ایران
اندیشه سبز خزر۱۹:۰ - ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۵ آذر

به گزارش مهر به نقل از سازمان فضایی ایران، علیرضا نعیمی، مدیرکل بهره‌برداری و نگهداری ایستگاه‌های زمینی سازمان فضایی ایران گفت: آماده‌ی ارائه‌ی مجوز برای بهره‌برداری از ایستگاه اخذ داده‌های ماهواره‌ای به بخش خصوصی هستیم.
وی با بیان اینکه یکی از روش‌های دسترسی به تصاویر و داده‌های ماهواره‌ای این است که ایستگاه دریافت مستقیم نصب و مورد بهره‌برداری قرار گیرد، گفت: در گذشته نهادهای دولتی و در موارد معدودی مراکز دانشگاهی در حوزه‌ی احداث ایستگاه فضایی و دریافت اطلاعات ماهواره‌ای فعال بودند. به نحوی که مرکز سنجش از دور ایران، سازمان فضایی ایران و در بخش دیگری نیز سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در این حوزه بیشترین فعالیت را داشته‌اند.
نعیمی افزود: در سال‌های اخیر، سازمان فضایی ایران با توجه به رویکرد کشورهای پیشرو در حوزه‌ی صنعت فضایی، به دنبال واگذاری بخش احداث ایستگاه‌های ماهواره‌ای به بخش خصوصی بوده و در این مسیر سرمایه‌گذاران می‌توانند با اپراتور اصلی ماهواره در ارتباط با احداث ایستگاه مذاکره داشته باشند.
این مقام مسئول ادامه داد: اگر بخش خصوصی خواستار احداث ایستگاه در داخل کشور باشد، توانمندی‌های لازم در این زمینه وجود دارد و اگر ایستگاه را از خارج کشور وارد می‌کند و محلی را انتخاب کرده است، سازمان فضایی آماده ارائه مجوزهای لازم خواهد بود.
نعیمی گفت: شرکت‌های خصوصی بر اساس قراردادی که با اپراتور یا اپراتورهای ماهواره‌ای منعقد می‌کنند، تصاویر را دریافت کرده و از طریق فروش تصاویر و یا از طریق خدمات ارزش افزوده‌ای که روی تصاویر به شکل سیستم یا سرویس به مشتریان نهایی ارائه می‌دهند، می‌توانند کسب درآمد داشته باشند.
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر، تعداد ماهواره‌هایی که تصاویر بیشتری را با کیفیت بالاتر دریافت می‌کنند، افزایش پیدا کرده و کاربرد آن‌ها توسعه یافته است، تاکید کرد: در بخش خدمات ارزش افزوده مبتنی بر ماهواره، سود اقتصادی بالایی ارزیابی شده که شرکت‌های خصوصی با توجه به بکر بودن اقتصاد این بخش، می‌توانند برای فعالیت‌های خود توجیه اقتصادی قابل قبولی داشته باشند.
مدیرکل بهره‌برداری و نگهداری ایستگاه‌های زمینی سازمان فضایی ایران گفت: ما پیش‌نویس ارائه‌ی مجوز جهت بهره‌برداری از ایستگاه اخذ داده‌های فضایی را آماده کرده‌ایم و در این فراخوان از شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه‌ی فضایی خواسته شده تا رزومه‌ی خود را ارسال کنند که بعد از بررسی‌ها، مجوزهای لازم را برای شرکت‌های واجد شرایط صادر خواهیم کرد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه