ایران
اندیشه سبز خزر۱۹:۰ - ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۵ اسفند

به گزارش فارس، رئیس سازمان فضایی ایران گفت: آزادسازی داده‌های ماهواره‌ای، احداث مرکز آرشیو و پردازش داده‌ها و ایجاد پلتفرم ارائه سرویس‌های ویژه به کسب و کارهای فضاپایه سه گام اصلی این سازمان هستند که در مراحل پایانی قراردارند.
مرتضی براری، معان وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه مرکز آرشیو و پردازش داده های ماهواره ای در مراحل پایانی قرار دارد، گفت: آزادسازی داده‌های ماهواره‌ای، احداث مرکز آرشیو و پردازش داده‌های ماهواره‌ای و ایجاد پلتفرم ارائه سرویس‌های ویژه به کسب و کارهای فضاپایه سه گام اصلی بود که در رسیدن به این هدف ترسیم کردیم.
معاون وزیر ارتباطات اضافه کرد: مطابق با اهدافی که برای حمایت از کسب وکارها متصور بودیم، آرشیو ۴۰ساله داده‌های ماهواره‌ای سازمان فضایی ایران به صورت رایگان در اختیارشرکت های دانش بنیان قرار گرفت تا بتوانند با خلق ارزش افزوده به کسب و کار خود رونق بدهند.
براری افزود: در همین راستا نیز توسعه ایستگاه‌های دریافت داده‌های ماهواره‌ای نیز آغاز شد. اکنون دریافت آنلاین از ۱۲ ماهواره در مرکز فضایی ماهدشت صورت می‌پذیرد و در آینده‌ای نزدیک نیز ایستگاه دریافت داده‌ها با دقت بالا احداث خواهد شد.
وی ادامه داد: مرکز آرشیو و پردازش داده‌های ماهواره‌ای نیز به عنوان یک زیرساخت مهم در صنعت فضایی احداث شد. در این مرکز تمام داده‌های دریافتی بر اساس طبقه‌بندی‌های لازم آرشیو و عملیات پردازش روی داده‌ها با کمک زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری مهیا شده در این مرکز صورت خواهد گرفت.
رئیس سازمان فضایی ادامه داد: نقشه‌های تولیدی با سرعت بالا در این مرکز پردازش شده و به صورت گزارش‌های مدیریتی اطلاع‌رسانی خواهند شد. ضمنا در این مرکز با ایجاد پلتفرم نرم‌افزاری، به کسب و کارها و استارت‌آپ‌های حوزه فضایی سرویس‌های ویژه‌ای ارائه و با دسترسی آنلاین این کسب‌وکارها به داده‌های ماهواره‌ای، بستر لازم برای فعالیت و توسعه آنها مهیا خواهد شد.
او در خصوص بازدیدی که از روند احداث مرکز آرشیو و پردازش داده‌های ماهواره‌ای داشت، خاطرنشان کرد: مشاهدات ما نشان می‌دهد مرکز آرشیو و پردازش داده‌های ماهواره‌ای مطابق با برنامه زمان‌بندی تعیین شده مراحل پایانی خود را طی می‌کند. زیرساخت‌های این مرکز نصب و راه‌اندازی شده‌اند و در ایام پیش‌رو عملیات نرم‌افزاری آن صورت خواهد گرفت.
وی اظهار داشت: تمام تجهیزات این مرکز از تولیدات داخلی است که توسط شرکت‌های دانش بنیان ایران طراحی شده‌اند. استفاده از تجهیزات بومی گامی مهمی است که در راستای استفاده از توان و ظرفیت داخلی برداشته شده است. در این مسیر نیز توفیقات بسیار خوبی توسط این شرکت‌ها در زمینه توسعه مراکز داده بدست آمده است.
وی افزود:۲۲اسفندماه عملیات عمرانی توسعه ایستگاه‌های فضایی در مرکز ماهدشت نیز با استفاده از توان و تخصص بخش خصوصی آغاز شد و تلاش خواهیم کرد مطابق با زمان‌بندی مقرر این پروژه نیز به بهره‌برداری برسد. ضمن این که هفته گذشته عملیات عمرانی احداث مراکز فضایی سلماس و چناران با عقدقرارداد با بخش خصوصی آغاز شد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه