ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۱:۰ - ۱۳۹۷ سه شنبه ۶ شهريور

به گزارش مهر، محمدجعفر محمدی دبیر کمیته‌ی اجرایی تفاهم‌نامه‌ی همکاری بین سازمان فضایی ایران و موسسه‌ی مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران در مورد اهداف امضاء این تفاهم‌نامه که در هفته‌ی جاری انجام شد، گفت: در دنیای کنونی به تناسب پیشرفت فناوری فضایی، توجه ویژه به جنبه‌های گوناگون این فناوری از جمله الزامات حقوقی و دیپلماسی، بسیار حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: ‌کشورهای پیشرو در فناوری فضایی در مسائل مربوط به حقوق و دیپلماسی فضایی فعالیت‌های گسترده‌ای را داشته‌اند و موسسات و نهادهای تخصصی در این زمینه فعال هستند اما در ایران فعالیت آکادمیک و تخصصی کافی صورت نگرفته است، لذا با توجه به ضرورت‌های موجود طی سال‌های اخیر مسئولان سازمان فضایی ایران در این حوزه ورود کرده‌اند و سعی داشته‌اند با مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در زمینه‌ی توسعه‌ی دیپلماسی و حقوق بین‌الملل فضایی گام‌های رو به جلو را بردارند.
محمدی خاطر نشان کرد: از جمله‌ی این مراکز می‌توان به دانشگاه تهران اشاره کرد که سازمان فضایی ایران توانسته با همکاری دانشگاه تهران، ترجمه و تفسیر کنوانسیون‌های فضایی و همین طور در زمینه‌ی تهیه‌ی پیش‌نویس قانون ملی فضایی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی گام های مثبتی را بردارد.
وی افزود: از فعالیت‌های دیگر، همکاری با موسسه‌ی مطالعات حقوق عمومی است که از گذشته در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی و برگزاری دوره‌ی ملی مسابقات موت کورت حقوق بین‌الملل فضایی و اعزام تیم منتخب به مسابقات دور منطقه‌ای اشاره کرد. در همین راستا توافق حاصل شد که این فعالیت‌ها در قالب تفاهم‌نامه‌ای نسبتا جامع سازماندهی و هدایت شود.
به گفته‌ی محمدی، هدف اصلی امضای این تفاهم‌نامه، ایجاد بسترسازی و نسل‌سازی و تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی کارآمد و متخصص در این حوزه است و همچنین ایجاد زمینه‌های لازم برای انجام مطالعات و پژوهش‌های تخصصی از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه محسوب می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: طبیعتا هدف بزرگتر ما ایجاد شرایط و بسترسازی لازم برای حفظ و تامین منافع ملی در عرصه‌ی بین‌المللی است و الزاما برای تحقق این مهم باید آموزش و ارتقاء سطح توانمندی محققان و علاقمندان به تحقیق و پژوهش سرلوحه‌ی کار قرار گیرد.
این مقام مسئول در سازمان فضایی ایران با اشاره به برخی از برنامه‌های اجرایی مد نظر عنوان کرد: در قالب این تفاهم‌نامه، برنامه‌های اجرایی متعددی خواهیم داشت از جمله برگزاری دور ملی مسابقات موت کورت حقوق بین‌الملل فضایی که پیش درآمد این مسابقات دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های آموزشی است.
محمدی افزود: تشکیل میز حقوق بین‌الملل فضایی و همچنین برگزاری کنفرانس ملی در حوزه‌ی حقوق بین‌الملل فضایی از جمله برنامه‌هایی است که امیدواریم در سریع‌ترین زمان ممکن با بهره‌مندی از تجارب و توانمندی اساتید و صاحب نظران داخلی و بین‌المللی آن را برگزار کنیم.
وی با اظهار امیدواری از اینکه خلایی که در زمینه‌ی حقوق بین‌الملل فضایی در کشور وجود دارد با سرعت روزافزون و با مشارکت کلیه‌ی مراکز علمی، دانشگاهی و پژوهشی جبران شود، گفت: درباره‌ی استفاده از ظرفیت سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی در خصوص موضوع حقوق و دیپلماسی، با چند مرکز علمی و دانشگاهی مذاکراتی انجام شده که به زودی در قالب توافقات همکاری نهایی و اطلاع‌رسانی خواهد شد.
محمدی درباره‌ی زمان اجرای این تفاهم‌نامه نیز تاکید کرد:‌ در جلسه‌ی نمایندگان اجرایی طرفین قرار شد ظرف یک یا دو هفته‌ی آینده برنامه‌ی اجرایی تدوین شود. ما عملا شروع برنامه‌های اجرایی را همین امروز قلمداد می‌کنیم و امیدواریم برای ماه‌های باقیمانده از سال برنامه‌های اجرایی را مطابق با زمانبندی اجرایی کنیم.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه