تکنولوژی
الناز فرجی۲:۵۴ - ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱ ارديبهشت

از مچ بند های حس کننده ی عرق تا لباس ورزشی با الکترود ، نوآوری های جدید در زمینه لباس به سرعت می آیند . حالا محققان دانشگاه اوهایو یک نوآوری بزرگ دیگر ارائه داده اند و میخواهند مدار های آراسته ای با استفاده از نخ فلزی بسازند که تنها 0.1 mm ضخامت دارد . با قرار دادن الگوهای مختلف ، این تکنولوژِی میتواند هر چیزی را تولید کند ، از تیشرتی که سیگنال های گوشی را تقویت میکند تا کلاهی که فعالیت های مغز را ردگیری میکند . قلابدوزی چیزی نیست که شما به تکنولوژی جدید ربطش دهید ، اما نسل جدیدی از ساختار های پارچه به نام پارچه های الکترونیکی این ایده را به چالش میکشند . این ایده از ماشین های خیاطی ای استفاده میکند که قادر به دوختن ریسمان به جنس به صورت خودکار و بر اساس الگوی فرستاده شده از کامپیوتر هستند . اما به جای نخ های سنتی از نخ های فلزی نازک استفاده میشود .


محققان ایالت اوهایو تلاش کرده اند تا این فرآیند را برای چند سال اصلاح کنند و پیشرفت های چشمگیری در این زمان داشته اند . در زمان شروع این پروژه ، این تیم با نخ پلیمری روکش نقره ای به اندازه ی 0.5 mm و 600 رشته ی نازک به هم گره خورده کار میکرد .
از آن زمان به جایگزین های خیلی نازک تری رسیده اند که از 7 رشته ساخته شده و هر کدام یک مرکز مسی دارد و با نقره ی خالص لعاب داده شده اند . نخ جدید نازک تر است اما به لطف جنسش ، هدایتگر خوبی باقی مانده است . چون خیلی نازک است ، حدود 0,1 mm ، جنسش مانند نخ معمولی است و اصلا آنطور که فکر میکنید سخت نیست .


بنابراین چطور این سیم فلزی به صورت ساختاری استفاده میشود ؟ خب همه ی اینها سرجایش است . بستگی به الگوی دوزندگی دارد ، ممکن است که محصولات مفید بسیاری بتوان ساخت . برای مثال یک آنتن با پهنای باند میتواند با شکل های هندسی قفل شده ی بسیاری با هم ساخته شود که یک الگوی دایره ای شکل را به وجود می آورند و هر کدام چند اینچ اند . سیمی که برای تولید این آنتن لازم است حدود 30 سنت قیمت دارد و فرایند دوختش 15 دقیقه طول میکشد . محققان همچنین از تکنیک دوزندگی استفاده کرده اند تا یک تراشه ی RFID را در لاستیک قرار دهند - بخشی از پروژه در همکاری با تولید کننده ی لاستیک .
اگر به جلو نگاه کنیم ، این تیم قصد دارد که کارش را در لباس های هوشمند ادامه دهد و برنامه هایی برای گرفتن مجوز تکنولوژی دارد  ، یعنی چیزهایی مانند محصولات با صداهای علمی تخیلی که ممکن است قابل خرید شوند . مدیر آزمایشگاه ایالت اوهایو جان وولاکیس گفت " یک انقلاب در حال وقوع در صنعت پارچه بافی است . ما معتقدیم که پارچه ی ساختاری تکنولوژِی ای برای ارتباطات و حس ها هستند . یک روز حتی ممکن است بتوان عکس گرفت و نظارت کرد . "
این تحقیق در مجله ی آنلاین IEEE antennas and wireless propagation letters چاپ شده است .

برچسب هاsmart clothingPrecise
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

Uber در تلاش برای شناساندن خود به عنوان سرویس دیجیتالی به اتحادیه‌ی اروپا