ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۹ تير

به گزارش پیوست، سامانه طرح نوآفرین به عنوان طرحی برای حمایت از شرکت‌های استارتاپی، با حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونان او و جمعی از مدیران و فعالان اکوسیستم استارت‌آپی کشور رونمایی شد.
به گزارش پیوست، مدیران وزارت ارتباطات در این مراسم اعلام کردند که در تلاشند که با طرح نوآفرین به عنوان یکی از طرح‌های اجرای ایران هوشمند ۶۸ هزار شغل ایجاد کنند. در این مراسم وزیر ارتباطات از شباهت‌های خودش با اکوسیستم استارت‌آپی گفت و معاون اول رئیس جمهوری هم با بیان اینکه دولت کاملا پشتیبان اکوسیستم استارت‌آپی است از فعالان کسب‌وکارهای نوپا خواست تا تسلیم موانع نشوند. جهانگیری در این مراسم با اشاره به تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران گفت:‌ «تمام حوزه‌های کار و منابع مهم ما از نفت و پتروشیمی و غیره را تحریم کرده‌اند؛ اما نمی‌توانند خلاقیت و نوآوری شما را تحریم کنند.» او در سخنرانی خود خواستار اجماع بین وزارت ارتباطات، اقتصاد، صمت، معاون علمی و نوآوری و نظام‌های بانکی در راستای حل مشکلات و موانع پیش‌روی کسب‌وکارهای نوپا شد.
وزیر ارتباطات به عنوان یکی از سخنرانان اصلی مراسم رونمایی از سامانه طرح‌ نوآفرین و اشتغال‌زایی سخنرانی خود را به شیوه متفاوت و با یک خاطره ویژه از دوران نوجوانی خود شروع کرد.
او از دوران دبیرستان خود گفت که آنقدر وقت برای کارهای دیگر جز درس‌خواندن گذاشته تا به خاطر معدل ۱۱ پدرش تصمیم می‌گیرد او به سربازی بفرستد؛ اما در نهایت به خاطر روحیه جنگنده‌ای که داشته تصمیم می‌گیرد به جای سربازی رفتن درسش را بخواند و وارد دانشگاه شود. آنطور که محمدجواد آذری جهرمی می‌گوید همین تصمیم پدرش برای فرستادن او به سربازی باعث شده تا او به خودش بیاید و آنقدر تلاش کند که معدلش در مقطع پیش‌دانشگاهی به ۱۹ برسد و رتبه‌اش در کنکور سراسری هم ۳۲ شود.
وزیر ارتباطات بعد از بیان این خاطره اعلام کرد که او با فعالان اکوسیستم استارت‌آپی شباهت‌هایی دارد و آن هم روحیه «کل‌کل و جنگنده» بودن است. او خطاب به حاضران در سالن همایش کتابخانه ملی گفت : « این خاطره را گفتم که باور کنید من با شما شباهت‌هایی دارم. شما هم اهل کل‌کل کردن هستید. بعضی‌ها با موانع گوناگونی روبه‌رو هستید، برخی با شرکت‌های رقیب کل‌کل می‌کنید و بعضی‌ها شما حتی تهدید جانی هم شده‌اید، در این میان برخی از شما هم به خاطر زن بودنتان مسخره می‌شوید؛ اما واقعیت مهم این است که شما برای از بین بردن این موانع کل کل می‌کنید و کوتاه نمی‌آیید.»
جهرمی با اعلام اینکه نیاز اکوسیستم استارت‌آپی کشور مسیر قابل پیش‌بینی است اعلام کرد:‌ «قابل پیش‌بینی بودن مسیری که در آن قدم می‌گذارید برای رشد کسب‌وکارتان اهمیت بالایی دارد. ما به عنوان دولت باید شرایطی را فراهم کنیم که این مسیر برای شما قابل‌ پیش‌بینی باشد.»
جهرمی در ادامه افزود:‌ «کاری که در ابتدای دولت دوازدهم شروع کردیم، این بود که با طراحی یک زیست بوم مناسب، شرایطی را به وجود بیاوریم که آینده کسب‌وکار قابل پیش‌بینی باشد. تا همین چند سال پیش اگر کسب‌وکاری راه‌اندازی می‌کردید پیوسته این نگرانی را داشتید که با شکایت یک نهاد دولتی کسب‌وکارتان بسته شود و این اتفاق هم می‌افتاد؛ چرا که فکر می‌کردند شما یک سایت هستید و به راحتی شما را متوقف می‌کردند. اما حالا با مجموعه کارهایی که انجام داده‌ایم تا حدودی این چالش حل شده و  واقعاً دیدگاه‌ها نسبت به کسب‌وکارهای نوپا تغییر کرده است.»
او در ادامه با تاکید اینکه اکوسیستم استارت‌آپی هم باید بداند که دولت برای حمایت از شرکت‌های استارت‌آپی چه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد گفت: «ما ایده ایران هوشمند را جلوی خودمان گذاشته‌ایم و برای روشن شدن ایران هوشمند نیاز به فوتون‌هایی داریم که این فوتون‌ها شرکت‌های استارتاپی هستند.»
جهرمی با تاکید این موضوع که؛ طرح نوآفرین برای چه شرکت‌هایی مناسب است توضیح داد:‌« طرح نوآفرین برای شرکت‌هایی مناسب است که در مرحله اولیه قرار دارند نه شرکت‌های استارتاپی که به بلوغ رسیده‌اند. بعد از اینکه این شرکت استارت‌آپی رشد کردند  و از دل نوآفرین بیرون آمدند برای مرحله دوم رشدشان ما پارک‌های اقتصاد دیجیتال را در نظر گرفته‌ایم که مصوبات راه‌اندازی آنها هم از دولت گرفته شده و به صورت آزمایشی این پارک در مشهد در حال راه‌اندازی است.»
وزیر ارتباطات در پایان سخنرانی خود تاکید کرد که دولت تلاش کرده تا اکوسیستم مناسبی برای کسب‌وکارهای نوپا بسازد و جاده فعالیت را برای این فعالان هموار کند؛ چرا که این استارت‌آپ‌ها هستند که کشور را به مقصد و آینده بهتر می‌رسانند.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری به عنوان مهمان ویژه مراسم رونمایی از سامانه طرح نوآفرین و اشتغال‌زایی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. او  در سخنرانی خود اعلام کرد که این اولین بار است که در جمعی قرار می‌گیرد که همگی با هم متحد و خواستار تقسیم شدن امکانات جامعه به صورت مساوی در اختیار همگان هستند.
او گفت:‌ «من در جلسات متفاوتی با حضور فعالان از بخش‌های مختلف حضور دارم آنها دغدغه‌های مطرح می‌کنند اما در آخر می‌خواهند که ما برایشان حالت گل‌خانه‌ای را فراهم کنیم تا بتوانند رشد کنند اما این اولین بار است که در جمع کارآفرینانی قرار می‌گیرم که می‌خواهند با حل مشکلات همه چیز به صورت مساوی در اختیار همه افراد جامعه قرار بگیرد.»

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه