تکنولوژی
مصطفی طبری۷:۲۲ - ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۴ تير

تعامل و خصوصاً لمس هولوگرام ها رویایی بود که در ذهن بسیاری از افراد علاقه مند به حوزه های علمی وجود داشته است. اما بنظر می رسد یک آزمایشگاه ژاپنی این رویا را تا حد زیادی به واقعیت تبدیل کرده است.
این محققان از نوعی لیزر با عنوان لیزر فمتوثانیه استفاده کرده اند. این نوع لیزر در گذشته نیز برای ایجاد تصاویر سه بعدی پلاسما در هوا استفاده می شد اما این نخستین بار است که از مکانیزمی استفاده شده که لمس این لیزر را توسط انسان بی خطر می کند.
برای بی خطر کردن این نوع لیزر، محققان از مکانیزمی به منظور کاهش سرعت و افزایش وضوح به جای سرعت بالا و دقت پایینتر استفاده کرده اند.


در ویدیوی منتشر شده توسط این گروه، یک انگشت را می بینیم که بدون هیچگونه عارضه خاصی، هولوگرام تشکیل شده توسط لیزر و پلاسما را لمس می کند. این هولوگرام شامل یک قلب، ستاره و حتی یک فرشته می باشد.
هر آنچه که در این ویدیو مشاهده می کنید در واقع نمایشی سه بعدی از تصاویر دو بعدی هستند. اگرچه شاید این تصاویر ساده بنظر برسند، اما به راحتی می توان متوجه شد که چه پتانسیل عظیمی در پشت این تکنولوژی قرار دارد.
اگرچه این مکانیزم هنوز برای ایجاد میزهای هولوگرامی جای کار زیادی دارد اما محققان امیدوارند از این مکانیزم برای طراحی رابط کاربری هوایی بصورت هولوگرافیکی بهره ببرند.
جدیدترین دستاورد این محققین شامل نمایشگرهای حجمی با استفاده از لیزرهای فمتوثانیه در نمایشگاه Siggraph 2015 که ماه آگوست برگزار می شود، در معرض نمایش قرار خواهد گرفت.


دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

محققان قفل دید سه بعدی را در تکنولوژِی دوربین های دیجیتال امروزی گشودند