می دهد که مایکروسافت تمایل ندارد Oculus تمام توجهات را در بخش رو به رونق واقعیت مجازی به خود اختصاص دهد.
این خیلی جالب است که یک شرکت نظیر مایکروسافت که درگیر مشکلات فراوانی است، چنین محصولات قوی و خوبی را ارائه می کند. کلید اصلی مانند همیشه نحوه اجرای استراتژی هاست که بنظر می رسد بالاخره تحت مدیریت نادلا در حال پیشرفت است.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

استقبال 1 میلیون نفری از نسخه پیش‌نمایش ویندوز 10