موبایل و تبلت
نيلوفر كل واخي۱۲:۰ - ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۴ تير

این محصول گوشی بدی نیست، تنها یک معامله ی بد محسوب می شود.
این شرکت بارها و بارها تلاش کرده است تا به تولید تلفن هوشمندی بپردازد که بتواند در آمریکا به موفقیت دست پیدا کند و دوباره موفق نبوده است. اما زمانی که سونی امسال به همراه مجموعه گوشی های جدید Xperia X خود به  کنگره ی جهانی موبایل بازگشت، ما کمی هیجان زده شدیم. شاید این تلفن در زمان درستی عرضه شده است، و شاید شرکتی که به محصولات آن احترام گذاشته می شود، بتواند به جایگاه درست خود دست پیدا کند. پس از آن که ماه پیش به وسیله ی گوشی Xperis X تحت تاثیرقرار گرفتیم ، امیدوار بودیم که آخرین مدل Xperia X و عملکرد آن همان چیزی باشد که گوشی تولید شده توسط سونی به آن نیاز داشته است.
اما بهتر است بگوییم این طور نشد. اما اشتباه نکنید، این یک گوشی قابل استفاده است و از بسیاری از جهات بسیار مناسب است. در واقع یک تلفن هوشمند 700 دلاری باید قادر باشد تا کمی هیجان را برای فردی که صاحب این گوشی است به همراه بیاورد، اما عملکرد این گوشی هیجانی در ما ایجاد نکرد.
مزایا :
• دارای عملکرد سطح بالا
• با طراحی ضدآب
• سبک وزن، با طراحی ظاهری مناسب اندروید
معایب
• ارزش قیمت ارائه شده را ندارد
• از برخی از ویژگی هایی که شما از چنین گوشی انتظار دارید برخوردار نمی باشد
• دوربین متوسط
• گاهی اوقات بیش از حد گرم می شود.
خلاصه
سونی واقعا چه فکری در سر دارد؟ با وجود اینکه عملکرد Xperia X 700 دلاری از ویژگی هایی مانند پردازشگر سطح بالا برخوردار است که به خوبی کار می کند، اما به نظر می رسد سونی نیازی ندیده است تا چیز جدیدی را به محصول خود اضافه کند. چیزی که ما اینجا داریم یک تلفن هوشمند معقول است که از روح و یا انگیزه ی کافی برخوردار نیست، و در نهایت بیش از قابلیت های آن برای شما هزینه بردار است.
با وجود اینکه X در بین چهار تلفن Xperia که سونی آن ها را در آمریکا راه اندازی کرده است، از بالاترین و بهترین عملکرد برخوردار است، اما شما نمی توانید با توجه به ظاهر آن به این مطلب پی ببرید. در حقیقت، به خود لطف کنید: بهتر است یک گوشی Xperia X را در کنار یک گوشی Xperia X معمولی قرار ندهید، زیرا احتمالا هیچ گاه نمی توانید آن ها را از هم تشخیص دهید. از صفحه نمایش 5 اینچی IPS LCD تا دوربین 23 مگاپیکسلی که در پشت گوشی قرار دارد؛ باعث شده است این دو دستگاه تا اندازه ای از هم قابل تشخیص باشند. حداقل تا زمانی که یک نوشیدنی بر روی آنها نریخته اید می توانید آن ها را از یکدیگر تشخیص دهید. X Performance در جایی که مدل قبلی سونی با کالبد IP68 کار خود را ترک کرد، کار خود را آغاز کرده است که این ویژگی به این گوشی کمک می کند تا گردوخاک و آب به راحتی از آن خارج شود، حتی اگر شما آن را زیر یک دستگاه نوشابه سازی قرار داده باشید.
به علاوه، اساسا Xperia X دارای پردازشگر چهار هسته ای Snapdragon 820 سریعتر می باشد. اما از مزایا و معایب  مخصوص خود نیز برخوردار است: چیپ ست آن در کنار حافظه ی 3GB جفت شده است که قدرتی در حد اسب بخار را در اختیار X Performance قرار می دهد، اما این تلفن همچنان از برخی از ویژگی های آزاردهنده ی طراحی رنج می برد. شما پیش خود فکر می کنید که یک تلفن مدرن که 700 دلار برای شما هزینه دارد، باید از یک حسگر اثرانگشت برای شناسایی سریع و آسان برخوردار باشد. اما اینطور نیست، نسخه ی بین المللی آن از این ویژگی برخوردار است، اما آمریکایی ها از این ویژگی برخوردار نیستند. در عین حال، قرار دادن دکمه های مخصوص صدا در زیر دکمه ی sleep/wake در لبه ی سمت راست، ایده ی احمقانه ای به نظر می رسد. مگر اینکه شما یک فرد حرفه ای مانند یک فرد بندباز در استفاده از انگشتان خود باشید، بسیار دشوار است که X Performance را در دست راست خود قرار دهید و صدا را کم کنید. شاید پشتیبان اصلی OmniBalance سونی، طراحی زبان آن باشد، اما به این دلیل نیست که این طراحی یک ایده ی خوب محسوب شود.
اما از طرفی همه چیز ناامیدکننده نیست، و ظاهر آن می تواند از جهاتی زیبا و جذاب باشد. یک دکمه ی فیزیکی و دو مرحله ای برای دوربین وجود دارد که در زیر دکمه های صدا قرار گرفته است و استفاده از آن لذت بخش می باشد. در لبه ی دیگر آن قسمتی برای قرار دادن سیم کارت یا microSD وجود دارد که شما می توانید به کمک نوک انگشت خود آن را بیرون بیاورید. به جای اینکه نیاز به وسیله ای برای بیرون آوردن آن داشته باشید. این محفظه می تواند کارت حافظه ای به بزرگی 200GB را در خود جای دهد که بسیار کمک کننده است. زیرا حافظه ی 12GB و حافظه ی داخلی 32GB مدل X به وسیله ی نرم افزار سیستم مصرف می شود. از آن جایی که X performance دارای پردازشگر قدرتمندتری است، از یک باتری بزرگتر در مقایسه با X  معمولی برخوردار است. تنها کافی است به 2700mAh به جای 2620mAh فکر کنید.
صفحه نمایش و صدا
زمانی که اولین بار صفحه نمایش 5 اینچی، 1080P IPS را مشاهده کردیم، توجه ما را جلب کرد و نظر ما هنوز در مورد آن عوض نشده است. این گوشی از یک پنل عالی برخوردار است، و قادر است تا به نمایش تصاویر روشن، رنگی و زنده و رنگ های سیاه و عمیق بپردازد. بنابراین شما از گزینه ی ایجاد تغییر در تعادل رنگ سفید صفحه نمایش و تنظیمات میزان خلوص رنگ برخوردارید .
از آن جا که در استفاده از صفحه ی سونی تغییری ایجاد نشده است، پس شرایط اطراف صفحه نمایش آن نیز نمیتواند تغییر زیادی داشته باشد. یک پنل 1080p برای یک تلفن به ظاهر متوسط مانند Xperia X مناسب به نظر می رسد، اما برخی از برترین و تاثیرگذارترین مدل های گوشی که همین امسال به بازار آمده اند دارای صفحه نمایش Quad HD هستند. به یاد داشته باشید، این تلفنی است که 700 دلار هزینه دارد، اگر سونی می توانست یک صفحه نمایش 4K را به یک Z5 تبدیل کند، چرا حداقل سعی نکرد که به کمک یک صفحه نمایش 2560 x 1440 با رقبای خود رقابت کند؟
جدا از وضوح تصویر، نمی توانید در مورد صفحه نمایش آن شکایت کنید. بلندگوهای آن، از طرف دیگر، نیاز به تلاش بیشتری برای جلب توجه داشتند. دو درایور برای صدای استریوی Xperia تعبیه شده اند و در بیشتر موارد صدا به وضوح شنیده می شود. حداکثر دامنه ی صدای این گوشی در مقایسه با رقبای خود کم می آورد، بنابراین شما احتمالا از آن برای اجرای لیست آهنگ های خود استفاده نخواهید کرد. شما می توانید برای کمبودی که در oomph وجود دارد، آن را به جای اینکه در دستان خود نگه دارید، بر روی یک میز قرار دهید. در حقیقت زمانی که ما مجموعه ای از آهنگ ها را در گوشی اجرا کردیم و صفحه ی آن به سمت بالا و بر روی یک میز چوبی قرار داده شده بود، صدای بهتری را می شنیدیم. و یا حتی می توانید از هدفون استفاده کنید. در واقع اگر این کار را انجام دهید از شما خواسته می شود تا به انجام یک فرآیند بهینه سازی خودکار بپردازید که به نظر نمی رسد در طول هفته ی آزمایشی کار زیادی انجام داده باشد.

نرم افزار

در حالی که تلفن های قدیمی Xperia به روزرسانی های نرم افزاری را دریافت نمی کنند، چیزی برای نگرانی وجود ندارد: این گوشی به همراه اندروید 6.0.1 Marshmallow تحویل داده می شود. این مسئله به نوعی به وسیله ی رابط کاربری سونی پنهان شده است. برای بیشترین قسمت، ما تحت تاثیر استفاده ی سونی از رنگ های پررنگ و تغییرات جزئی برای تجربه ی مرکزی اندروید قرار گرفتیم. این تغییرات برای برخی از افراد جرئی محسوب نمیشوند. و برخی از افراد دیگر از این تغییرات خوشحال نیستند. شما ممکن است با برخی از این تغییرات مخالفت داشته باشید اما در بیشتر قسمت ها، سونی به خوبی از سرراه اندروید کنار رفته است. اگر در بخش app launcher به سمت راست بروید، صفحه ی جستجویی برای شما ظاهر می شود که پیشنهاداتی برای اپلیکیشن هایی ارائه می دهد که باید به دانلود کردن آن ها بپردازید و برخی از آنها از اسپانسر برخوردارند.
اما این بدین معنی نیست که X Performance از ویژگی های اضافی برخوردار نیست. از طرف دیگر نداشتن یک شریک اپراتور حیاتی، کار را برای سونی سخت تر کرده است. در عوض، تعداد کمی از اپلیکیشن هایی که از قبل لود شده اند، به عنوان ویژگی های اضافی دیگر محسوب می شوند: کیبورد سریع به صورت پیش فرض فعال شده است، و اپلیکیشن پلی استیشن برای افرادی که میخواهند به کنترل PS4 خود بپردازند، مفید می باشد. همچنین شما یک کپی غیرقابل حذف از محافظت AVG را دریافت خواهید کرد که احتمالا هیچ گاه از آن استفاده نمی کنید و همچنین یک اپلیکیشن سونی به نام Sketch وجود دارد که به شما اجازه می دهد بر روی عکس هایی که گرفته اید طراحی کنید. چرا ما به این ویژگی نیاز داریم؟ این مسئله سالهاست که به عنوان یک راز باقی مانده است. اگر دست ما بود، تمام گوشی های آخرین مدل اندروید را، با توجه به موجودی اندروید به افراد تحویل می دادیم. اما از آنجایی که قرار نیست این اتفاق بیافتد، باید با عرف UIS کنار بیاییم. حداقل سونی جزو کمترین مشکل سازان محسوب می شود.

دوربین  

همان طور که اشاره کردیم، Xperia X از دوربین مشابه Xperia X استاندارد برخوردار است، که این مسئله بدین معناست که از مشکلات مشابهی برخوردار است. اول از همه، از خوبی های آن: دوربین جلوی 13 مگاپیکسلی نسبتا عالی است، و دوربین اصلی 23 مگاپیکسلی می تواند عکس های لرزان و تار را به شکل مناسبی تدوین کند. با سرعت زیادی عکس ها را هدف می گیرد، با اینکه به اندازه ی Samsung Galaxy S7  سریع نیست.
در موقعیتی که با اشیای در حال حرکت سروکار دارید، بهتر است بدانید که می توانید بر روی هدف مورد نظر خود بر روی صفحه ضربه بزنید تا تمرکز بر روی آن را ادامه دهید. ( این ویژگی برای کودکان، ماشین ها و حتی گربه ها مناسب میباشد). همچنین در مورد دکمه ی شاتر نیز بهتر است کمی صحبت کنیم، شما می توانید تا نیمه آن را فشار دهید تا بر روی هر چیزی که می خواهید تمرکز کنید. بنابراین هر چه کنترل فیزیکی بهتری در این زمینه داشته باشید برای شما بهتر است. حتی اگر به کنترل بیشتری نیاز دارید، می توانید از حالت کاملا دستی استفاده کنید که به شما اجازه ی تنظیم ایجاد تعادل سفید و تشخیص چهارچوب مناسب را خواهد داد.
اما همه چیز در تاریکی کمی کمتر لذت بخش به نظر می رسد، سونی سعی کرده است تا به کاهش این مسئله از طریق تنظیم وضوح تصویر در حالت پیش فرض بپردازد و این کیفیت را به 8 مگاپیکسل برساند. این حالت سعی می کند تا داده های یک عکس 23 مگاپیکسلی را به 8 مگاپیگسل تغییر دهد. اما این حالت برای برتری آن ها نسبت به Galaxy S7 کافی نیست. و در حالی که X Performance به خوبی در نور عمل می کند، اما شرایطی به وجود می آید که در آن همه چیز بیش از اندازه روشن است. زمانی که این اتفاق رخ می دهد، می بینید که رنگ ها از بین می روند. و شما نمی توانید از آن برای گرفتن فیلم های 4K استفاده کنید. یکی دیگر از ویژگی هایی که در اینجا گم شده  است همین می باشد. ویدیوهای 1080p که گوشی به ضبط کردن آن ها می پردازد نیز در حد متوسط هستند، بنابراین ما مطمئن نیستیم که سونی دقیقا به دنبال چه چیزی بوده است.
سپس اپلیکیشن هایی که با دوربین در ارتباط اند وجود دارند که سونی از آن ها به منظور ایجاد تجربه های سرگرم کننده ی تغییر شکل دادن عکس ها استفاده می کند. این دامنه، از اپلیکیشن های AR متفاوتی برخوردار است. تنها مشکل اینجاست که این ویژگی ها می توانند باعث گرم شدن بیش از اندازه ی گوشی شوند، و زمانی که این اتفاق رخ دهد، دوربین اجازه ی عکسبرداری را به شما نخواهد داد. ما نیز به یاد نمی آوریم که کدام گوشی آخرین بار به این شکل عمل کرده است.

عملکرد و عمر باتری

خوشبختانه Xperia X توانسته است عملکرد مناسبی داشته باشد: و به اندازه ی تلفن های دیگری که به تازگی آن ها را امتحان کرده ایم، خوب به نظر می رسد. و علت اصلی آن چیپ ست Snapdragon 820 است که در درون آن تعبیه شده است، همچنین یک حافظه ی 3GB و یک Adreno 530 GPU . مثل همیشه، هفته ی ما با امتحان کردن عملکرد Xperia X گذشت که شامل استفاده از پیام ها، ایمیل ها ، پادکست ها و دوربین بود، لازم به ذکر است که بازیهایی مانند Real Racing, Mortal Kombat X  و HeartStone را نیز امتحان کردیم. که بر اساس قضاوت ما بیشتر آن ها عالی بودند. به غیر از مواردی که استفاده از دوربین باعث داغ شدن گوشی می شد، تنها چند مورد را مشاهده کردیم که در زمان انجام چندین کار، کمی سرعت گوشی پایین آمده بود. Xperia X از 1GB حافظه ی کمتر در مقایسه با رقبای خود برخوردار است، که احتمالا دلیل هرازگاه کند شدن دستگاه است.
در قسمت زیر میتوانید بخشی از مقایسه ی آن با مدل های دیگر را مشاهده کنید
                                   Xperia X performance           HTC10           Samsung Galaxy S7           OnePlus3
AndEBench Pro                       12,637                     16,673                 14,168                                 13,841
Vellamo 3.0                              3,307                       4,876                     4,285                                    5,202
3DMark IS Unlimited              26,070                     26,747                  28,529                               30,058
SunSpider 1.0.2 (ms)               710                             608                       1547                                    699
GFXBench 3.0 1080p
Manhattan OffScreen (fps)      37                               48                         45                                          48

CF-Bench                                      40,252                       49,891                  51,227                          41,653

به نظر می رسد باتری 2700mAh از یک ویژگی ترکیبی برخوردار است. زمانی که آن را بر اساس تست استاندارد ویدیویی خود مورد آزمایش قرار دادیم ( حرکت چرخشی یک ویدیو با کیفیت بسیار بالا با قرار دادن کیفیت تصویر تا 50 درصد و اتصال آن به وای فای) ، این گوشی تنها 9 ساعت و 8 دقیقه دوام آورد. این 50 دقیقه کمتر از آن چیزی است که ما پس از آزمایش OnePlus 3 به دست آوردیم، و یک ساعت کمتر از HTC 10 ، LG G5 و هر دو نسخه ی Samsung Galaxy s7 بود. اما این گوشی می تواند با استفاده ی روزانه شانس بیشتری داشته باشد. ما معمولا میتوانیم یک روز کامل با آن کار کنیم، که البته نباید زیاد از دوربین آن استفاده کنیم. اگر از حالت Stamina استفاده کنیم، می توانیم یک روز و نیم از آن استفاده کنیم. این زمانی است که Xperia X معمولی خویشاوند قدرتمندتر خود را تحت الشعاع قرار می دهد: ما می توانیم به مدت 3 روز و با تنها یک بار شارژ کردن و با کم کردن نور صفحه از آن استفاده کنیم. به نظر میرسد Snapdragon 820 به شدت تشنه ی شارژ می شود.

رقابت

گوشی Xperia X Performance از یک پردازشگر عالی و یک قیمت بالا برخوردار است. اما این معامله ی بسیار بدی است. با توجه به دوربین متوسط، باتری مایوس کننده و انتخاب طراحی های سوال برانگیز و همچنین نداشتن حسگر اثر انگشت و قابلیت ضبط ویدیوی 4K ، این گوشی به سختی فروش خواهد کرد. شما بهتر است 700 دلار خود را صرف خرید Galaxy S7 و یا HTC 10 و یا حتی OnePlus 3 و یک شام شاهانه بکنید. حتی می توانیم در مورد بهتر بودن خرید یک گوشی سونی Z5 که یکسال از عمر آن گذشته است، بحث کنیم: از یک صفحه نمایش 4K چشمگیر برخوردار است، به ضبط کردن ویدیوهای 4K می پردازد و برای کمتر از 700 دلار از باتری بزرگتری برخوردار است. البته شما تنها یک دوربین جلوی پیشرفته و آخرین نسخه ی اندروید را از دست خواهید داد، اما برخی از افراد احتمالا به این مورد توجه نخواهند کرد.

جمع بندی

اگر هر یک از کارکنان سونی در حال خواندن این مطلب هستند، در این جا یک سوال جدی وجود دارد: شما قصد داشتید به وسیله ی X Performance به چه چیزی دست پیدا کنید؟ این محصول یک گوشی از یک شرکت مجبوب است اما آیا واقعا محصولی است که بخواهید نام خود را در کنار آن داشته باشید؟ ما نمی خواهیم بیش از اندازه بی رحم باشیم، زیرا از بیشتر جهات Xperia X یک گوشی قابل قبول است. مشکل بزرگتر این است که آیا گوشی ای که 700 دلار قیمت دارد باید تنها قابل قبول باشد؟ ما می گوییم نه. رقبای سونی برای دست پیدا کردن به نوآوری و خلاقیت مشغول هستند تا به نوعی بر یکدیگر پیشی بگیرند، به عنوان مثال سامسونگ منابع خود را برای تولید یک دوربین درجه یک اختصاص داده است، HTC دائما به تعریف مجدد رویکرد خود در زمینه ی نرم افزارها میپردازد و LG اساسا همیشه در حال ریسک کردن است. و سونی، با تلفن هوشمندی که به اندازه ی سایر گوشی های هوشمند قیمت دارد و چیز جدیدی را عرضه نمی کند به میدان آمده است. Xperia X Performance از یک تلفن بد خیلی فاصله دارد، اما این گوشی شما را با دو دلی روبرو می کند و این روند، سونی را به جایی نخواهد رساند.









برچسب هاSony Xperia X
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

بررسی امکانات و معایب Xperia Z4 سونی