ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۵:۰ - ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲ خرداد

به گزارش مهر، انرژی خورشیدی منحصر به فردترین منبع انرژی تجدیدپذیر در جهان است و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین به شمار می‌آید. این انرژی به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند به اشکال دیگر انرژی تبدیل شود. با توجه به محدود بودن منابع سوخت‌های فسیلی و مشکلات ناشی از احتراق این سوخت‌ها مانند آلودگی روز افزون هوا، استفاده از فناوری‌های خورشیدی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته و در حال حاضر کشورهای زیادی وجود دارند که به دنبال استفاده از نور خورشید برای تأمین انرژی خود هستند.
سرمایه‌گذاران در کشورهای مختلف برای تولید و ذخیره‌سازی انرژی راهکارهای مختلفی را دنبال می‌کنند و هدف تمامی آن‌ها کاهش دادن انتشار دی اکسید کربن، دست کشیدن از وابستگی به سوخت‌های فسیلی و ایجاد زمینه‌های تولید انرژی پایدارتر است.
سرمایه‌گذاران در بازار رقابتی برای تولید و ذخیره‌سازی انرژی سازگار با محیط زیست ممکن است استراتژی‌های مختلفی را اتخاذ کنند اما آن‌ها سه هدف مشابه را دنبال می‌کنند. کاهش دادن انتشار دی اکسید کربن، دست کشیدن از وابستگی به سوخت‌های فسیلی و ایجاد زمینه‌های تولید انرژی پایدارتر از جمله این اهداف است.
امروزه استفاده از فناوری‌های جدید نیروگاه‌های پر بازده از قبیل نیروگاه‌های گاز و بخار، نیروگاه‌های زغال سوز با کاهش انتشار دی اکسید کربن و دستگاه‌های تولید ترکیبی که ترکیبی از گرما و انرژی تولید می‌کنند. استفاده از فناوری‌هایی جدید به منظور کاهش انتشار آلاینده‌های هوا در طی تولید انرژی از قبیل دستگاه‌های تصفیه کننده دود، استفاده از انرژی‌های تجدید شونده از قبیل انرژی آب، انرژی گرمایی خورشید، فتوولتائیک، انرژی بادی، انرژی زمین گرمایی و دستگاه‌هایی با سوخت بیوگاز و بیومس، استفاده از فناوری‌های ذخیره انرژی از قبیل هوای فشرده شده، مغناطیس، زمین گرمایی و سیستم‌های ذخیره کننده هیدروژن و استفاده از فناوری‌های هیدروژنی و کاربردهای پیل سوختی مورد توجه قرار گرفته است.
علیرضا جوانمردی، معاون برق و نیرو ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همین زمینه به مهر گفت: ایران ظرفیت خوبی در زمینه انرژی خورشیدی دارد و جز ۳ یا ۴ کشوری در دنیاست که بهترین شرایط جذب انرژی خورشیدی را به خود اختصاص داده است؛ یعنی کشور ما از نظر زاویه تابش و نصف النهار مبدا، شرایط خوبی برای جذب انرژی خورشیدی دارد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه