ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۵:۰ - ۱۳۹۸ جمعه ۲۵ بهمن

به گزارش پیوست، میزان فروش شارژ و پرداخت قبوض از طریق USSD پس از اجرایی شدن رمز پویا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
هر چند بانک مرکزی با الزام بانک‌ها به ایجاد امکان استفاده از رمز ایستا در پرداخت‌های کمتر از ۱۰۰ هزار تومان در طول یک روز در نظر داشت تا امکان پرداخت قبول و خرید شارژ از طریق USSD برای شهروندان فراهم باشد؛ اما به نظر می‌رسد نبود رویه مشخص از سوی بانک‌ها در اجرایی کردن این الزام بانک مرکزی، عملا امکان استفاده از USSD را مشکل کرده است.
«محمد جواد صدوقی» مدیرعامل شرکت ستاره اول ارائه‌کننده خدمات USSD در گفت‌وگو با پیوست در این مورد گفت: « متاسفانه حتی پرداخت‌های کمتر از ۱۰۰ هزار تومان بر بستر USSD نیز دچار مشکل شده است و مشتریان اپراتورها برای خرید شارژ یا پرداخت قبوض کمتر از ۱۰۰ هزار تومان نیز با مانع یا اختلال روبه‌رو می‌شوند.»
پیشنهاد امکان استفاده از رمز ایستا در پرداخت‌های کمتر از ۱۰۰ هزار تومان از سوی اپراتورهای کشور به بانک مرکزی ارائه شده بود. بیشترین حجم خرید شارژ اپراتورها از طریق کدهای دستوری یا همان USSD صورت می‌گیرد. همچنین برآوردهای شاپرک نیز نشان می‌دهد حجم زیادی از خریدهای موبایلی مبالغی کمتر از ۲ هزار تومان را به خود اختصاص می‌دهند که تقریبا تمامی آنها از طریق کدهای دستوری صورت می‌گیرد. طبق گزارش دی ماه شاپرک ۴۰.۴۹ درصد مجموع تراکنش‌های موبایلی دارای مبلغی کمتر از ۲ هزارتومان و ۶۴.۰۳ درصد تراکنش‌ها دارای مبلغ کمتر از ۵ هزارتومان بوده‌اند.
همچنین طبق گزارش شاپرک در دی‌ماه گذشته از کل تعداد تراکنش‌های انجام شده از طریق شاپرک ۱۰.۶۵ درصد تراکنش‌ها برای پرداخت قبوض و خرید شارژ بوده‌است که به نظر می‌رسد این آمار در بهمن ماه با توجه به اجرایی شدن رمز پویا تا حدودی کاهش یابد.
صدوقی با اشاره به اینکه احتمال دارد برخی از این اختلال‌ها بدلیل وابستگی شرکت‌های پرداختی به بانک‌ها باشد توضیح داد: «در پی این اختلال‌ها عملا پس از پیاده‌سازی رمز پویا ستاره اول به عنوان شرکتی که بیشترین سهم از تراکنش‌های مبتنی بر کدهای دستوری را دارد با کاهش درآمد مواجه شده و درآمدهای این شرکت طی روزهای گذشته به اندازه دو سال پیش خود بازگشته است.»
صدوقی در ادامه با تاکید بر اینکه در آبان ماه بدلیل قطعی اینترنت با کاهش ۲۰ درصدی فروش مواجه بوده‌اند افزود: «بعد از کاهش فروشی به هنگام قطعی اینترنت، حالا اختلالات رمزپویا در بانک‌هایی مانند ملت، ملی، رفاه، کشاورزی، سپه حتی در تراکنش‌های زیر صدهزار تومان عملا فروش ما را به شکل غیرقابل باوری کاهش داده است و ما در این مقطع چاره ای جز صبوری تا زمان ترفیع اختلالات بانکی نداریم.»

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه