گوناگون
سارا محمد علیئی۱:۰ - ۱۳۹۶ جمعه ۴ اسفند

یک کارشناس نجوم از رصد ستاره‌های دبران و خوشه‌ی پروین خبر داد و گفت: فردا شب این ستاره‌ها با چشم غیرمسلح قابل رصد هستند و ماه و ستاره دبران در حالت مقارنه قرار می‌گیرند.
علی آزادگان کارشناس نجوم در گفتگو با مهر در خصوص مقارنه‌ی ماه و ستاره دبران گفت: جمعه چهارم اسفندماه  پس از غروب خورشید می‌توان رویداد مقارنه‌ی ماه و ستاره درخشان دبران را تا نیمه‌شب و حتی پس‌ از آن مشاهده کرد.
وی افزود: این ستاره در ساعت ۲۲ به نزدیک‌ترین حالت که حدود ۰.۴ درجه از ماه فاصله خواهد داشت می‌رسد.
این کارشناس نجوم اظهار کرد: این مقارنه علاوه بر اینکه فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان عکاسی از پدیده‌های آسمان شب مهیا می‌کند، برای کسانی که به صورت‌های فلکی هم علاقه‌مندند فرصت یادگیری خواهد داد.
وی با بیان اینکه ستاره‌ی دبران پرنورترین ستاره‌ی صورت فلکی ثور است، عنوان کرد: اگر در این زمان کمی به غرب ماه (سمت راست ماه) بنگریم خوشه‌ی پروین نیز قابل‌ مشاهده خواهد بود.
به گفته‌ی آزادگان، همچنین اگر کمی به شرق ماه بنگریم می‌توان سه ستاره را در یک امتداد رصد کرد. این ۳ ستاره معرف کمربند جبار از صورت فلکی جبار است که جمعه قابل‌ رؤیت است. این ستاره‌ها با چشم غیرمسلح قابل‌ مشاهده و رصد هستند.
دبران درخشان‌ترین ستاره‌ی صورت فلکی گاو است. دبران همچون ستاره‌های خوشه‌ی پروین در حال دور شدن از ماست و البته با سرعت بیشتری نسبت به تمام ستاره‌های قدر یکم آسمان از ما فرار می‌کند. این ستاره آن‌قدر سریع است که در مقایسه با سرعت دور شدن ستاره‌های خوشه‌ی پروین نیز فقط سه ستاره از ۳۰۰ ستاره‌ی این خوشه نسبت به دبران از ما سریع‌تر دور می‌شوند.
ستاره‌ی خوشه‌ی پروین، نام خوشه‌ای در صورت فلکی گاو است که به «هفت‌خواهران» هم مشهور است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه