ایران و جهان
سارا محمد علیئی۵:۰ - ۱۳۹۷ شنبه ۵ خرداد

از زمان ارائه‌ی تعرفه‌های غیر حجمی برای اینترنت ثابت، مساله‌‌ی مشترکانی که خواستار سرعت‌ بالا و حجم پایین‌تر بودند، مطرح شد. موضوعی که با اعتراض کاربران کم‌مصرف که مجبور بودند هزینه‌ی مصرف منصفانه را بپردازند مواجه و موجب شد وعده‌هایی برای ارائه‌ی تعرفه‌هایی مناسب حال آنان داده شود.
به گزارش ایسنا، موضوع جایگزینی اینترنت نامحدود یا غیر حجمی در آخرین روزهای دولت یازدهم مطرح شد اما با ارائه‌ی تعرفه‌هایی که انتقاد شدید کاربران را به همراه داشت، تکمیل آن به وزیر جوان ارتباطات محول شد. با وجود این، اگرچه تعرفه‌های قبلی با واکنش‌های شدیدی همراه بود اما یک نقطه‌ی قوت داشت و آن‌ هم در نظر گرفتن ردیف جداگانه‌ای برای کم‌مصرف‌ها بود؛ موضوعی که در تعرفه‌های جدید ارائه‌ شده به آن توجه نشده بود.
تعرفه‌های جدید نه تعرفه‌هایی تماماً نامحدود بلکه مبتنی بر سیاست مصرف منصفانه (Fair Usage Policy) هستند. همان زمان‌ها این موضوع مطرح شد که شاید این تعرفه‌ها برای کاربری که در طول ماه مصرف اینترنت بالایی دارد، منصفانه باشد، همان‌طور که یک کاربر گفته بود: «تقریباً به نفع منه که اینترنت زیاد مصرف می‌کنم. من الآن ۴ مگ رودارم دو ماهی ۳۰۰ هزار تومن می‌دهم!» اما کاربری دیگری معتقد بود: «تکلیف کسانی که به حجم کم دانلود ولی سرعت‌بالا نیاز دارند چه می‌شود؟ این نرخ‌ها بسیار گران است و قطعاً استقبال نخواهد شد.»
ارائه‌ی تعرفه‌های غیر حجمی به‌جای نامحدود، نارضایتی کاربران را به همراه داشت اما جهرمی همان زمان اظهار کرد: «اطمینان داشته باشید که حتی با وجود مفهوم مصرف منصفانه بیش از ۸۰ درصد کاربران دیگر نیازی به خرید حجم یا پرداخت هزینه‌ی اضافه نخواهند داشت.» بنابراین در شرایطی که خود وزیر ارتباطات هم اذعان داشت حدود ۷۰ درصد کاربران، مصرف ۷ تا ۱۰ گیگابایتی را در ماه تجربه می‌کنند، ظاهراً به کاربران کم‌مصرف بی‌توجهی شده بود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اما در واکنش به این موضوع،‌ درباره‌ی اینترنت پرسرعت برای مشترکان کم‌مصرف توضیح داد: دسته‌ای از مشترکین نیاز به سرعت‌ بالا دارند در حالی‌ که حجم مصرفی آن‌ها بالا نیست. برای این دسته از مشترکین هرچند امکان استفاده از سرویس‌های موبایل وجود دارد اما شرکت‌های ارائه‌کننده‌ی خدمات ثابت برای حفظ این مشترکین، ارائه‌ی بسته‌های رقابتی برای این گروه را آغاز کرده‌اند. راه‌کارهایی چون بسته‌ی ازدیاد سرعت و غیره.
البته جهرمی بار دیگر نیز با اشاره به شرایط ارائه‌ی اینترنت ثابت برای مشترکان کم‌مصرف، اظهار کرده بود: در تعرفه‌ی جدید، مشترکین کم‌مصرف که پهنای باند بالا نیاز دارند، فاقد انتخاب مناسب هستند. برای رضایت این دسته از کاربران، پیشنهادهایی در حال بررسی است که تلاش می‌کنیم تا به زودی به نتیجه‌ی نهایی برسد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه