ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۳:۰ - ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ مرداد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بسیاری از شهرهایی که به آن‌ها سفر کردم، مشکلات زیادی نظیر مشکلات آب و برق را داشتند اما درخواست مردم آن مناطق بهبود روند ارتباطی بود؛ صدای مشکلات مردم با وسایل ارتباطی به گوش می‌رسد.
محمدجواد آذری جهرمی در جلسه شورای اداری نیشابور عنوان کرد: معمولا همیشه گزارش‌هایی که می‌شنویم از یک روند مثبت خبر می‌دهند اما زمانی که پا به میدان می‌گذاریم شرایط دیگری را پیش روی خود می‌بینیم.
وی گفت: در سال‌های نه چندان دور و کمتر از ۱۰ سال آینده اقتصاد دیجیتال مهم‌ترین بخش اقتصاد دنیا می‌شود. شرکت‌های اول دنیا، شرکت‌های فناوری اطلاعات هستند. یک جمعیت عظیم تفکراتش را در یک شبکه به اشتراک می‌گذارد و ما می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. سرعت رشد با استفاده از این فناوری به شدت افزایش یافته است؛ ایران نیز از این قواعد جدا نیست و اگر بخواهیم با این سرعت رشد و تحول همگام نشویم کشورمان کشوری عقب مانده خواهد شد و جایی در اقتصاد آتی دنیا نخواهیم داشت. تمام ظرفیت‌های لازم رشد فناوری در ایران فراهم است و باید فناوری را توسعه داد.
آذری جهرمی بیان کرد: بسیاری از شهرهایی که به آن‌ها سفر کردم، مشکلات زیادی نظیر مشکلات آب و برق را داشتند اما درخواست مردم آن مناطق بهبود روند ارتباطی بود. صدای مشکلات مردم با وسایل ارتباطی به گوش می‌رسد که همین امر نشان‌دهنده اهمیت بالای فناوری ارتباطات است.
وی ادامه داد: در یک سال گذشته حدود ۱۴.۵میلیارد تومان برای توسعه فناوری ارتباطات در روستاهای شهرستان نیشابور هزینه شده است. در این سفر ۲۴ میلیارد تومان نیز اختصاص داده‌ایم تا مشکلات باقی مانده حل شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: ۱۳ سایت از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و پروژه (USO) توسط همراه اول راه‌اندازی خواهد شد. ۸ سایت در شهرستان نیشابور باید راه‌اندازی شود که در چهار ماه آینده این اتفاق خواهد افتاد.
وی گفت: ممانعت جدی مردم در احداث سایت و تامین برق در روستاها دو مشکل جدی در شهرستان نیشابور برای ارتقا فناوری است، هیچ منعی در تامین اعتبارات و تجهیزات وجود ندارد.
وزیر ارتباطات ادامه داد: وزیر اختیار تمام قوانین را ندارد؛ زمانی که مجلس قانون کوچک سازی دولت را تصویب می‌کند، وزیر باید در راستای آن قدم بردارد. کوچک سازی دولت به معنای رسمی نکردن نیروهای مربوط به وزارت خانه است. شرکت ملی پست یکی از شرکت‌هایی است که به دلیل تحولات دیجیتال و توسعه فضای مجازی، حمل و نقل مرسولات آن کمتر شده است.
وی گفت: در سال ۹۲ و قبل از انتخابات ریاست جمهوری افزایش ۱۳ هزار نفری نیرو را داشتیم و همین امر باعث افزایش پرداختی‌های بیش از حد شد که این ظلمی است به نیروهای قبلی، شرکت ملی پست دستگاه مستقل اجرایی است و باید با درآمد و هزینه خودشان شرکت را اداره کنند.
آذری جهرمی اظهار کرد: از سال گذشته تا کنون حدود ۵۰۰ هزارتومان رفاهیات کارکنان اداره پست افزایش داشته است. اگر بخواهم از کیسه خلیفه ببخشم می‌توانم در وزارتخانه را باز کنم و دستور استخدام ۳۰ هزار نیرو را بدهم اما مشکلات زیادی نظیر بیکاری پنهان به وجود می‌آورد.
وی عنوان کرد:  ۷۰ درصد بخش هزینه‌های ارتباطات کشور ارزی است و ۱۰۰ درصد درآمد آن ریالی است. زمانی که نرخ ارز ۴ برابر شد، متوسط افزایش هزینه ارتباطی مردم ۷ درصد بود. کار بزرگی کردیم که توانستیم مدیریت هزینه کنیم؛ با مدیریتی که انجام شد هم توسعه داشتیم و هم هزینه ارتباطات را برای مردم افزایش ندادیم. زمانی که روستاها ارتباطاتشان مشکل دارد من نمی‌توانم به خودم اجازه دهم که ساختمان خوب برای اداره پست بسازم؛ نمی‌شود تمامی کارها را همزمان انجام داد.
وی بیان کرد: از ۴۲۰۰ میلیاردی که قرار بود به دست ما برسد سال گذشته تنها ۱۳۰۰ میلیارد به دست ما رسید که آن هم ۵۰۰ میلیارد جاری بوده است. شیوه‌هایی در وزارتخانه به کار بردیم که بتوانیم رشد خود را داشته باشیم و روند بهبود مشکلات یک سیر است نباید انتظار داشته باشیم تا با زدن یک دکمه تمام مشکلات حل شود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه