تکنولوژی
الناز فرجی۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱ مهر

در حالیکه هیچ کم و کاستی ای در گرفتن یک عکس سه بعدی وجود ندارد ، این وسیله ها  به صورت معمول خیلی بزرگ، پیچیده و گران تر از دوربین های دیجیتال سنتی اند . با این حال تیمی از مهندسان راهی برای عکاسی سه بعدی با یک دوربین دیجیتال معمولی را کشف کردند که قبلا شناخته شده نبود ، با بازسازی و دستکاری اجزای فعلی .
محققان دانشگاه دوک که با آزمایشات این قضیه را ثابت کردند میگویند که قادرند نشان دهند که این تکنولوژی در دوربین های دیجیتال کنونی وجود دارد . یعنی ثبات عکس و مدول فوکوس میتوانند اطلاعات عمقی یک عکس تکی را بدون نیاز به سخت افزار اضافه خارج کنند .
در آزمایششان، مهندسان آینه ای تغییر شکل دهنده را کنترل کردند ( یک سطح انعکاس دهنده که میتواند نور را هدایت کرده و رویش تمرکز کند ) ، با استفاده از شکاف دهنده ی پرتو تا کار دوربین را تقلید کند . در حالیکه این کار زمان نور دهی زیادی گرفت، به آنها این امکان را داد تا بفهمند چگونه تکنولوژِی متعادل سازی  یک عکس برابر در دوربین های مدرن ، که به طور معمول لرزش و تار بودن را با حرکت لنز برای از بین بردن حرکت ، از بین میبرند ، میتواند به جایش به ثبت اطلاعات سه بعدی کمک کند . محققان میگویند که کلید دست یابی به عکس سه بعدی انجام همزمان سه کار است . فعال کردن مدول متعادل سازی برای رسیدن تقریبی به نقطه ای ثابت، به سرعت گذشتن از محدوده ی فوکوس با یک سنسور ، و جمع کردن نور در محدوده ای از زمان . این به یک فایل قوی تک این امکان را میدهد تا جزئیات عکس را حفظ کند و در عین حال هر موقعیت فوکوسی را با پاسخ بصری متقاوتی ببیند .
فایل ها ایجاد شده سپس میتوانند عکس های 2 بعدی فوکوس شده با رزولوشن کامل داشته باشند، همینطور نمودار عمق که وضعیت فوکوس را در هر پیکسل عکس نشان میدهند . با استفاده از موتور گرافیکی 3 بعدی تجاری شبیه به آنهایی که برای ارائه دادن بازی های کامپیوتری استفاده میشد، این عکس سپس میتواند با نمودار عمق پردازش شود تا عکس های 3 بعدی تولید کند .
این رویکرد که بر کیفیت عکس دو بعدی تاثیر نمیگذارد ، با روش عکس های چندگانه ی سه بعدی قدیمی یا دیگر رویکرد های عکس تکی فرق دارد،که به کیفیت ضعیف عکس های دوبعدی منجر شده یا نیاز به سخت افزار پیچیده تری دارد .
در حالیکه هنوز در مرحله ی اول آزمایش بوده و از تکنولوژی های جایگزین استفاده میکند، گفته میشود که این تکنیک ها ممکن است یک روز در محصولات مصرفی استفاده شوند . علاوه بر ارائه ی عکاسی سه بعدی، تکنولوژی میتواند به پروسه ی اتوفوکوس موثر تری نیز دست یابد .
مطلب " ترجمه ی تفسیر برای پرتو نگاری مقطعی و موضعی عکس تکی " اخیرا در روزنامه ی optica منتشر شده است .

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

با تکنولوژی چاپ سه بعدی، جواهرات دلخواهتان را داشته باشید