موبایل و تبلت
مصطفی طبری۱۹:۴ - ۱۳۹۴ يکشنبه ۳ آبان

گوشی های سری نکسوس همواره یک ایراد بارز داشتند: دوربین افتضاح!
البته این موضوع در مورد اکثر گوشی های اندرویدی هم صدق می کند، اما امسال تولیدکنندگان معتبر و بزرگ تصمیم گرفتند این شرایط را تغییر دهند. گلکسی اس 6، جی 4، اکسپریا زد 5 و موتو ایکس از بهترین دوربین های ارائه شده تاکنون بهره می برند که حتی در برخی اوقات از آیفون 6اس اپل نیز عملکرد بهتری را به نمایش می گذارند.
در این مطلب قصد داریم دوربینNexus 5X  و iPhone 6S را با یکدیگر مقایسه کنیم تا ببینیم در کنار طراحی جدید، عملکرد سریع و سنسور اثرانگشت جدید، آیا در عملکرد دوربین این دو گوشی نیز تغییراتی حاصل شده یا خیر.
دو گوشی Nexus 5X و Nexus 6P از یک سنسور یکسان 12.3 مگاپیکسلی، لنز واید و دیافراگم f/2.0 در دوربین عقب بهره می برند. هیچکدام از این دو دوربین دارای لرزشگیر تصویر اپتیکال نیستند و تنها تفاوت بین دوربین جلوی آنها کیفیت 5 مگاپیکسلی Nexus 5X در برابر کیفیت 8 مگاپیکسلی Nexus 6P می باشد.

فضای بیرون(روز)

اکثر عکس هایی که می گیرید در فضای بیرون و زیر نور آفتاب خواهد بود. اگر تصاویر ثبت شده را در صفحه نمایش دو گوشی نگاه کنید یکسان بنظر می رسند اما وقتی آن ها را در کامپیوتر و در سایز کامل نگاه کنید متوجه می شوید تصاویر Nexus 5X شارپ تر بوده و دارای کنتراست بیشتری هستند.


در سایز کامل همچنین بنظر می رسد الگوریتم حذف نویز نکسوس 5 ایکس عملکردی نسبتاً بهتر دارد.


برنده: Nexus 5X

فضای بیرون(حرکت)

همه ما در شرایطی قرار گرفته ایم که در یک لحظه اضطراری مجبور به ثبت عکس شده باشیم. متاسفانه هر دو دوربین با کندی بالا آمده و اصلاً قابل مقایسه با موتو ایکس و گلکسی اس 6 نمی باشند.
اما وقتی دوربین بطور کامل لود شد، آیفون 6 اس تقریباً نیم ثانیه سریعتر عکس ها را ثبت می کند. البته این به معنای کند بودن نکسوس 5 ایکس در این بخش نیست.


در عکس نمونه ما در حالی که به سمت یک مرد می رفتیم عکسی را با شرایط یکسان ثبت کردیم. اگر به تصویر ثبت شده با Nexus 5X در ابعاد کامل نگاه کنید متوجه می شوید که شفاف تر است. البته این تفاوت در نمایشگر گوشی بسیار اندک است.
برنده: Nexus 5X

فضای داخل

واضح است که همواره به نور آفتاب یا منبع نوری قوی دسترسی نداریم. زمانی که در فضای داخلی ساختمان، مترو یا هر مکان دیگری هستیم شرایط نوری برای دوربین گوشی های هوشمند چندان مساعد نیست. تصاویر Nexus 5X در محیطی با منبع نور کنترل شده شارپ تر از آیفون بوده و همچنین تعادل سفیدی دقیق تری را نیز ارائه می دهد.


تصویر فردی را می بینید که در حال نواختن موسیقی است. نکسوس 5X تصویری با جزییات بیشتر در سایه ها و هایلایت ها ارائه می کند در حالی که آیفون 6S نورسنجی بهتری را نشان می دهد.


تصمیم گیری در مورد این بخش کمی دشوار بود و به همین دلیل نتیجه را تساوی اعلام کردیم. در واقع ترکیب رنگ های جذاب تر نکسوس و نوردهی دقیق تر آیفون می تواند عکس هایی بدون نقص را ثبت کند.
برنده: مساوی

محدوده دینامیکی بالا یا (HDR)

اگر از تکنیک HDR به درستی استفاده کنید، عکس شما روشن تر شده و جزییات بیشتری را در بخش هایی که بیش از حد نوردهی شده اند، نشان می دهد. برای مثال اگر به ابرها در عکس زیر دقت کنید متوجه نوردهی بیش از اندازه و رنگ پریدگی آنها خواهید شد.
اما اگر HDR را فعال کنید نرم افزار دوربین نوردهی بهتری را در قسمت آسمان و ابرها انجام می دهد. تصویر HDR ثبت شده با نکسوس 5X گستره دینامیکی بیشتری در بخش آسمان دارد اما آجرهای موجود در جلوی صحنه متاسفانه جزییات خوبین دارند. اما عکس ثبت شده با آیفون 6S دقیقاً وضعیتی عکس دارد.


بطور کلی هیچ کدام از این دو گوشی در بخش HDR کامل ظاهر نشدند و بنابراین این بخش هم مساوی اعلام می شود.
برنده: مساوی

سلفی

چه از سلفی ها خوشتان بیاید یا حالتان از دیدن آنها بهم بخورد، این عکس ها به محبوبیت زیادی رسیده اند تا حدی که سبک زندگی دیجیتالی و فرهنگ ما را نیز تحت تاثیر خود قرار داده اند. هر دو گوشی هوشمند از یک دوربین 5 مگاپیکسلی در قسمت جلویی بهره می برند. این دوربین یک بهبود اساسی نسبت به دوربین 2 مگاپیکسلی در مدل های قدیمی ترشان محسوب می شود.
در زیر می توانید مقایسه دو عکس سلفی را مشاهده کنید. دوربین جلوی نکسوس تصویری تمیز و با نویز کمتر را ارائه می دهد. اگرچه هیچ مود زیبایی(Beauty) در رابط دوربین وجود ندارد اما بنظر می رسد کمی پوست را نرم و صاف کند. پس زمینه نیز باتوجه به نور نسبتاً زیاد در نکسوس 5X بهتر نوردهی شده است.


در سلفی های خارج از خانه یا محل کار هم این نکسوس 5X است که بهتر بنظر می رسد. در عکس زیر می توانید یک سلفی HDR را مشاهده کنید. نه تنها پردازش HDR در نکسوس بهتر انجام می شود بلکه میدان دید بیشتری را نیز ارائه می دهد. تنها موردی که می توان عیب دوربین نکسوس نامید دمای رنگ پایین تر(بیشتر بودن رنگ آبی) و رنگ های درخشان تر آن است.


البته به لطف میدان دید گسترده دوربین جلوی نکسوس می توان عکس های سلفی گروهی یا گروفی بسیار خوبی هم ثبت کرد.
آیفون 6S باتوجه به قابلیت رتینا فلش در این بخش توجه شما را جلب می کند. این قابلیت در هنگام ثبت عکس سلفی یک صفحه کاملاً سفید و با روشنایی حداکثر را نمایش می دهد تا نوردهی بهتری بر روی سوژه انجام شود. اما بطور کلی در بخش عکاسی سلفی عملکرد نکسوس بهتری را از خود نشان داد.
برنده: نکسوس 5X

ماکرو

عکاسی از اشیای کوچک مانند اسباب بازی یا غذاها برای هر فردی لذت بخش است. در این بخش آیفون 6S عملکرد به مراتب بهتری دارد. متاسفانه نکسوس 5X برای فوکوس کردن مناسب دچار مشکل می شود و باید چندبار سعی کنید تا یک عکس مناسب ثبت شود.


البته این به معنای ناتوانی Nexus 5X در عکاسی ماکرو نیست. فقط باید کمی گوشی را دورتر ببرید تا فوکوس به درستی انجام گیرد. دوربین نکسوس از دیافراگم f/2.0 بهره می برد و این عدد برای آیفون f/2.2 می باشد. بطور کلی عکس های ماکروی ثبت شده با آیفون شفافیت بیشتر و تعادل سفیدی دقیق تری دارند.


برنده: آیفون 6S

شرایط نور کم

از آنجایی که سنسور موجود در دوربین گوشی های هوشمند ابعاد کوچکی دارد، امکان دریافت مقدار زیادی نور توسط آنها وجود ندارد. وقتی قصد دارید در یک فضا با شرایط نوری نامناسب(مانند کنسرت، رستوران و...) عکس بگیرید این موضوع خود را نشان خواهد داد. اگرچه در طی ساله ای اخیر پیشرفت هایی در این زمینه صورت گرفته اما باز هم عکس های چندان خوبی در این شرایط ثبت نمی شوند.


در این بخش آیفون  6Sعملکرد بهتری دارد و نویز به مراتب بیشتری در عکس های ثبت شده با نکسوس به چشم می خورد. البته در عکس های آیفون هم می توان تلاش الگوریتم حذف نویز را مشاهده کرد اما بطور کلی تصویری تمیزتر و طبیعی تر را شاهد هستیم.
برنده: آیفون 6S

عکاسی در شب

عکاسی در شب همانند عکاسی در شرایط نوری نامطلوب اجتناب ناپذیر است خصوصاً اگه به یک مسافرت یا شهر جدید رفته باشید. برای ثبت عکس های زیبا و قابل استفاده حتماً باید از یک سه پایه مناسب استفاده کرد.


در تست صورت گرفته هیچ کدام از دو گوشی عملکرد چندان عالی در ثب عکس از ساختمان اسکای لاین نداشتند. بدون لرزشگیر تصویر اپتیکال تصاویر ثبت شده در شب تار خواهند بود. آیفون 6 اس با فوکوس کردن مشکل داشت و مجبور شدیم بر روی یک ساختمان دیگر فوکوس را قفل کنیم. نکسوس 5X اگرچه به ظاهر در فوکوس کردن مشکلی نداشت اما پس از بررسی تصویر در کامپیوتر متوجه شدیم عکس های نکسوس به مراتب تارتر از آیفون هستند. شما حتی نمی توانید علامت برند H&M بر روی ساختمان را تشخیص دهید.
برنده: آیفون 6S

جمع بندی

ما قبل از بررسی پیش بینی خاصی راجع به اینکه کدام یک از این دو گوشی برنده خواهند شد، نداشتیم. براساس امتیازات کسب شده آیفون 6 اس و نکسوس 5 ایکس به تساوی رسیدند.
دوربین نکسوس 5X آیفون را در عکس های فضای خارج، فضای خارج(اسپرت) و سلفی شکست می دهد و این در حالی است که آیفون این کار را در تصاویر ماکرو، شرایط نوری نامطلوب و شب به انجام رساند. نتیجه در بخش های فضای داخل و HDR نیز مساوی بود.
بنابراین 3 برد برای نکسوس، 3 برد برای آیفون و 2 مساوی نتایجی هستند که از این بررسی بدست آمدند.
اگرچه یک برنده مطلق معمولاً جذابیت بیشتری به این مقایسه ها می دهد، اما ظاهراً گوگل و ال جی سرانجام فاصله دوربین گوشی های نکسوس با آیفون های اپل را کاهش داده اند. دوربین نکسوس 5X شاید خیلی بهتر از آیفون 6 اس نباشد اما بدون شک یکی از دوربین های بسیار خوب محسوب می شود. این خود یک موفقیت چشمگیر برای پلتفرم اندروید به حساب می آید.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

مشخصات کاملNexus 6P گوگل منتشر شد