گوناگون
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۳۹۹ جمعه ۱۳ تير

به نوشته‌ی همکاران سیستم، به گزارش وب‌سایت pcgamer، «استیو بالمر» مدیرعامل وقت مایکروسافت سال 2001 میلادی سیستم عامل لینوکس و به طور کلی نرم افزارهای متن‌باز را به عنوان «سرطانی که به دارایی‌های معنوی چسبیده است و هرچیزی که به آن بچسبد را نابود می‌کند» تعریف کرد. هم اکنون در سال 2020 میلادی «براد اسمیت» یکی از مدیران ارشد مایکروسافت توضیح داد که این شرکت اشتباه کرده است.
او که هفته گذشته در یکی از نشست‌های MIT شرکت کرده بود این مطلب را عنوان کرد. آقای اسمیت توضیح داد: «زمانی که در اوایل قرن جاری نرم افزارهای متن‌باز به صورت گسترده رواج پیدا کردند مایکروسافت در مورد این عرصه اشتباه فکر می‌کرد و من می‌توانم این مسئله را شخصا بیان کنم که شرکت مایکروسافت در این زمینه اشتباه کرده بود. خبر خوب این است که اگر زندگی به اندازه کافی طولانی باشد شما می‌توانید یاد بگیرید که باید تغییر کنید.»
این مسئله قابل درک است که مایکروسافت با گذر زمان نظر خود را در این باره تغییر دهد: این شرکت بزرگ نرم افزاری در مورد نرم افزارهای رایگان که به عنوان جایگزین برای محصولات پولی آن عرضه می‌شوند نگرانی ندارد. با این وجود اگرچه «استیو بالمر» سال 2016 نظر خود را در مورد نرم افزارهای متن باز تغییر داد، ولی توضیح داد که این مبارزه ارزش جنگیدن را داشت.
صحبت‌های آقای اسمیت در مورد نرم افزارهای متن‌باز که بدون توقف رو به جلو حرکت می‌کنند چندان هم دور از ذهن نبوده است. او گفت بالمر در سال 2001 احتمالا از این مسئله وحشت داشته است که در آینده قابلیت File Explorer ویندوز 10 به عنوان یکی از امکانات لینوکس عرضه شود. احتمال عرضه ویندوز 10 متن‌باز نیز سال 2015 میلادی مطرح شد. شرکت مایکروسافت سال 2018 مرکز GitHub را به ارزش 7.5 میلیارد دلار خریداری کرد و آخرین نسخه از مرورگر اینترنتی Windows Edge هم با کدهای متن‌باز پروژه Chromium ارتقا یافت. این مسائل نشان می‌دهد که مایکروسافت در عرصه نرم افزارهای متن‌باز رو به جلو حرکت می‌کند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه