ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۸:۰ - ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۱ شهريور

امیرهوشنگ کمالی‌فرد در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به ضرورت ایجاد دولت الکترونیک گفت: زمانی کارهای دولت با کاغذبازی و درست کردن پرونده‌های مختلف انجام می‌شد. در دولت الکترونیک، آی‌تی به کمک انسان می‌آید تا شفاف‌سازی ایجاد کند و راه‌های فساد را از بین ببرد. در گذشته مردم در صف می‌ایستادند و این کار هم زمانبر بود؛ هم امکان تضییع حقوق مردم را مهیا می‌کرد اما آی‌تی کاری می‌کند که نیازی به صف بستن نباشد و کار مردم سریع‌تر حل شود.
کمالی‌فرد با اشاره به اینکه آی‌تی سرعت خدمات‌رسانی را بالا می‌برد، اظهار کرد: مردم در مراکز بیمه، در مراکز پلیس به‌ اضافه ۱۰، در بانک‌ها و سایر نهادها می‌توانند با کارت‌های اعتباری کارهای خود را انجام دهند و این از محاسن آی‌تی است.
وی با بیان اینکه هر چیزی دارای نقاط قوت و ضعف است، گفت: چند روز پیش در سایت ثبت سفارش خودرو یک سری خودرو را در ساعات نیمه شب ثبت کردند و اینگونه تخلف‌ها از اشکالاتی است که در حوزه‌ی فناوری پیش می‌آید اما حسن آی‌تی به این است که با استفاده از آن می‌توان ردپای متخلفان را پیدا کرد و اختلاس یا فساد ایجاد شده را از بین برد.
وی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه‌ی آی‌تی زیرساخت‌های آن است. زیرساخت‌های غیربومی ممکن است سبب شود ما در معرض خطر قرار گیریم. بومی شدن زیرساخت‌های آی‌تی در کشور در راستای ایجاد دولت الکترونیک اهمیت زیادی دارد که نظارت روی پیاده‌سازی زیرساخت‌ها از وظایف پدافند غیرعامل است.
امیرهوشنگ کمالی فرد بااشاره به مزایای آی تی در فرایند اطلاع‌رسانی گفت: با استفاده از آی‌تی حتی می‌توان زلزله را پیش از وقوع آن اطلاع‌رسانی کرد؛ ضمن اینکه آی‌تی در ارائه‌ی بهتر کمک و امدادرسانی نیز موثر است.
وی افزود: مالزی چندین سال قبل کارتی برای شهروندان درست کرد که همه‌ی اطلاعات شخص از طریق آن قابل وصول بود. ما تلاش کردیم کارت ملی جدید ایجاد کنیم اما متاسفانه به تحریم‌ها برخوردیم و در حال حاضر نتوانسته‌‌ایم این فرایند را تکمیل کنیم.
این کارشناس آی‌تی با بیان اینکه اگر همه چیز یک‌ کاسه و یکپارچه شود و دولت الکترونیک شکل گیرد، به نفع همه است، عنوان کرد: با ایجاد دولت الکترونیک دیگر جایی از شما شناسنامه و مدارک نمی‌خواهند؛ چراکه اینگونه اطلاعات در دسترس سازمان‌ها است. در دولت الکترونیک خدمات برای مردم سهل‌الوصول‌تر می‌شود و نظارت از سوی مسئولان هم راحت‌تر انجام می شود.
وی اضافه کرد: در برخی از کشورها حتی فرایند دریافت ویزا هم الکترونیکی شده است. فرایند ثبت شرکت در خیلی از کشورها بیش از ۲۴ ساعت طول نمی‌کشد اما ما در ایران برای ثبت شرکت باید از مراجع مختلف مجوز دریافت کنیم که فرایندی خسته‌کننده است. در دولت الکترونیک این فرایندها سرعت می‌گیرد.
کمالی‌فرد یادآوری کرد: ما هنوز به طور کامل از توانمندی‌های آی‌تی استفاده نمی‌کنیم و اینکه هنوز تا دولت الکترونیک فاصله داریم به دلیل عدم پیاده‌سازی این توانمندی ها است. البته این خیلی مهم است که مردم و مسئولین به ایجاد دولت الکترونیک دل بدهند و نسبت به آن مقاومت نشان ندهند. استقبال مردم و مسئولین می‌تواند در ایجاد دولت الکترونیک بسیار موثر باشد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه